• En studie av effekten ved implementering av coaching: Steget fra salgsledelse til salgscoaching 

      Nyberg, Edvard; Kristiansen, Magnus (Bachelor thesis, 2022)
      1.0. Introduksjon I dette kapitlet vil vi kort presentere bakgrunnen for valgt tema og hensikten med vår oppgave. Videre vil vi gå inn på våre overordnede mål, introdusere vår problemstilling, samt avgrensning. ...
    • En studie av hvordan en sportslig dokumentarserie kan påvirke en merkevare 

      Nygaard, Kristoffer Benjamin; Eriksen, Nicolas Einrem (Bachelor thesis, 2022)
      Utgangspunktet for denne bacheloroppgaven er fremveksten av sportslige dokumentarserier. I løpet av de siste 10 årene har vi observert en rekke sportslige merkevarer i hovedfokus i slike dokumentarserier. Formålet med ...
    • En studie av i hvilken grad norske internrevisjoner etterlever IIA standardens krav til forebygging og avdekking av misligheter 

      Skjelbred-Eriksen, Hege; Kvinge, Veronica S. (Master thesis, 2018)
      Formålet med oppgaven er å vurdere i hvilken grad norske internrevisjoner etterlever kravene i IIA standardene for profesjonell utøvelse av internrevisjon, knyttet til forebygging og avdekking av misligheter. Dette har vi ...
    • En studie om bruken av popkultur i brand posts på Instagram og dens påvirkning på engasjement 

      de, Decker Godiva Røsber; Pedersen, Victoria Christine Wyssenbach (Bachelor thesis, 2023)
      Merkevarer bruker sosiale medier som et virkemiddel for markedsføring, men også for å bygge relasjoner til sine kunder. Det er ulike faktorer i brand posts som bidrar til å skape engasjement, inkludert popkultur. Denne ...
    • En studie om eksponering og holdningsendring til merket i digitale kanaler 

      Larsen, Philip Fløitmoen; Nybu, Martin Lillekjendlie; Kirkevold, Preben Hansen (Bachelor thesis, 2020)
      Denne bacheloroppgaven er basert på hvilke eksponeringstyper som kan føre til positiv holdningsendring til merket. Dette testes med to ulike typer bannerannonser i en digital kanal, ved kun én eksponering. Vi blir eksponert ...
    • En studie om hvorfor eiendomsselskaper miljøsertifiserer 

      Andersen, Fredrik Marchmann; Selheim, Thomas Flesland; Smaamo, Haakon (Bachelor thesis, 2020)
      Oppgavens formål er å undersøke hvorfor eiendomsutviklere velger å miljøsertifisere næringsbygg og videre “hvilke konkurransefortrinn oppnår eier av et bærekraftig bygg”, som er vår problemstilling. Bærekraft er blitt ...
    • En studie om kontekstuell annonsering og holdningsendring til merkevaren 

      Rosvoll, Torbjørn Flåten; Davidsen, Thomas; Haaland, Thor (Bachelor thesis, 2022)
      Den offentlige diskursen preges i økende grad av bekymringer knyttet til personvern og overvåkning på nett. Kontekstuell annonsering er en form for digital annonsering som ikke benytter seg av persondata, og det er dermed ...
    • En studie om Real-Time Marketing på Twitter i det digitale landskapet i Norge 

      Skrent, Amalie Cassandra (Bachelor thesis, 2021)
      I kommunikasjonsbransjen har flere uttalt behovet for måter å koble merkevarer til dagsaktualiteter på som utløser engasjement på sosiale medier (heretter SoMe). En mulighet er å anvende Real-Time Marketing (heretter ...
    • En styrers rolle i forbedringsarbeid - å sikre kvalitet gjennom CLASS 

      Trampe-Kindt, Hege (Master thesis, 2022)
      I denne prosjektoppgaven blir styrers arbeid med og tilrettelegging for arbeid med CLASS dimensjonene på avdeling med barn i alderen 3-6 år belyst. Problemstillingen er som følger: Hvordan kan en barnehagestyrer tilrettelegge ...
    • En ting er å si hva man skal gjøre, en annen sak er å gjøre det 

      Krokann, Dag Nesvoll; Thomassen, Kristian; Hanssen, Christoffer Ivar Jonatan (Bachelor thesis, 2015-06-01)
      Denne bevarelsen er resultatet etter opparbeidet kunnskap og kompetanse gjennom deltakelse i faget BST 2531 – Prosjektledelse, og kurset BTH 2532 – Bacheloroppgave i prosjektledelse. Denne oppgaven markerer slutten på en ...
    • En utredning av effektivitet og konkurransekraft i H.M.Kristiansens Automobilbyrå AS 

      Halvorsen, Julie Elisabeth Smith; Risan, Øyvind; Rusten, Karen Emilie (Bachelor thesis, 2017)
      Denne oppgaven omhandler i hvilken grad prosessdesign og ressursutnyttelse bidrar til H.M.Kristiansens Automobilbyrås gode prestasjoner i bussbransjen, hvor det finnes mange aktører og lave marginer. Formålet med oppgaven ...
    • En verdiskapende Bygg-, Anlegg- og Eiendomsnæring (BAE) 

      Espelien, Anne; Theie, Marcus Gjems; Bygballe, Lena E. (Forskningsrapport;1/2015, Research report, 2015)
      Sammendrag/Abstract Denne forskningsrapporten presenterer resultater fra en oppdatering av et pågående forsknings­prosjekt ved Senter for byggenæringen ved Handelshøyskolen BI om verdiskaping i den norske bygg-, anlegg- ...
    • En verdiskapende bygg-, anlegg- og eiendomsnæring (BAE): Oppdatering 2019 

      Bygballe, Lena E.; Grimsby, Gjermund; Engebretsen, Bettina Eileen; Reve, Torger (Forskningsrapport;2/2019, Research report, 2019)
      Handelshøyskolen BIs Senter for byggenæringen har siden 2007 gjennomført en serie verdiskapingsstudier av den norske bygg-, anlegg- og eiendomsnæringen (BAE), og sett på hvilken betydning denne næringen har for norsk økonomi ...
    • En verdiskapende matnæring 

      Vikesland, Martin; Jakobsen, Erik W. (Forskningsrapport, Research report, 2001)
      Rapporten er delt inn i 7 kapitler. Kapittel 1 og 2 gir en kort introduksjon til teori om næringsklynger, og forklarer studiens metode. Kapittel 3 presenterer verdisystemet for næringen inkludert koblinger mot bioteknologi, ...
    • En verdiskapende skog- og trenæring 

      Jakobsen, Erik W.; Vikesland, Martin; Holst, Lars Kristen (Research Report, Research report, 2001)
      Skog- og trenæringen er en av de største næringene i Norge. Næringen hadde i 1999 høyere verdiskaping enn sjømatnæringen (fiskeri, akvakultur og leverandørindustri), og trekker på store innenlandske ressurser. 125.000 ...
    • En vignettestudie av spontan tillit og moral under kritiske situasjoner 

      Oen, Ana-Isabella Castillo (Bachelor thesis, 2020)
      Tillit er i forskningslitteraturen vektlagt som en forutsetning for godt samarbeid i organisasjoner. Nyere tillitsforskning har blitt stadig mer opptatt av hurtig etablering av tillit. Dette kommer som følge av et ...
    • En økonometrisk analyse av eksportmarkedet for norsk oppdrettslaks; en gravitasjonsmodelltilnærming 

      Solem, Jonas Garup; Mjølsnes, Odin Dahl; Fagan, Peter Sveipe (Bachelor thesis, 2019)
      Denne oppgaven undersøker variasjon i eksportert volum og kilopris av norsk oppdrettslaks i perioden 1999-2017, med observasjoner fra 48 ulike importland. For å forklare variasjonen benytter vi oss av paneldataregresjon ...
    • En økonometrisk analyse av lønnsomhet ved kvinner i norske bedriftsstyrer 

      Carolan, Yvette; Aass, Benedicte (Bachelor thesis, 2018)
      Denne oppgaven undersøker sammenhengen mellom andel kvinner i et bedriftsstyre og lønnsomhet. Vedtaket om kjønnskvotering i norske allmennaksjeselskaper ble innført i 2005, og innebar at bedrifter ble lovpålagt et krav ...
    • En økonomisk startpakke for en nyetablert bedrift 

      Lian, Camilla Lauritzen; Edlund, Sondre Aleksander; Sagbakk, Mariel Katrin Jacobsen (Bachelor thesis, 2015-06-01)
      Vi har gjennomført vår bacheloroppgave i samarbeid med spesialkaffebrenneriet Jacobsen og Svart AS. Økende interesse for spesialkaffe og bedriftens manglende økonomiske styring, gjør Jacobsen og Svart AS til en interessant ...