Viktigheten av en transparent interessenttilnærming i et omfattende miljøprosjekt
Abstract
Eksterne interessenter har makt til å stanse og forsinke store byggeprosjekter, noe som
gjør det kritisk å håndtere og imøtekomme deres forventninger. Kommunikasjon er for
øvrig nøkkelen til å oppnå prosjektstøtte i et mangfold av forventninger. I den forbindelse
har bacheloroppgaven som målsetting å undersøke følgende problemstilling:
«I hvilken grad mestrer Northern Lights-prosjektet å imøtekomme eksterne interessenters
forventninger gjennom effektiv kommunikasjon?
Bakgrunnen for Northern Lights-prosjektet er målsettingen om å kunne håndtere enormt
store mengder CO2 som ellers ville blitt sluppet ut i atmosfæren. Hensikten er å bygge en
infrastruktur på norsk sokkel som kan bidra til slik utslippsreduksjon. Prosjektet er initiert
av et nyetablert selskap, Northern Lights, eid av Equinor sammen med Shell og Total som
likeverdige partnere. Planene omfatter transport- og lagringsdelen av prosjektet. For å
avgrense oppgaven har jeg besluttet å sette søkelys på de tre mest avgjørende eksterne
interessentene i henhold til Clelands (1988) inndeling. Disse innebærer offentlige
myndigheter, allmennheten og berørte lokalsamfunn.
Jeg har benyttet meg av teorier innenfor interessentteori, av blant annet Freeman,
Rhenman, Eskerod, Skyttermoen og Vaagasar. Gjennom store deler av teoriforankringen
anvender jeg en forskningsartikkel av Chan og Oppong. Denne avklarer de viktigste
forventningene som eksterne interessenter har til byggeprosjekter. For å supplere til
disse teoriene drar jeg også nytte av kommunikasjonsteorier av blant annet Hargie,
Trentim og Bourne i forbindelse med interessenttilnærming. Jeg supplerer med andre
teorier og defineringer der hvor jeg finner det relevant for å besvare problemstillingen.
Jeg har benyttet en kvalitativ tilnærming bestående av semistrukturerte dybdeintervjuer
av prosjektdirektør, prosjektleder, kommunikasjonsleder og ordfører i kommunen hvor
utbyggingen foregår. Dessuten har jeg supplert med relevant sekundærdata. Av
resultatene er flere faktorer som tyder på at det tilrettelegges for god ivaretakelse av
interessentenes økonomiske, miljømessige og sosiale forventninger til prosjektet. Det
kommer også frem at Bournes (2015) tre klasser av kommunikasjon vurderes nøye i dette
arbeidet. Analysene indikerer at prosjektet har en kommunikasjonsstrategi som bygger på
tillit, åpenhet og lojalitet. Følgelig opererer prosjektet med en åpen og transparent
Description
Bacheloroppgave i Prosjektledelse fra Handelshøyskolen BI, 2021