• Bitcoin - den nye valutaen? 

      Kaspersen, Synne; Solbakken, Ane Emilie Røttereng (Bachelor thesis, 2018)
      I denne oppgaven tar vi for oss det overordnede kryptovalutamarkedet og dets funksjoner, sett opp mot dagens økonomiske system. Vi har utredet et tema for oppgaven, hvor vi i hovedsak forsøker å drøfte hvorvidt Bitcoin ...
    • Bitcoin - fremtidens penger eller irrasjonell begeistring? 

      Ringdal, Mathias (Bachelor thesis, 2018)
      Bitcoin er en desentralisert kryptovaluta som ble introdusert i 2008 av den anonyme skaperen, eller gruppen av skapere, Satoshi Nakamoto. Denne oppgaven akter å drøfte Bitcoins rolle i verdensøkonomien og, som problemstillingen ...
    • Bitcoin og dagens pengesystem 

      Valråmoen, Anette Bruaset; Guddal, Arnold Nacuray; Bøe, Aleksander (Bachelor thesis, 2019)
      I denne oppgaven ser vi på kryptovalutaen Bitcoin både som en pengeenhet og pengesystem, i forhold til sentralbanken og dagens pengepolitikk. Vi forsøker etter beste evne å sammenligne systemene med hverandre. Dette gjør ...
    • Bitcoin Returns – a Mood Killer? 

      Bakken, Ellinor Giske; Høgset, Veronika (Master thesis, 2022)
      The thesis examines whether cryptocurrency returns may be used to explain sentiment expressed on social media. To do this, we have constructed a unique dataset consisting of posts on Twitter and Reddit mentioning Bitcoin ...
    • Blindveien sykehjem - sykefravær 

      Eliassen, Daniel Eltervåg (Bachelor thesis, 2017)
      I vår oppgave bacheloroppgave i Human Resource Management ved BI Bergen har vi valgt å se på hvordan sykefravær påvirkes av ulike organisatoriske forhold. I oppgaven har vi valgt å fokusere på et sykehjem med høyt ...
    • Blockchain from a new point of view: A descriptive analysis on whether the technology can create value in credence goods. 

      Nordheim, Jasin Kammas; Hansen, Nicolai Lenouvel (Master thesis, 2020)
      Blockchain, a technology that has been receiving an increased amount of attention lately, has the potential for many great things in a marketing perspective. While little research has been done from such perspective, ...
    • Board Characteristics and CSR Engagement on Firm Performance: Evidence from Norwegian Listed Firms 

      Gateman, Johanna Ellen; Eskeland, Ingrid Elen (Master thesis, 2019)
      This study investigates the effect of externally observable board characteristics and corporate social responsibility (CSR) on firm performance for Norwegian listed firms. Board regulations have influenced Norwegian ...
    • Board diversity and financial performance: evidence from Norway 

      Solheim, Ingrid; Berge, Helene (Master thesis, 2017)
      This paper contributes to the growing body of research examining the link between gender diversity in decision-making organs and financial performance. Board diversity has been a hot topic in recent years, and a substantial ...
    • Boikotter av Black Friday: En undersøkelse om hvordan boikotter av massekonsumpsjon påvirker forbrukeres oppfatning av merker 

      Engström, Matilda (Bachelor thesis, 2020)
      I dagens samfunn oppfordres forbrukere å handle ofte og mye, med den store salgsdagen Black Friday som et prakteksempel. I lys av miljøfokus og bærekraftige forretningsstrategier velger noen bedrifter å boikotte ...
    • Boligflipping og utleie, en potensiell merverdiavgiftsbombe 

      Aslesen, Andreas Dæhli (Master thesis, 2023)
      Denne avhandlingen tar for seg reglene om uttaksmerverdiavgift etter merverdiavgiftsloven § 3-26, for bygg- og anleggsarbeider i relasjon til såkalt boligflipping og utleie i et omfang som etter gjeldende praksis på ...
    • Boligmappa 

      Bratterud, Anny Margerethe; Huse, Åse Kjelsbøl (Master thesis, 2022)
      I denne oppgaven undersøker vi hvordan Boligmappa kan formalisere sitt arbeid med bærekraft og legge en plan for fremtidig forbedring av de allerede igangsatte tiltakene. Vi har ved hjelp av kvalitativ spørreundersøkelse ...
    • Born analytical or adopted over time? a study investigating if new analytical tools can ensure the survival of market oriented startups. 

      Skogen, Hege Janson; De la Cruz, Kai (Master thesis, 2017)
      This study investigates whether the prevalence of technological advances within quantitative analytics moderates the effect market orientation has on firm performance, and if startups can take advantage of the ...
    • Bouncing back: The road to role mastery is paved with agency 

      Hovland, Andreas Qvale; Sørensen, Emilie Valand (Master thesis, 2018)
      Given the context of a Norwegian professional service firm, this case study design aimed to study the lived experience of organizational actors following a deliberate organizational change. The aim of the thesis was to ...
    • Brand attitude change and acquisition attitude : an experimental study of U.S. consumers in an M&A setting 

      Gundersen, Guri Anne; Meyn, Madelaine (Master thesis, 2014-02-12)
      Previous research on mergers and acquisitions (M&As) has mainly focused on financial and strategic outcomes at the expense of marketing dimensions. Although consumers play a critical role in the success of M&As, their ...
    • Brand authenticity and representation 

      Rolstad, Hanne Caroline; Nguyen, Nina (Bachelor thesis, 2022)
      In recent years we have seen the effects of the pandemic bringing an increasing pressure to accommodate to the rising demand of brand awareness and brand authenticity. Questions circulating the topics around diversity, ...
    • Bransjeerfaring, hva vil gi deg som kvinne en fordel? 

      Hagen, Julie Iren; Humstad, Mari Helen; Brovold, Mari (Master thesis, 2023)
      I denne prosjektoppgaven har vi sett på problemstillingen: “I hvilken grad påvirker bakgrunn fra henholdsvis kvinnedominert eller mannsdominert bransje oppfattelsen av en kvinnelig leder.” Det ble gjennomført et eksperiment ...
    • Breaking Barriers and Rising to the Top: An Exploration of the Factors and Strategies that Shape the Emergence of Female Leaders in Norway 

      Vestneshagen, Mari Sofie; Norman, Siri Tordal (Master thesis, 2023)
      Norway is recognized as one of the leading countries in achieving gender parity. Still, women continue to be underrepresented in top leadership positions compared to male peers. Although several theories have been proposed ...
    • Breaking down anomalies: comparative analysis of the q-factor and fama-french five-factor model performance 

      Voron, Tetiana; Kazakova, Margaryta (Master thesis, 2017)
      The continuous development of the asset pricing supplies investors and researchers with the new empirical models and it might get challenging to pick one to use. This thesis provides an empirical comparison of the Fama-French ...
    • Breaking down Oslo; a new approach to determine microclustering 

      Huseby, Anders; Vasland, Audun (Master thesis, 2018)
      This paper examines the clustering and micro-clustering tendencies related to the financial institutions involved in IPO’s on the Oslo Stock exchange and Oslo Axcess. In our paper we developed a data-set by collecting ...
    • Bruk av CRM-systemer i prospektering for tjenesteytende B2B-selskaper 

      Ranaldi, Lucas Baumann; Kragfoss, Sander; Stenersen, Jesper Benjamin (Bachelor thesis, 2023)
      Det er essensielt for bedrifter å tilegne seg nye kunder, og å beholde dem over tid. Ved å henvende seg til de potensielle kundene som er mest aktuelle i utgangspunktet, samt gi dem god oppfølging i startfasen, har man ...