• Merkevarebygging i delingsøkonomi 

      Hamidi, Fazel; Hovden, Olav Hexeberg; Halvorsen, Lisa (Bachelor thesis, 2017)
      Delingsøkonomi er et relativt nytt fenomen, og kan kort forklares som å tilgjengeliggjøre underutnyttede, hovedsakelig private, ressurser på nettbaserte samfunn. Delingsøkonomien bygger på forretningsmodeller som bryter ...
    • Merkevarebygging i sosiale medier 

      Skanke, Kristin Lavransdatter; Ekstrøm, Stine; Grytbak, Vibeke (Bachelor thesis, 2015-06-01)
      Bakgrunnen for denne bacheloroppgaven er en kombinasjon av våre interesser for merkevarebygging, sosiale medier og Midtbyen som et levende bysentrum. Problemstillingen vi har jobbet ut i fra er ”Hvordan kan merkevaren ...
    • Merkevarebygging som verktøy for treningssenteret SATS Trondheim : Hvordan skal SATS Trondheim styrke sin merkevare og posisjon i det lokale markedet? 

      Bro, Anders; Gravdal, Anders Bøen; Mevold, Christian Amundsen (Bachelor thesis, 2010-02-22)
      På bakgrunn av høstens oppgave (Bro, Bøen, Mevold 2008) valgte vi følgende problemstilling: Hvordan skal SATS Trondheim styrke sin merkevare og posisjon i det lokale markedet? Det kanskje viktigste funnet omfattet ...
    • Merkevaren Zenit Yoga 

      Sørensen, Camilla; Røst, Guro Sjaastad; Olsen, Marita Kvandal (Bachelor thesis, 2013-12-18)
      I denne bacheloroppgaven har vi skrevet om Zenit Yoga og sett på hvordan vi kan styrke deres merkevare. Vi har gjennomført en undersøkelse med den hensikt å få svar på vår problemstilling: Hvordan kan Zenit Yoga styrke ...
    • Merkevarestrategi, NCL 

      Johansen, Lasse; Jakobsen, Samir Hugo (Bachelor thesis, 2022)
      Nature Compact Living ble startet i 2018 og er en ung bedrift i ett ganske nytt marked for kompakte fritidsboliger. Selskapet selger kompakte fritidsboliger til bedriftsmarkedet og er kjennetegnet ved et moderne og ...
    • Merking av reklame på Instagram, påvirker det kjøpsintensjonen til forbrukeren? 

      Svedin, Remet Elionor; Finseth, Cassandra (Bachelor thesis, 2021)
      Denne oppgaven er skrevet med bakgrunn i en økende bruk av annonser og reklamer på Instagram. Opinionsledere og ettertraktede mennesker har de siste årene kommet mer og mer fram i søkelyset, grunnet at influencer-marke ...
    • Merverdiavgift : problemstillinger og tilpasningsmuligheter for hotell og utleie gjennom Airbnb 

      Hauge, Cecilia Diaz; Pedersen, Rebecca (Master thesis, 2017)
      Oppgavens mål er å tydeliggjøre avgiftsreglementet knyttet til hotellbransjen. Videre ønsker vi å komme med konstruktive diskusjoner og forslag rundt en mulig avgiftsinnføring på utleie gjennom delingsøkonomitjenesten ...
    • Merverdiavgift på sammensatte ytelser 

      Hamstad, Anne Paula (Master thesis, 2021)
      Tema for oppgaven er den merverdiavgiftsmessige behandlingen av sammensatte ytelser. Består ytelsen av flere selvstendige omsetningsobjekter, skal de behandles hver for seg med hver sin avgiftsstatus. Hvis ytelsen er ...
    • Merverdiavgift ved realisasjon av pantsatte eiendeler 

      Ligtvor-Thue, Eva (Master thesis, 2013-02-14)
    • Mestringsklima i Arbeids-og Inkluderingsbedrifter 

      Grimstad, Monica (Master thesis, 2018)
      Utgangspunktet for denne oppgaven er å undersøke om ansatte i Arbeid og Inkluderingsbransjen opplever at mestringsklima er det rådende motivasjonsklimaet i egne bedrifter, og om mestringsklima korrelerer med variabler ...
    • Metastudie om bærekraftige investeringer 

      Valstrand, Ørjan; Stefanussen, Lone; Unhjem, Jon Peder Bakke (Bachelor thesis, 2018)
      I vår bacheloroppgave var formålet å studere avkastningen på bærekraftige investeringer opp mot tidligere forskning. For å svare på problemstillingen, ”Hva sier forskning om avkastning på bærekraftig investering med bruk ...
    • Metastudie om markedseffisiens i de utviklede markedene 

      Lindberg, Eirik; Stordal, Ole Jacob Lygre (Bachelor thesis, 2019)
      Formålet med denne utredningen er å undersøke hvorvidt det eksisterer svak form for markedseffisiens i utviklede markeder. Vi har gjennomført en metastudie der vi undersøker og analyserer tidligere publiserte studier om ...
    • Millennial consumers shape corporate culture towards sustainability - the case of the food industry in Portugal 

      Mariana Falcao Viana Baptista (Master thesis, 2017)
      The main purpose of this Thesis is to understand Portuguese Millennials’ attitudes towards Corporate Sustainability and whether these influence companies’ Corporate Culture. Millennials seem to care about the environment ...
    • Millennials og Omni-kanal fashion 

      Montelibano, Emil (Bachelor thesis, 2018)
      Digitaliseringen av bedrifter er et tema de fleste etablerte bedrifter ikke kommer foruten. Yngre generasjoner av forbrukere er svært teknologivant og svært aktive i flere digitale kanaler. I denne sammenheng er det blitt ...
    • Mindset Matters: How and When Fixed Digital Mindset Influences Employees’ Approach Towards and Avoidance of New Workplace Technology Navn: 

      Aristizabal, Maria Paula Botero; Rasmussen-Moseid, Kaja Onsum (Master thesis, 2020)
      The aim of the present study was to investigate whether having a fixed digital mindset relates to employees' approach or avoidance towards new workplace technology. We draw on the field of implicit theories and the ...
    • Misbehavior or ‘Noblesse Oblige’?: Propensity to cheat after preferential customer treatment in loyalty programs 

      Dypedal, Oliver; Ekse, Håkon Storsand (Master thesis, 2020)
      This paper is centered around preferential treatment in loyalty programs, and how it affects the customers’ probability to engage in fraudulent behavior. Through an experimental survey this paper intended to provide ...
    • Mispricing of Private Equity-Backed Initial Public Offerings 

      Rodvang, Henrik Larsson; Ulsrud, Steffen Grue (Master thesis, 2019)
      This thesis investigates whether private equity-backed initial public offerings (IPOs) are systematically less underpriced than non-private equity-backed IPOs, whether the lower underpricing can be accounted for by lower ...
    • Mobbing i norsk arbeidsliv 

      Sævareid, Iselin; Tveit, Karia; Skjelvan, Ina Kolle (Bachelor thesis, 2018)
      Mobbing er et alvorlig problem i dagens samfunn. Temaet har mest fokus på barn og unge, men det er ingenting som tilsier at det slutter ved voksenlivet. Målet med denne bacheloroppgaven er å sette fokus på et tema som ...
    • Mobbing og trakassering på arbeidsplassen - En eksperimentell studie om skillet mellom humor og trakassering på arbeidsplassen 

      Hoftvedt, Felicia Sjåstad (Bachelor thesis, 2022)
      Denne oppgaven omhandler i hovedsak temaene humor og trakassering på arbeidsplassen, og hvordan ulike personer opplever skillet mellom disse. Bakgrunnen for tematikken i denne oppgaven er at dette er et svært viktige temaer, ...
    • Mobbing på arbeidsplassen En eksperimentell studie mellom policy og alvorlighets vurderinger 

      Blakstad, Mads Duedahl; Tveranger, André (Bachelor thesis, 2021)
      I en undersøkelse gjort i juni 2020 kom det frem at 88 % er tilfredse med jobben, mens 2 % var utsatt for mobbing eller plaging av overordnet eller arbeidskollegaer. 32 % opplevde et dårlig forhold mellom ansatte og ...