• Fjernkunder og lojalitet : En kvantitativ studie av Sparebank 1 Telemarks fjernkunder 

      Andersen, Julie Bratland (Bachelor thesis, 2010-10-15)
      I denne oppgaven har jeg først og fremst prøvd å finne svaret på problemstillingen: Hvordan skal Sparebank 1 Telemark betjene og kommunisere med sine kunder som bor utenfor Telemark slik at de forblir lojale? I kapittel ...
    • Fjernledelse av selgere i Helsport AS 

      Jakobsen, Kent Ragnar Bjørgmo; Hokland, Marthe; Hermo, Einar (Bachelor thesis, 2012-10-18)
      Denne oppgaven tar for seg fjernledelse og de utfordringene det fører med seg. Hensikten med denne bacheloroppgaven var å finne ut hvordan Helsports salgssjef, gjennom fjernledelse leder sine selger. Vi ønsket å finne ...
    • Fjordkraft 

      Laukas, Magnus Olafsen; Eide, Fredrik Graue (Bachelor thesis, 2020)
      Denne oppgaven handler om hvordan en bedrift lykkes med implementering av CRM og hva det har å si for de ansatte. Det belyses hva CRM er, hvordan implementere det, hva det har å si for de ansatte og hvordan det vil ...
    • Flemasjonale digitale selskaper og uønsket skatteplanlegging 

      Feiring, Marthe; Gleditsch, Marte Mejlænder-Larsen (Master thesis, 2022)
      Tema for denne masteroppgaven er uønsket skatteplanlegging. Formålet er å undersøke hvordan digitale og multinasjonale selskaper vil støte på utfordringer knyttet til nasjonale og internasjonale skatteregler. Vi har tatt ...
    • Flexible work environments: Understanding the role of employee’s motives and personal preferences in work location decisions 

      Roksgård, Marie Oppegaard; Øie, Elise Bjørntvedt (Master thesis, 2023)
      As the trend towards flexible work environments continues to grow, gaining a deeper understanding of the underlying motives and personal preferences driving employees' decisions regarding work location becomes increasingly ...
    • Florence Nightingale og kongstanken 

      Cranner, Jo; Aasen, Linda Merete; Øiom, Hilde (Master thesis, 2023)
      Vi spør i denne oppgaven om Florence Nightingale forfølger en kongstanke i sitt virke. For å besvare dette har vi sett på tre underproblemstillinger. For det første, om hun er motivert av plikt. Vi har drøftet hvorvidt hun ...
    • Food imperfection and customer perception: can additional humorous labelling on imperfect fruit affect customers' perception? 

      Berardinetti, Giulia (Master thesis, 2018)
      The aim of this thesis is to analyze in depth a matter that has been of great interest in the last 10 years: food waste. After various studies (Elder & Krishna, 2011; Loebnitz & Grunert, 2014;) that have established that ...
    • “For lite, for sent? : En studie av innregnede verdifall i goodwill på Oslo Børs i perioden 2009 til 2017 

      Walmann, Solveig (Master thesis, 2018)
      Oppgaven gir en gjennomgang av det teoretiske bakteppet og eksisterende forskningslitteratur. Videre bruker oppgaven deskriptiv analyse og regresjon i et forsøk på å tegne et bilde av innregnede nedskrivninger i goodwill ...
    • Forankring av bærekraftstrategi i organisasjoner 

      Gjelsvik, Marit Linnea (Master thesis, 2022)
      Bærekraftig utvikling handler om å ivareta gode og trygge arbeidsplasser, uten å belaste klima og miljø. Dette er en snuoperasjon særlig for bedrifter som i dag har stor negativ påvirkning på klima og miljø, og krever en ...
    • Forbrukeres holdning til lagring av personopplysninger på nett 

      Andersen, Mari Dahl; Okkenhaug, Karianne Garmager (Bachelor thesis, 2018)
      Denne bacheloroppgaven i markedsføringsledelse består av en innledning, teori, analyse, metode, diskusjon og konklusjon. Hovedfokuset i oppgaven har vært finne faktorer som bidrar til privatpersoners atferds- og ...
    • Forbrukeres motivasjon til å følge merker på Instagram, og betydningen av selvbilde 

      Dalen, Anne Bjerke; Jørgensen, Line Skolt (Bachelor thesis, 2019)
      Bedrifter og merkevarers tilstedeværelse på sosiale medier blir stadig viktigere i dagens konkurransesituasjon. Instagram er i dag blant de mest populære sosiale mediene med svært mange aktive brukere. Plattformens ...
    • Forbrukervaner ved skokjøp 

      Solberg, Aleksander; Nilsen, Rebecca Stokdal; Johansen, Stine Ophaug (Bachelor thesis, 2018)
      Denne bacheloroppgaven i markedsføringsledelse omhandler forbrukeres atferdsmønstre i henhold til skokjøp. Den følger IMTRoD strukturen og inneholder innledning, teori, metode, resultat og drøftelse. For å få et ...
    • Forced ranking : friend or foe? : on forced ranking and its effect on intrinsic motivation, justice perceptions and performance 

      Aune, Marthe; Røed, Julie (Master thesis, 2012-04-26)
      This
study
explores
the
effects
of
forced
ranking,
conceptualized
as
a
summative,
norm‐referenced
form
of
feedback,
on
performance.
It
was
hypothesized
that
the
lower
ranked
individuals
would
demonstrate
less
performance ...
    • Fordeling av gjeldsrenter ved beregning av maksimalt kreditfradrag 

      Haugsvær, Hege (Master thesis, 2021)
      Reglene om kreditfradrag er en metode for å avverge internasjonal dobbeltbeskatning. Metoden som sådan er internasjonalt anerkjent, og normalt overlates det til det enkelte lands nasjonale lovgivere å gi mer detaljerte ...
    • Forecasting and Hedging in the Ship Recycling Market 

      Pettersén, Ida Kemiläinen; Direnzo, Joseph (Master thesis, 2021)
      This study examines the accuracy and hedge effectiveness of different static models to forecast and hedge ship demolition prices. Nine international forecasting variables and six futures contracts relevant in the ship ...
    • Forecasting crude oil futures volatility 

      Hansson, Mathias; Sand, Rune (Master thesis, 2013-02-18)
      This thesis examines the accuracy of different volatility models in forecasting the volatility of West Texas Intermediate crude oil futures returns. We examine the information content of implied volatility by embedding it ...
    • Forecasting Norwegian Mainland Gross Domestic Product - Using Deep Learning Algorithms 

      Bentsen, Simen; Telkhigov, Akhmed (Master thesis, 2022)
      Gross domestic product is a measure of overall economic activity. It is therefore regarded as one of the most important summary factors for understanding the economic state of a country. Hence, an accurate prediction of ...
    • Forecasting Norwegian Mainland Gross Domestic Product : Using Deep Learning Algorithms 

      Bentsen, Simen; Telkhigov, Akhmed (Master thesis, 2022)
      Gross domestic product is a measure of overall economic activity. It is therefore regarded as one of the most important summary factors for understanding the economic state of a country. Hence, an accurate prediction of ...
    • Forecasting Realized Volatility with Earnings Announcements and Overnight Returns 

      Stadsvik, Sander André Pilskog; Ås, Emil Andre (Master thesis, 2023)
      In our study, we forecast realized volatility utilizing a large panel of stocks from the S&P 500, with the inclusion of overnight returns and earnings announcements. Our comparative analysis employs both the heterogeneous ...
    • Forecasting rental rates for Norwegian commercial real estate 

      Styrvold, Håkon; Nereng, Ketil (Master thesis, 2012-05-14)
      This study seeks to identify key determinants of rents of commercial real estate in Oslo and formulate econometric models capable of describing and predicting their movements. Such a model will improve the precision of ...