• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Merkevaren Zenit Yoga

Sørensen, Camilla; Røst, Guro Sjaastad; Olsen, Marita Kvandal
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
OPPGAVE21a.pdf (2.776Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/94585
Date
2013-12-18
Metadata
Show full item record
Collections
  • Bachelor [678]
Abstract
I denne bacheloroppgaven har vi skrevet om Zenit Yoga og sett på hvordan vi kan

styrke deres merkevare. Vi har gjennomført en undersøkelse med den hensikt å få

svar på vår problemstilling: Hvordan kan Zenit Yoga styrke sin posisjon i det

lokale markedet? For å kunne løse vår problemstilling gjennomførte vi et

omfattende litteratursøk både i forskningsartikler og fagbøker og vi har belyst

teori innenfor merkevarebygging og posisjonering.

Teorikapittelet la grunnlaget for en videre undersøkelse av problemstillingen. For

å kunne gi Zenit Yoga en god anbefaling om hvordan de kan styrke sin posisjon,

krevde dette en god forståelse av merkets referanseramme, å kunne identifisere

behovsituasjoner Zenit Yoga konkurrerer i og hvilke andre merker de

konkurrerende med. Med dette som utgangspunkt valgte vi å bruke både

deskriptivt og eksplorativt undersøkelsesdesign. Først ble det gjennomført

dybdeintervju på fem av kundene til Zenit Yoga. Dette ga oss et godt innblikk i

kundens erfaringer, holdninger og inntrykk av bedriften. For å få et mest mulig

strukturert intervju utarbeidet vi en intervjuguide som var delt inn i ulike temaer.

Videre foretok vi en kvantitativ undersøkelse i form av spørreskjema.

Spørreundersøkelsen ble gjennomført på 159 av Zenit Yoga sine kunder. Videre

presenterte vi våre funn fra dybdeintervjuene og spørreundersøkelsen, der de

viktigste funnene var hvilke likhetspunkt og differensieringspunkt Zenit Yoga har

til de konkurrerende merkene, i tillegg til å analysere disse opp mot vår teoretiske

forankring. Analysekapittelet innebar diskusjon av resultatene opp mot de

sekundære kildene og teoriene, og fikk dermed forklart funn som er relatert til vår

problemstilling - noe som var viktig med tanke på vår anbefaling til bedriften.

Til slutt presenterte vi vår anbefaling til Zenit Yoga, som var å komme med både

kortsiktige og langsiktige tiltak for å styrke Zenit Yoga sin merkevare og posisjon

i det lokale markedet. Anbefalingen vår vil på ingen måte være en fasit på

hvordan Zenit Yoga skal styrke sin merkevare, men er en mulig løsning til

hvordan de kan gå frem for å forbedre sin posisjon og merkevare i det lokale

markedet. Det er derimot viktig å påpeke at merkevarebygging er en ressurs- og

tidskrevende prosess.
Description
Bacheloroppgave i Markedskommunikasjon fra Handelshøyskolen BI, 2013

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit