• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hvordan håndterte norske hotelldirektører krisen som oppstod i kjølvannet av Covid-19 pandemien?

Dyrstad, Silje Jeanett Eriksen
Bachelor thesis
Thumbnail
Åpne
2912431.pdf (2.311Mb)
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2787086
Utgivelsesdato
2021
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Bachelor [678]
Sammendrag
Denne oppgaven skal belyse hvordan ulike hotelldirektører har håndtert Covid-19

krisen. Formålet med problemstillingen er å avdekke likheter og ulikheter i

håndteringen av krisen. Dette inkluderer kriseledelse, selve krisehåndteringen og

krisekommunikasjonen. Det som er bakgrunnen for denne oppgaven, er den

pågående pandemien som fortsatt regjerer i Norge og resten av verden. Pandemien

påvirker hotellbransjen i stor grad, da de er avhengige av reisevirksomhet for å få

driften til å gå rundt.

Problemstillingen som legger grunnlaget for forskningsarbeidet, er som følger:

«Hvordan håndterte norske hotelldirektører krisen som oppstod i kjølvannet

av Covid-19 pandemien?»

Teoriene som er anvendt i oppgaven ble avgrenset til følgende temaer: krise,

kriseledelse, krisehåndtering og krisekommunikasjon. Kriseledelse tar for seg

hvordan man som leder skal opptre under en krise og hvordan de skal lede andre

gjennom en krise. Krisehåndtering handler om prosessen gjennom en krise,

planlegging, oppfølging og iverksetting av tiltak. Krisekommunikasjon handler om

kommunikasjonen gjennom krisen. Hvordan kommuniserer man i en krise og

viktigheten med oppfølgende kommunikasjon. Det ble anvendt kvalitativ metode

og det ble utført dybdeintervjuer av fire ulike hotelldirektører i to ulike byer. Ved å

benytte denne metoden kom det frem klare likheter og ulikheter blant respondentens

svar på håndteringen av krisen.

Resultatene viser flere likheter enn ulikheter blant direktørenes håndtering av

koronakrisen. Alle direktørene var i stand til å ta beslutninger og vurderinger under

krisen, samt informere og kommunisere med de ansatte. Alle lederne iverksatte

nødvendige tiltak, herunder ble det gjort hovedfunn på økonomiske tiltak,

omstrukturering og smittevern. Det kom frem ulik grad av mental forberedelse på

pandemien, da direktør 2 og 3 virket mest mentalt forberedt på krisen og direktør 1

og 4 virket mindre mentalt forberedt. Likevel, var alle direktørene i stand til å ta

ansvar som leder og få kontroll over situasjonen på hvert av deres respektive hotell.
Beskrivelse
Bacheloroppgave i Økonomi og administrasjon fra Handelshøyskolen BI, 2021
Utgiver
Handelshøyskolen BI

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit