• Kundens tilfredshet med tjenesteyter ved overholdelse eller brudd av sosial distansering i dagligvarehandelen 

      Andersen, Sara Christine Avseth; Eikseth, Aleksander Mathias; Sang, Danny (Bachelor thesis, 2021)
      Denne bacheloroppgaven er skrevet i en periode hvor pandemien Covid-19 snudde opp ned på menneskers hverdagsliv. På grunn av pandemiens aktualitet ble formålet vårt å finne ut hvordan kundens tilfredshet med tjenesteyter ...
    • Kundeopplevelser fra et serviceperspektiv 

      Mikkelsen, Karoline (Bachelor thesis, 2023)
      Det er mulig å se på internett som en eneste stor tjeneste, hvor alle bedrifter her tilbyr ulike former for tjenester, slik som mulighet til kjøp, tilgang på informasjon og andre kundeservice-funksjoner. Internett bringer ...
    • Kundetilfredshet og lojalitet i bilbransjen 

      Wilhelmsen, Adrian; Smith, Agnethe Baarstad; Akturk, Fatih (Bachelor thesis, 2023)
      Denne bacheloroppgaven ser på forholdet mellom kundetilfredshet og lojalitet og hvilken påvirkningskraft dette har innenfor bilbransjen. Kundetilfredshet og lojalitet er noe man har forsket på lenge. Viktigheten av tilfredse ...
    • Kunstig intelligens i rekruttering: Norske tech-ansattes reaksjoner på diskriminering 

      Sætrang, Adrian; Ilic, Selin Alexandra (Bachelor thesis, 2020)
      Hensikten med denne oppgaven er å se nærmere på bruken av kunstig intelligens i rekruttering, hvor vårt hovedfokus ligger på reaksjoner knyttet til kjønnsdiskriminering. Vi valgte å undersøke et utvalg med kunnskap om ...
    • Lansering av sukkerfri sjokolade - Nidar 

      Eriksen, Erik André; Omar, Najma (Bachelor thesis, 2021)
      Det finnes et marked for sukkerfritt godteri i utlandet, mens i Norge er dette svært dårlig utnyttet. Det kan være risikabelt for en godteriprodusent å tilby sukkerfri sjokolade som et av sine produkter, da en sukkerfri ...
    • Markedsføring av alternativ behandling i Norge: Kjenner aktørene regelverket godt nok? 

      Leknes, Andreas Stien (Bachelor thesis, 2021)
      I denne bacheloroppgaven ser jeg på i hvilken grad alternative behandlere i Norge er kjent med gjeldende lover og regelverk som omhandler markedsføring av sine behandlingstilbud til kunder. Oppgaven skal bidra til å gi ...
    • Melbillelarver som mat 

      Pedersen, Ingrid; Olsø, Maren; Berg, Amalie (Bachelor thesis, 2020)
      Klimaendringene er en av de største og mest aktuelle utfordringene verden står overfor i dag. Samtidig blir vi stadig flere mennesker på jorda, noe som fører til at behovet for mat også øker. Som en konsekvens av dette ...
    • Merking av reklame på Instagram, påvirker det kjøpsintensjonen til forbrukeren? 

      Svedin, Remet Elionor; Finseth, Cassandra (Bachelor thesis, 2021)
      Denne oppgaven er skrevet med bakgrunn i en økende bruk av annonser og reklamer på Instagram. Opinionsledere og ettertraktede mennesker har de siste årene kommet mer og mer fram i søkelyset, grunnet at influencer-marke ...
    • Norsk Tipping & utenlandske spillaktører 

      Steen, Frank Julius Vadla; Solheim, Morten (Bachelor thesis, 2021)
      Denne oppgaven, som omhandler Norsk Tipping og fremveksten av utenlandske spillselskap, bærer preg av både teori og praktisk arbeid. Formålet med prosjektet er å opparbeide en bredere innsikt for å komme til bunns i ...
    • Norske forbrukeres villighet til å kjøpe kinesisk elbil: Effektene av kognitiv, affektive og normative aspekter av Country-of-Origin 

      Lauritzen, Sindre; Langeset, Jan Åge (Bachelor thesis, 2023)
      Denne bacheloroppgaven har som formål å utforske faktorer som påvirker norske forbrukeres holdninger og kjøpsvillighet til kinesiske elbiler. Bakgrunnen for at vi ønsket å undersøke dette temaet var preget av den økende ...
    • På hvilken måte påvirker behavioral retargeting kjøpsvilligheten til forbrukere? 

      Plonski, Filip; Strandskog, Madelene (Bachelor thesis, 2023)
      Denne bacheloroppgaven handler om behavioral retargeting, som er en form for målrettet digital annonsering som er basert på forbrukeres tidligere søkemønster og internettadferd. Vi opplever stadig å bli eksponert for ...
    • Påvirker greenwashing bedrifters troverdighet og forbrukeres kjøpsintensjon og word-of-mouth tilknyttet klesindustrien? 

      Myrsveen, Emilie; Rødølen, Torunn; Kildal, Synne (Bachelor thesis, 2020)
      Denne oppgaven handler i hovedsak om forbrukerens holdning og intensjon knyttet til greenwashing. Vi har undersøkt om greenwashing påvirker forbrukernes troverdighet til bedriften, og videre om det påvirker kjøpsintensjon ...
    • Personaliseringens kraft: TikToks innflytelse på forbrukernes kjøpsatferd 

      Tunem, Malin; Ellingsen, Irene; Eide, Amalie (Bachelor thesis, 2023)
      Vi har i denne bacheloroppgaven valgt å undersøke hvordan personalisering på TikTok påvirker forbrukeres kjøpsatferd, med følgende problemstilling: «Hvordan påvirker personalisering på TikTok forbrukernes kjøpsatferd?». ...
    • Politikkens mørke side 

      Mogensen, Tobias Lindhardt; Hagmansen, Jonas; Hennum, Helena Tømmerås (Bachelor thesis, 2019)
      denne bacheloroppgaven blir det undersøkt hvordan ulike velgergruppers atferd, i form av nytteeffekt, blir påvirket av negativ og positiv politisk reklame. Velgerne er kategorisert etter personlighetstrekk, og apati til ...
    • PRODUSENTERS UTVIDELSE TIL BÆREKRAFTIGE KATEGORIER : Betydningen av merkearkitektur : En studie om forbrukeres evaluering av nye plantebaserte produkter 

      Fjeld, Ingeborg; Hansen, Aurora Betten (Bachelor thesis, 2021)
      Et økende fokus på klima og miljø har satt bærekraftig utvikling på agendaen. Det grønne skiftet får naturligvis konsekvenser for forbrukermarkedet også, der mange stiller krav til bærekraft og miljø når de handler. ...
    • Prososial motivasjon og kama muta 

      Melkevik, Mathilde Fagertun; Gjernes, Sanne Ødegård; Olaussen, Miriam (Bachelor thesis, 2020)
      I dette studiet har vi sett nærmere på om følelsen av å bli oppløftet og rørt kan påvirke mennesker til å gjøre noe godt for andre, på eget initiativ. Slik atferd er drevet av prososial motivasjon. Utgangspunktet for ...
    • Samfunnsansvar og egne merkevarer i dagligvare 

      Birkenes, Fredrik; Gaarder, Maren; Kristiansen, Mathias (Bachelor thesis, 2019)
      Det blir mer og mer interessant for bedrifter å markedsføre seg som bærekraftige i dagens samfunn. Takket være miljøgenerasjonen har et sentralt spørsmål blitt om det faktisk dras fordeler av slik type markedsføring, ...
    • Showrooming - lavprofitt vs. høyprofitt 

      Eineteig, Malene Lund; Bie, Tale Rutgerson; Lyon, Julia Vesterhus (Bachelor thesis, 2021)
      Showrooming er et fenomen som går ut på at kunder finner et produkt i en fysisk butikk, men gjennomfører kjøpet billigere på nett. Som følge av økt digitalisering og endring i folks handlevaner ønsket vi å finne ut nærmere ...
    • Showrooming og Webrooming 

      Larsen, Caroline Skaar; Høvik, Mathilde Gulseth (Bachelor thesis, 2021)
      Denne oppgaven tar for seg fenomenene «showrooming» og «webrooming», og moralaspektet knyttet til disse. Hensikten med denne studien er å utforske hvordan moral og etikk kan ha en påvirkning på forbrukernes showrooming ...
    • Showrooming: moral og fysisk distanse "Hvilke faktorer påvirker folks moralske evaluering av ulike tilfeller av showrooming?" 

      Hanssen, Fredrik; Stranden, Daniel Jakobsen (Bachelor thesis, 2021)
      Denne bacheloroppgaven handler om fenomenet showrooming. Hensikten med denne studien var å utforske om fysisk distanse mellom en forbruker og en fysisk butikk påvirker folks moralske evaluering av showrooming. Oppgaven ...