• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Forbrukeres holdning til lagring av personopplysninger på nett

Andersen, Mari Dahl; Okkenhaug, Karianne Garmager
Bachelor thesis
Thumbnail
Åpne
1963734.pdf (6.629Mb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2572384
Utgivelsesdato
2018
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Bachelor [678]
Sammendrag
Denne bacheloroppgaven i markedsføringsledelse består av en innledning, teori,

analyse, metode, diskusjon og konklusjon. Hovedfokuset i oppgaven har vært

finne faktorer som bidrar til privatpersoners atferds- og holdningsdannelse til å gi

fra seg personlig informasjon på nett. Problemstillingen ble formulert som

følgende: «Hvilke faktorer påvirker privatpersoners holdning til å gi fra seg

personlig informasjon på nett?».

I teoridelen ble sekundærdata hentet fra akademiske artikler, og benyttet som

hovedkilder for å danne antakelser for utfall. Modellen Conceptual Model of

Understanding Consumer Privacy av Phelps, Nowak & Ferrell (2000) ble benyttet

som forskningsmodell for oppgaven, og forløperne og hypotesene ble laget ut fra

denne. I metodedelen ble det gjennomført en kvantitativ spørreundersøkelse med

et deskriptivt design, og dette ble vår kilde til datainnsamling. Datasettet ble

bearbeidet, og det ble gjennomført faktoranalyser hvor Cronbachs alfa og

ladningene svarte til kravene. Spearman’s rangkorrelasjon viste at den divergente

validiteten var tilstede. I analysedelen ble det gjennomført en dummy-regresjon

for kategorivariablene for å kunne besvare antakelsene gjort i teoridelen. Videre

ble to regresjonsanalyser benyttet for å koble forskningsmodellen sammen. Av de

11 hypotesen ble totalt 3 forkastet, og vi stod igjen med 8 hypoteser. Funnene i

analysedelen ble med det tatt videre til diskusjonsdelen, der de la grunnlaget for

diskusjonen. Mulige årsaker til resultatene ble vurdert og diskutert, og det er også

rettet kritikk mot oppgaven.

I konklusjonsdelen kunne vi fastslå at den demografiske faktoren utdanningsnivå,

samt primærfaktoren aktivitet på nett ikke hadde en direkte sammenheng med

holdningsdannelse til deling av personinformasjon på nett. Disse ble derfor fjernet

fra modellen. Dermed består steg 1 av modellen nå av primærfaktorene

demografi, personlighetstrekket nevrotisisme og grad av kontroll. Disse viste seg

å ha en direkte sammenheng med utfallsfaktorene grad av bekymring og

forbrukerens antakelser i steg 2. Videre utgjør resultatene fra disse

utfallsfaktorene den fremtidige utfallsfaktoren holdningsdannelse og atferd i siste

steg av modellen.
Beskrivelse
Bacheloroppgave i Markedsføringsledelse fra Handelshøyskolen BI, 2018
Utgiver
Handelshøyskolen BI

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit