Influencer marketing
Abstract
Denne bacheloroppgaven i merkevarestrategi er basert på den økende bruken av
influencere som avsendere av annonser på sosiale medier. Studien har som formål
å hjelpe bedrifter med å oppnå økte effekter av samarbeid med influencere ved å
øke forbrukeres kjøpsintensjon. Temaet for studien er av den grunn influencer
marketing der følgende problemstilling besvares: «Hvilken effekt har en
influencers egenskaper på forbrukeres tillit til annonse og holdning til merkevare,
og hvordan påvirker dette kjøpsintensjonen?»
Oppgavens teoretiske rammeverk danner grunnlaget for hvilke egenskaper med
influencere som denne studien vil anse som de viktigste for å påvirke forbrukeres
tillit til annonse, holdning til merkevare og kjøpsintensjon. Egenskapene som
undersøkes er oppfattet troverdighet og ekspertise hos influencer, opplevd likhet
til influenceren og holdning til influenceren. Studien følger en kvantitativ metode
hvor en spørreundersøkelse ble brukt til innsamlingen av data. Undersøkelsen tok
utgangspunkt i et samarbeid mellom en influencer og en merkevare for å samle
inn respondentene sine holdninger til influenceren og de ulike egenskapenes
effekt på tillit til annonsen, holdning til merkevare og kjøpsintensjon. Annonsen
som ble brukt var for merkevaren Alpro, publisert av influenceren Jørgine Massa
Vasstrand på Instagram.
I innledende analyser ble egenskapen ekspertise og variabelen tillit til annonse
ekskludert fra studiens konseptuelle forskningsmodell. Dette på grunn av tillit til
annonse sine lave ladninger på tilhørende påstander, og ekspertisens
kryssladninger til troverdighet.
Studien indikerer positive sammenhenger mellom holdning til merkevare og
kjøpsintensjon. De største effektene studien finner som påvirker kjøpsintensjonen,
er når respondentene oppfatter influenceren som troverdig, og kan se likheter
mellom seg selv og influenceren. Studien konkluderer med at likhet og
troverdighet er egenskaper som markedsførere med fordel kan vektlegge i valg av
influencer for å oppnå effekter på kjøpsintensjon og for å bygge en positiv
holdning til merkevaren sin.
Description
Bacheloroppgave i Merkevarestrategi fra Handelshøyskolen BI, 2021