• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Master of Science
  • View Item
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Master of Science
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Flemasjonale digitale selskaper og uønsket skatteplanlegging

Feiring, Marthe; Gleditsch, Marte Mejlænder-Larsen
Master thesis
Thumbnail
View/Open
GRA1970 Masteroppgave.pdf (973.2Kb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/3034022
Date
2022
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master of Science [1539]
Abstract
Tema for denne masteroppgaven er uønsket skatteplanlegging. Formålet er å undersøke

hvordan digitale og multinasjonale selskaper vil støte på utfordringer knyttet til nasjonale og

internasjonale skatteregler. Vi har tatt utgangspunkt i tre fiktive selskaper som har flere

likhetstrekk med noen av verdens største flernasjonale digitale selskaper.

Problemstillingen denne oppgaven vil besvare er:

«Kan OECDs BEPS-tiltak 1, 3 og 7 stoppe uønsket skatteplanlegging

i flernasjonale digitale selskaper?»

Oppgaven er utformet som en casestudie som baserer seg på samtaler med tre jurister, juridisk

metode og juridisk materiell. Oppgaven bygger på teori innenfor skatteplanlegging, hvor

skatteparadis, den digitale økonomien og nasjonal- og internasjonal skatterett står sentralt.

Her er OECD sitt BEPS-prosjektet et sentralt rammeverk for hvordan verdenssamfunnet skal

møte nye utfordringer knyttet til flernasjonale digitale selskaper, som finner gunstige

løsninger for skatteplanlegging på verdensbasis. I oppgavens hoveddel foretar vi oss en

analyse av tiltak 1, 3 og 7.

Når det gjelder tiltak 1, om digital økonomi og hvordan de to pilarene vil virke når disse blir

implementert i 2023, har vi sett at begge pilarene som er utviklet inneholder svært

kompliserte regler som skal legge til rette for skattlegging der verdiskapningen skjer.

Oppgaven peker også på at det fremdeles gjenstår arbeid før de nye reglene kan tre i kraft.

I analysen av tiltak 3 om CFC-regler og hvordan et lands interne rett kan være beskyttende

mot uønsket skatteplanlegging har vi sett at CFC-reglene er effektive så lenge hver stat

benytter seg av dem. Dersom stater har gunstige CFC-regler som legger til rette for

skatteplanlegging, vil reglene virke mot sin hensikt.

Avslutningsvis hva gjelder tiltak 7 om fast driftssted og hvordan dette er en sentral definisjon

for å unngå uønsket skatteplanlegging, fant vi ut at de nye endringene vil gjøre at flere

selskaper oppnår fast driftssted-status nå enn tidligere. Der selskapene oppnår fast driftssted

medfølger også kildeskatteplikt og dermed økte skattekostnader for selskapet, som i vårt

eksempel Jungel Inc.
Description
Master of Science i Forretningsjus og økonomi, - Handelshøyskolen BI, 2022
Publisher
Handelshøyskolen BI

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit