• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Motivasjon og sosial elskverdighet i ansettelsesbeslutninger

Olsen, Hannah Brooke; Olsen, Kine Ringkjøb; Strand, Elisabeth Sæbøe
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
2908465.pdf (3.275Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/2787138
Date
2021
Metadata
Show full item record
Collections
  • Bachelor [678]
Abstract
Hensikten med denne oppgaven er å undersøke hvordan motivasjon og sosial

elskverdighet spiller inn på ansettelsesbeslutninger. For å finne ut av dette har vi

utført et eksperiment hvor 261 respondenter, i fulltidsarbeid, skulle svare på en

spørreundersøkelse. I undersøkelsen skulle respondentene se for seg en situasjon

hvor vedkommende var arbeidsgiver og de skulle ansette en eventuell

arbeidstaker. Hensikten med denne undersøkelsen er å utforske om den

potensielle arbeidsgiveren assosierer en ytre, indre eller prososial motivert

arbeidssøker som noe positivt eller negativt. Respondentene som deltok i

undersøkelsen ble presentert for ett av tre mulige scenarioer hvor arbeidstakeren

var enten indre, ytre eller prososialt motivert.

I oppgaven blir teori og forskning om motivasjon, sosial elskverdighet og

rekruttering presentert. Dette blir gjort for å skape en forståelse av oppgavens

tema. Seks hypoteser blir så utarbeidet for å måle grad av

mellomgruppeforskjeller.

Resultatene viser at det er mellomgruppeforskjeller på alle områdene, men

signifikante forskjeller på spesielt tre områder. Områdene som viser størst

mellomgruppeforskjell er bedømmelse av hvor omsorgsfull arbeidstaker er,

anbefaling til ansettelse og sannsynlighet for å slutte i jobben. Ut ifra funnene ser

det ut til at respondentene ser på det å være ytre motivert som noe negativt og

indre og prososialt motiverte som mer positivt. Konklusjonen i oppgaven viser at

motivasjon og sosial elskverdighet spiller en stor rolle i ansettelsesbeslutninger.
Description
Bacheloroppgave i Human Resource Management fra Handelshøyskolen BI, 2021
Publisher
Handelshøyskolen BI

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit