Banner Blindness-fenomenet: Hvordan kan det unngås?
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2787443Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Bachelor [880]
Sammendrag
Bacheloroppgaven vår er basert på det såkalte “banner-blindness” fenomenet ved
digitale bannerannonser. Fenomenet beskriver hvordan forbrukere blir eksponert
for tusenvis av reklamer i det daglige liv, og derfor er blitt relativt dyktige til å
ignorere bannerannonser. Formålet var derfor å undersøke om det er mulig å
unngå banner-blindness fenomenet ved hjelp av kongruens. I denne forbindelse
har vi sett nærmere på om kongruente bakgrunnsfarger (lav kontrast) og tematisk
kongruens mellom bannerannonsen og artikkelen kan gi positive effekter. Vi har
derfor utformet følgende problemstilling: “Hva er effekten av tematisk kongruens
og kontrastfarger i bannerannonser, i forhold til forbrukernes klikkintensjon og
merkekjennskap?”
En kvantitativ undersøkelse, med eksperimentell forskningsdesign, ble brukt til å
gjennomføre studiet. Vi utviklet seks ulike stimuli basert på de uavhengige
variablene; kongruent farge (lav kontrast) og tematisk kongruens. Det ble
undersøkt om høy grad av kongruens mellom bannerannonsen og en artikkel ville
gi en positiv effekt på de avhengige variablene klikkintensjon og merkekjennskap.
Videre benyttet vi oss av kontrollvariablene interesse og oppmerksomhet, for å
utelukke at en eventuell effekt skyldtes disse. Spørreundersøkelsen ble distribuert
i våre egne sosiale mediekanaler og nettverk, og JMP ble benyttet som
analyseverktøy.
I overkant av 400 personer deltok i eksperimentet, hvor de ble eksponert for ulike
manipulerte stimuli som varierte mellom høy/lav kontrast og likt/ulikt tema. Vi
benyttet oss av flere farger for å utelukke at resultatene var knyttet til følelser
forbrukerne har for ulike farger. Resultatene fra studiet viser at lav kontrast
(kongruens) mellom bakgrunnsfargen til bannerannonsen og bakgrunnsfargen til
artikkelen vil resultere i høyere klikkintensjon og merkekjennskap. Videre
indikerer analysene at samsvar mellom temaet på bannerannonsen og artikkelen
(tematisk kongruens) i tillegg fører til en høyere klikkintensjon og
merkekjennskap. Samspillet mellom variablene viste derimot kun en positiv effekt
på merkekjennskap. Bruken av både lav kontrast og likt tema ga ingen signifikant
effekt på klikkintensjon. Til slutt viste henholdsvis kontrollvariablene ingen effekt
på de ulike variablene.
Beskrivelse
Bacheloroppgave i Digital kommunikasjon og markedsføring fra Handelshøyskolen BI, 2021