Hvordan håndterte norske hotelldirektører krisen som oppstod i kjølvannet av Covid-19 pandemien?
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2787086Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Bachelor [819]
Sammendrag
Denne oppgaven skal belyse hvordan ulike hotelldirektører har håndtert Covid-19
krisen. Formålet med problemstillingen er å avdekke likheter og ulikheter i
håndteringen av krisen. Dette inkluderer kriseledelse, selve krisehåndteringen og
krisekommunikasjonen. Det som er bakgrunnen for denne oppgaven, er den
pågående pandemien som fortsatt regjerer i Norge og resten av verden. Pandemien
påvirker hotellbransjen i stor grad, da de er avhengige av reisevirksomhet for å få
driften til å gå rundt.
Problemstillingen som legger grunnlaget for forskningsarbeidet, er som følger:
«Hvordan håndterte norske hotelldirektører krisen som oppstod i kjølvannet
av Covid-19 pandemien?»
Teoriene som er anvendt i oppgaven ble avgrenset til følgende temaer: krise,
kriseledelse, krisehåndtering og krisekommunikasjon. Kriseledelse tar for seg
hvordan man som leder skal opptre under en krise og hvordan de skal lede andre
gjennom en krise. Krisehåndtering handler om prosessen gjennom en krise,
planlegging, oppfølging og iverksetting av tiltak. Krisekommunikasjon handler om
kommunikasjonen gjennom krisen. Hvordan kommuniserer man i en krise og
viktigheten med oppfølgende kommunikasjon. Det ble anvendt kvalitativ metode
og det ble utført dybdeintervjuer av fire ulike hotelldirektører i to ulike byer. Ved å
benytte denne metoden kom det frem klare likheter og ulikheter blant respondentens
svar på håndteringen av krisen.
Resultatene viser flere likheter enn ulikheter blant direktørenes håndtering av
koronakrisen. Alle direktørene var i stand til å ta beslutninger og vurderinger under
krisen, samt informere og kommunisere med de ansatte. Alle lederne iverksatte
nødvendige tiltak, herunder ble det gjort hovedfunn på økonomiske tiltak,
omstrukturering og smittevern. Det kom frem ulik grad av mental forberedelse på
pandemien, da direktør 2 og 3 virket mest mentalt forberedt på krisen og direktør 1
og 4 virket mindre mentalt forberedt. Likevel, var alle direktørene i stand til å ta
ansvar som leder og få kontroll over situasjonen på hvert av deres respektive hotell.
Beskrivelse
Bacheloroppgave i Økonomi og administrasjon fra Handelshøyskolen BI, 2021