• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Banner Blindness-fenomenet: Hvordan kan det unngås?

Henanger, Line; Pålgardhaugen, Guro
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
2911619.pdf (5.935Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/2787443
Date
2021
Metadata
Show full item record
Collections
  • Bachelor [678]
Abstract
Bacheloroppgaven vår er basert på det såkalte “banner-blindness” fenomenet ved

digitale bannerannonser. Fenomenet beskriver hvordan forbrukere blir eksponert

for tusenvis av reklamer i det daglige liv, og derfor er blitt relativt dyktige til å

ignorere bannerannonser. Formålet var derfor å undersøke om det er mulig å

unngå banner-blindness fenomenet ved hjelp av kongruens. I denne forbindelse

har vi sett nærmere på om kongruente bakgrunnsfarger (lav kontrast) og tematisk

kongruens mellom bannerannonsen og artikkelen kan gi positive effekter. Vi har

derfor utformet følgende problemstilling: “Hva er effekten av tematisk kongruens

og kontrastfarger i bannerannonser, i forhold til forbrukernes klikkintensjon og

merkekjennskap?”

En kvantitativ undersøkelse, med eksperimentell forskningsdesign, ble brukt til å

gjennomføre studiet. Vi utviklet seks ulike stimuli basert på de uavhengige

variablene; kongruent farge (lav kontrast) og tematisk kongruens. Det ble

undersøkt om høy grad av kongruens mellom bannerannonsen og en artikkel ville

gi en positiv effekt på de avhengige variablene klikkintensjon og merkekjennskap.

Videre benyttet vi oss av kontrollvariablene interesse og oppmerksomhet, for å

utelukke at en eventuell effekt skyldtes disse. Spørreundersøkelsen ble distribuert

i våre egne sosiale mediekanaler og nettverk, og JMP ble benyttet som

analyseverktøy.

I overkant av 400 personer deltok i eksperimentet, hvor de ble eksponert for ulike

manipulerte stimuli som varierte mellom høy/lav kontrast og likt/ulikt tema. Vi

benyttet oss av flere farger for å utelukke at resultatene var knyttet til følelser

forbrukerne har for ulike farger. Resultatene fra studiet viser at lav kontrast

(kongruens) mellom bakgrunnsfargen til bannerannonsen og bakgrunnsfargen til

artikkelen vil resultere i høyere klikkintensjon og merkekjennskap. Videre

indikerer analysene at samsvar mellom temaet på bannerannonsen og artikkelen

(tematisk kongruens) i tillegg fører til en høyere klikkintensjon og

merkekjennskap. Samspillet mellom variablene viste derimot kun en positiv effekt

på merkekjennskap. Bruken av både lav kontrast og likt tema ga ingen signifikant

effekt på klikkintensjon. Til slutt viste henholdsvis kontrollvariablene ingen effekt

på de ulike variablene.
Description
Bacheloroppgave i Digital kommunikasjon og markedsføring fra Handelshøyskolen BI, 2021
Publisher
Handelshøyskolen BI

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit