Forbrukeres holdning til lagring av personopplysninger på nett
Abstract
Denne bacheloroppgaven i markedsføringsledelse består av en innledning, teori,
analyse, metode, diskusjon og konklusjon. Hovedfokuset i oppgaven har vært
finne faktorer som bidrar til privatpersoners atferds- og holdningsdannelse til å gi
fra seg personlig informasjon på nett. Problemstillingen ble formulert som
følgende: «Hvilke faktorer påvirker privatpersoners holdning til å gi fra seg
personlig informasjon på nett?».
I teoridelen ble sekundærdata hentet fra akademiske artikler, og benyttet som
hovedkilder for å danne antakelser for utfall. Modellen Conceptual Model of
Understanding Consumer Privacy av Phelps, Nowak & Ferrell (2000) ble benyttet
som forskningsmodell for oppgaven, og forløperne og hypotesene ble laget ut fra
denne. I metodedelen ble det gjennomført en kvantitativ spørreundersøkelse med
et deskriptivt design, og dette ble vår kilde til datainnsamling. Datasettet ble
bearbeidet, og det ble gjennomført faktoranalyser hvor Cronbachs alfa og
ladningene svarte til kravene. Spearman’s rangkorrelasjon viste at den divergente
validiteten var tilstede. I analysedelen ble det gjennomført en dummy-regresjon
for kategorivariablene for å kunne besvare antakelsene gjort i teoridelen. Videre
ble to regresjonsanalyser benyttet for å koble forskningsmodellen sammen. Av de
11 hypotesen ble totalt 3 forkastet, og vi stod igjen med 8 hypoteser. Funnene i
analysedelen ble med det tatt videre til diskusjonsdelen, der de la grunnlaget for
diskusjonen. Mulige årsaker til resultatene ble vurdert og diskutert, og det er også
rettet kritikk mot oppgaven.
I konklusjonsdelen kunne vi fastslå at den demografiske faktoren utdanningsnivå,
samt primærfaktoren aktivitet på nett ikke hadde en direkte sammenheng med
holdningsdannelse til deling av personinformasjon på nett. Disse ble derfor fjernet
fra modellen. Dermed består steg 1 av modellen nå av primærfaktorene
demografi, personlighetstrekket nevrotisisme og grad av kontroll. Disse viste seg
å ha en direkte sammenheng med utfallsfaktorene grad av bekymring og
forbrukerens antakelser i steg 2. Videre utgjør resultatene fra disse
utfallsfaktorene den fremtidige utfallsfaktoren holdningsdannelse og atferd i siste
steg av modellen.
Description
Bacheloroppgave i Markedsføringsledelse fra Handelshøyskolen BI, 2018