En ting er å si hva man skal gjøre, en annen sak er å gjøre det
Abstract
Denne bevarelsen er resultatet etter opparbeidet kunnskap og kompetanse gjennom deltakelse i faget BST 2531 – Prosjektledelse, og kurset BTH 2532 – Bacheloroppgave i prosjektledelse. Denne oppgaven markerer slutten på en treårig bachelorgrad i økonomi og administrasjon ved Handelshøyskolen BI Trondheim.
I denne oppgaven har vi tatt for oss usikkerhetsstyring til det nylig avsluttede prosjektet til Statens Vegvesen E6 Trondheim – Stjørdal. Dette prosjektet hadde anleggsstart i 2009 og var ferdigstilt 2014. Hensikten med dette prosjektet er å redusere trafikken gjennom Trondheim sentrum ved hjelp av en ny hovedinnfartsåre, og forbedre framkommeligheten for alle trafikanter
For å finne en god måte å analysere oppgaven vår mot usikkerhetsstyring har vi fordypet oss i flere modeller som omhandler temaet. Vi har både brukt informasjon fra pensum og andre lærebøker, og ut i fra dette valgte vi å fokusere på modellen PUMP av Chris Chapman og Stephen Ward. Etter en lang og altomfattende prosess kom vi frem til følgende problemstilling:
«Hvordan ble usikkerhet håndtert i prosjektet E6: Trondheim – Stjørdal, med en avgrensing til hvordan usikkerhet ble håndtert i forhold til PUMP – modellen».
Oppgaven er delt inn i fire deler, Innledning der vi tar for oss bedriften, tema og problemstilling. Andre del er metode der vi ser hvordan og hvorfor vi utførte våre analyserer og intervjuer. Deretter redegjør vi for teorien, for så å drøfte våre funn. Når dette var gjort kom vi fram til en delkonklusjon på hver av fasene i vår modell, før vi avslutter oppgaven med en hovedkonklusjon hvor vi ser på styrkene og svakhetene i usikkerhetsstyringen til Statens Vegvesen i dette prosjektet forhold til PUMP – modellen
Description
Bacheloroppgave i Prosjektledelse fra Handelshøyskolen BI, 2015