• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Showrooming: moral og fysisk distanse "Hvilke faktorer påvirker folks moralske evaluering av ulike tilfeller av showrooming?"

Hanssen, Fredrik; Stranden, Daniel Jakobsen
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
2907410.pdf (2.758Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/2787092
Date
2021
Metadata
Show full item record
Collections
  • Bachelor [678]
Abstract
Denne bacheloroppgaven handler om fenomenet showrooming. Hensikten med

denne studien var å utforske om fysisk distanse mellom en forbruker og en fysisk

butikk påvirker folks moralske evaluering av showrooming. Oppgaven tar sikte på

å belyse hvorfor vi som forbrukere ikke alltid showroomer, og om forklaringen

kan være at det føles galt eller er ubeleilig. Oppgavens utgangspunkt er derfor

følgende problemstilling:

«Hvilke faktorer påvirker folks moralske evaluering av ulike tilfeller av

showrooming?”

For å belyse problemstillingen har det blitt gjennomført et eksperiment i form av

kvantitativ metode hvor et spørreskjema ble brukt for innsamling av data. På

bakgrunn av det og eksisterende faglitteratur rundt fenomenet, ble det utarbeidet

seks hypoteser. Disse ble utgangspunktet for en korrelasjonsanalyse for å

undersøke sammenhenger mellom variablene, og en ANOVA-test med tilhørende

post hoc-test for å sammenligne relevante mellomgruppeforskjeller. Funnene viste

at alle hypotesene kan støttes helt eller delvis, med unntak av H6.

Analysene indikerte at folks moralske evaluering av showrooming blir påvirket av

den fysiske distanse forbruker har til butikken. Oppgaven svarer derfor på folks

moralske tanker ved å kjøpe et produkt på nett, etter at man har søkt informasjon

om produktet i en butikk. Resultatet viser at respondentene synes det er umoralsk

og føles mer galt med showrooming, jo kortere avstanden er mellom forbrukeren

og den fysiske butikken.
Description
Bacheloroppgave i Markedsføringsledelse fra Handelshøyskolen BI, 2021
Publisher
Handelshøyskolen BI

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit