Fjernledelse av selgere i Helsport AS
Abstract
Denne oppgaven tar for seg fjernledelse og de utfordringene det fører med seg.
Hensikten med denne bacheloroppgaven var å finne ut hvordan Helsports
salgssjef, gjennom fjernledelse leder sine selger. Vi ønsket å finne ut hva de gjør i
dag, om det fungerer og hva som kan bli gjort annerledes.
Innledningsvis presenterte vi bedriften, bakgrunn for valg av tema samt definerte
en problemstilling som var utgangspunktet for det videre arbeidet.
I den teoretiske delen tok vi for oss ledelse og fjernledelse, leders egenskaper,
kommunikasjon, tillit, motivasjon og gruppeteori. Disse begrepene ble behandlet
for å belyse ulike aspekter ved fjernledelse.
Til våre undersøkelser valgte vi å benytte kvalitativt design og eksplorativt
forskningsdesign. Datainnsamlingen ble gjennomført ved at vi intervjuet seks
personer, hvorav en salgsleder og fem selgere.
Videre tok vi for oss funnene og analyserte disse slik at vi kunne avdekke faktorer
som kunne bidra til løsning på vår problemstilling. Våre funn viste at
kommunikasjonen ved fjernledelse er en utfordring for salgsavdelingen til
Helsport AS. I tillegg har det kommet frem at selgerne ønsker å delta mer i målog
budsjettsettingen enn hva som er blitt gjort til nå. Når det kommer til
motivasjon ser vi at det er individuelle forskjeller når det kommer til indre og ytre
motivasjon.
På bakgrunn av dette kommer vi med anbefalinger som kan være med på å
forbedre den daglige fjernarbeidersituasjonen de står overfor i dag. Disse er å
etablere intranett, skape mer eierskap til budsjettene gjennom større deltagelse og
individuell lønnssetting for å ta hensyn til forskjellene rundt motivasjon.
Description
Bacheloroppgave i Salgsledelse og personlig salg fra Handelshøyskolen BI, 2012