Viser treff 181-200 av 817

    • Hva kan skape økonomisk vekst i krisetider? En komparativ analyse av nettoeksportens rolle på BNP-vekst i to kriserammede euroland 

      Mortensen, Marius; Kristiansen, Jan-Bendik (Bachelor thesis, 2021)
      Finanskrisen i 2008 sendte sjokkbølger gjennom hele verden. Spesielt hardt rammet ble de såkalte PIIGS-landene. I denne fellesbetegnelsen for land med høy statsgjeld og finansiell uro finner vi Irland og Hellas. To EU-land ...
    • Banner Blindness-fenomenet: Hvordan kan det unngås? 

      Henanger, Line; Pålgardhaugen, Guro (Bachelor thesis, 2021)
      Bacheloroppgaven vår er basert på det såkalte “banner-blindness” fenomenet ved digitale bannerannonser. Fenomenet beskriver hvordan forbrukere blir eksponert for tusenvis av reklamer i det daglige liv, og derfor er blitt ...
    • Influencer marketing 

      Nilsen, Amalie (Bachelor thesis, 2021)
      Denne bacheloroppgaven i merkevarestrategi er basert på den økende bruken av influencere som avsendere av annonser på sosiale medier. Studien har som formål å hjelpe bedrifter med å oppnå økte effekter av samarbeid med ...
    • Kjøpekraftsparitet og den norske kronen 

      Gjertsen, Fredrik; Sundt, Sophie Emilie; Kiil, Ian Benjamin (Bachelor thesis, 2021)
      I denne oppgaven benytter vi oss av konkurransekursindeksen (KKI) og euro for å undersøke om relativ kjøpekraftsparitet gjelder mellom Norge og utvalgte handelspartnere i perioden 1999-2020. Innledningsvis presenterer ...
    • En kvalitativ analyse av jobbressurs og jobbkrav blant innvandrere under Covid-19 pandemien 

      Mølsæther, Susann Natagan; Al-Haidary, Fatma (Bachelor thesis, 2021)
      Hensikten med dette forskningsprosjektet er å finne ut hvordan pandemien har påvirket innvandrere i jobbhverdagen deres. Vi ønsket å se nærmere på motivasjon og stress, da vi syns dette er interessant. Vi brukte ...
    • Indre, ytre og prososial motivasjon på kort og lang sikt 

      Klæva, Ingrid Reistad; Gjelsvik, Rebecca Helene (Bachelor thesis, 2021)
      Hensikten med oppgaven er å undersøke hvordan mennesker forholder seg til faktorer innenfor motivasjon og hvordan de vektlegger belønninger på kort og lang sikt. Først vil vi ta for oss relevante teorier og forskning ...
    • Budskapsvinkling i bloddonasjon og den modererende effekten av altruisme 

      Pedersen, Silje; Grimsmo, Cecilie Sophie Tønder (Bachelor thesis, 2021)
      Denne bacheloroppgaven tar for seg tematikken bloddonasjon og hvordan en skal utforme kampanjer og reklamer for effektivt å rekruttere frivillige bloddonore. I denne sammenhengen tar vi for oss budskapsvinkling med negativ ...
    • Kampanjeplan for Helsedirektoratet 

      Nordheim, Rebekka; Flakne, Johanne Brandal; Knutzen, Andrea Takle (Bachelor thesis, 2021)
      Vi skriver vår avsluttende bacheloroppgave i Kommunikasjonsledelse ved Handelshøyskolen BI. Oppgaven har blitt utarbeidet i samarbeid med Helsedirektoratet, og hensikten er å lansere en applikasjon med navnet Påfyll. Bakgrunnen ...
    • Motivasjon og sosial elskverdighet i ansettelsesbeslutninger 

      Olsen, Hannah Brooke; Olsen, Kine Ringkjøb; Strand, Elisabeth Sæbøe (Bachelor thesis, 2021)
      Hensikten med denne oppgaven er å undersøke hvordan motivasjon og sosial elskverdighet spiller inn på ansettelsesbeslutninger. For å finne ut av dette har vi utført et eksperiment hvor 261 respondenter, i fulltidsarbeid, ...
    • Salg av lavinteresse-tjenester 

      Tjelta, Ole Bjørn Trevland (Bachelor thesis, 2021)
      Majoriteten av mennesker anerkjenner begrepet salg. Gjennom salg blir relasjoner og verdier skapt. Salg er også en av di viktigste aktivitetene i en bedrift. Som privatperson er man ofte godt kjent med telefonselgere, ...
    • Hvilken realøkonomisk effekt har kvantitative lettelser hatt i Storbritannia? 

      Søderholm, Ole-Morten; Salhus, Erlend (Bachelor thesis, 2021)
      I økonomiske krisesituasjoner, hvor styringsrenten har blitt satt til tilnærmet 0 %, har sentralbankene i noen tilfeller behov for å benytte ytterligere ekspansive virkemidler. Et eksempel på et slikt virkemiddel er ...
    • Showrooming og Webrooming 

      Larsen, Caroline Skaar; Høvik, Mathilde Gulseth (Bachelor thesis, 2021)
      Denne oppgaven tar for seg fenomenene «showrooming» og «webrooming», og moralaspektet knyttet til disse. Hensikten med denne studien er å utforske hvordan moral og etikk kan ha en påvirkning på forbrukernes showrooming ...
    • Sosial ønskverdighet innenfor arbeidsmotivasjon 

      Hansson, Marie Aasrud; Braathen, Anniken (Bachelor thesis, 2021)
      Hensikten med denne oppgaven er å undersøke om det foreligger sosial ønskverdighet innenfor ulike typer motivasjon, og om jobbsøkere som avslører ulike typer motivasjon fremstår som mer eller mindre attraktive. Oppgaven ...
    • Oljeprisens påvirkning på norsk økonomi En analyse av oljeprisens effekt på Hovedindeksen, reell kronekurs og arbeidsledighet 

      Bang, Sindre (Bachelor thesis, 2021)
      Denne oppgaven tar for seg hvorvidt månedlige variasjoner i oljeprisen har hatt en statistisk signifikant effekt på Hovedindeksen på Oslo Børs, reell kronekurs målt mot USD og arbeidsledigheten i Norge i løpet av ...
    • Hvordan håndterte norske hotelldirektører krisen som oppstod i kjølvannet av Covid-19 pandemien? 

      Dyrstad, Silje Jeanett Eriksen (Bachelor thesis, 2021)
      Denne oppgaven skal belyse hvordan ulike hotelldirektører har håndtert Covid-19 krisen. Formålet med problemstillingen er å avdekke likheter og ulikheter i håndteringen av krisen. Dette inkluderer kriseledelse, selve ...
    • Showrooming: moral og fysisk distanse "Hvilke faktorer påvirker folks moralske evaluering av ulike tilfeller av showrooming?" 

      Hanssen, Fredrik; Stranden, Daniel Jakobsen (Bachelor thesis, 2021)
      Denne bacheloroppgaven handler om fenomenet showrooming. Hensikten med denne studien var å utforske om fysisk distanse mellom en forbruker og en fysisk butikk påvirker folks moralske evaluering av showrooming. Oppgaven ...
    • Svane 

      Omsland, Simen Bjørnø; Rosvold, Erik Skar; Glømmi, Martine Sem (Bachelor thesis, 2021)
      Denne oppgaven omhandler den norske merkevaren Svane, som i dag opplever en rekke utfordringer med tanke på konkurrenter og differensiering i markedet. På bakgrunn av dette har vi valgt å ta for oss temaet merkevarebygging, ...
    • Viktigheten av en transparent interessenttilnærming i et omfattende miljøprosjekt 

      Ledang, Madeleine Toft (Bachelor thesis, 2021)
      Eksterne interessenter har makt til å stanse og forsinke store byggeprosjekter, noe som gjør det kritisk å håndtere og imøtekomme deres forventninger. Kommunikasjon er for øvrig nøkkelen til å oppnå prosjektstøtte i et ...
    • Hvordan kan Ing Yngve Ege benytte seg av inbound marketing og CRM for å effektivisere en prospekteringsfase 

      Borlaug, Håkon (Bachelor thesis, 2021)
      I denne oppgaven så har jeg hatt et samarbeid med Ing Yngve Ege AS. Bedriften operere innenfor bransjen «mekanisk industri», og driver med salg av produkter og innredning til norsk mekanisk industri. Deres kunder består ...
    • Hvilken rente eller renter har sterkest innvirkning på valutakursen? 

      Lone-Hurum, Ravn Arvidsønn; Bø, Ole Martin; Andersen, Viktor Barvik (Bachelor thesis, 2021)
      Vår bacheloroppgave tar utgangspunkt i data som omhandler renter og valutakurser fra januar 1990 til desember 2019. I oppgaven har vi sett på hvilke renter som har sterkest innvirkning på valutakursen. Datasettet vårt er ...