Svane
Abstract
Denne oppgaven omhandler den norske merkevaren Svane, som i dag opplever en
rekke utfordringer med tanke på konkurrenter og differensiering i markedet. På
bakgrunn av dette har vi valgt å ta for oss temaet merkevarebygging, med spisset
fokus på posisjonering og differensiering. Med grunnlag i en hypotese mottatt av
produktutviklingsansvarlig i Svane, kom vi frem til følgende problemstilling:
Hvordan kan Svane posisjonere seg i markedet for å oppnå langsiktig høyere
lønnsomhet?
For å kunne gå dypere inn i problemstillingen og komme frem til best mulig
konklusjon for Svane, har vi forankret oppgaven i en rekke teorier. Teoriene som
blir tatt i bruk er segmentering, push- og pull strategi, merkevare,
merkevarepyramiden, merkeverdi, posisjonering, differensiering og
forbrukeratferd. Videre tar vi i bruk metodiske undersøkelser, i form av eksplorativt
design og kvalitativ metode. Vi gjennomførte totalt seks dybdeintervju – tre med
selgere fra møbelbutikk og tre med ansatte i Svane. I tillegg mottok vi interne
dokumenter fra Svane med kundeundersøkelse og behovskart.
Sekundærdata mottatt fra Svane, samt dybdeintervjuer, ga god innsikt i dagens
situasjon og ga svar på alle de utvalgte undersøkelsesspørsmålene. Behovskartet fra
Svane viste kjernebehovene ved valg av seng: den skal bidra til god søvn, den skal
være komfortabel, samt være et trygt valg. I kundeundersøkelsen vises det at
merkevarene Svane, Jensen og Wonderland assosieres med kvalitet og komfort.
Totalt sett kommer det frem at Svane gjør det bra på komfort, men bør forbedre
service og prispersepsjon. I dybdeintervjuene ble det avdekket et
forbedringspotensial til Svane sine B2B-selgere og ved ressursbruken til
markedsføring.
Videre har vi kommet frem til en konklusjon som er faglig forankret i teori og
metodiske undersøkelser. Vi mener Svane bør posisjonere seg som best på kvalitet,
teknologi og service. Dette på bakgrunn av deres allerede høye nivå på kvalitet og
eksklusive teknologi. Vi har tro på at forbedring av service og økt ressurstilgang på
markedsføring vil hjelpe Svane med å differensiere seg fra sine konkurrenter, styrke
sin merkevare, befeste sin posisjon i kundens bevissthet og dermed oppnå høyere
lønnsomhet. Dette er vår personlige anbefaling ut fra grundige undersøkelser.
Description
Bacheloroppgave i Entreprenørskap fra Handelshøyskolen BI, 2021