Showrooming: moral og fysisk distanse "Hvilke faktorer påvirker folks moralske evaluering av ulike tilfeller av showrooming?"
Abstract
Denne bacheloroppgaven handler om fenomenet showrooming. Hensikten med
denne studien var å utforske om fysisk distanse mellom en forbruker og en fysisk
butikk påvirker folks moralske evaluering av showrooming. Oppgaven tar sikte på
å belyse hvorfor vi som forbrukere ikke alltid showroomer, og om forklaringen
kan være at det føles galt eller er ubeleilig. Oppgavens utgangspunkt er derfor
følgende problemstilling:
«Hvilke faktorer påvirker folks moralske evaluering av ulike tilfeller av
showrooming?”
For å belyse problemstillingen har det blitt gjennomført et eksperiment i form av
kvantitativ metode hvor et spørreskjema ble brukt for innsamling av data. På
bakgrunn av det og eksisterende faglitteratur rundt fenomenet, ble det utarbeidet
seks hypoteser. Disse ble utgangspunktet for en korrelasjonsanalyse for å
undersøke sammenhenger mellom variablene, og en ANOVA-test med tilhørende
post hoc-test for å sammenligne relevante mellomgruppeforskjeller. Funnene viste
at alle hypotesene kan støttes helt eller delvis, med unntak av H6.
Analysene indikerte at folks moralske evaluering av showrooming blir påvirket av
den fysiske distanse forbruker har til butikken. Oppgaven svarer derfor på folks
moralske tanker ved å kjøpe et produkt på nett, etter at man har søkt informasjon
om produktet i en butikk. Resultatet viser at respondentene synes det er umoralsk
og føles mer galt med showrooming, jo kortere avstanden er mellom forbrukeren
og den fysiske butikken.
Description
Bacheloroppgave i Markedsføringsledelse fra Handelshøyskolen BI, 2021