Kundens tilfredshet med tjenesteyter ved overholdelse eller brudd av sosial distansering i dagligvarehandelen
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2779161Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Bachelor [880]
Sammendrag
Denne bacheloroppgaven er skrevet i en periode hvor pandemien Covid-19
snudde opp ned på menneskers hverdagsliv. På grunn av pandemiens aktualitet
ble formålet vårt å finne ut hvordan kundens tilfredshet med tjenesteyter ved
overholdelse eller brudd av sosial distansering i dagligvarehandelen påvirkes. Vi
utviklet derfor følgende problemstilling:
I hvilken grad har ansattes brudd på sosial distansering i forhold til smittevern en
effekt på kundens tilfredshet med tjenesteyter i dagligvarehandelen?
Forskningsartikkelen Employee norm-violations in the service encounter during
the corona pandemic and their impact on customer satisfaction var
utgangspunktet for vår oppgave, og vi repliserte denne forskningsartikkelen
gjennom vår studie.
Vi distribuerte en kvantitativ spørreundersøkelse, og analyserte svarene til 207
respondenter som hadde blitt delt inn i to ulike eksperimentgrupper. Den ene
gruppen ble eksponert for en case-tekst hvor den ansatte overholdt sosial
distansering, mens den andre ble eksponert for en case-tekst hvor den ansatte ikke
overholdt sosial distansering i dagligvarehandelen.
For å svare på problemstillingen måtte vi kartlegge om vår uavhengige variabel
(sosial distansering) hadde en påvirkning på den avhengige variabelen (tilfredshet
med tjenesteyter). Vi benyttet oss av en Sobel test for å analysere om det var en
mediering mellom den uavhengige og avhengige variabelen ved bruk av
mediatorene avsky, kompetanse, sinne og varme. Menneskelighet valgte vi å
holde utenfor analysen da vi fikk antakelsen om at variabelen ble fanget opp
gjennom begrepet kompetanse.
Resultatet fra dataanalysene viste kun en mediering gjennom variabelen
kompetanse. De resterende mediatorene viste seg å ikke ha en signifikant
sammenheng med sosial distansering.
Avsky, kompetanse, sinne og varme var på den andre siden signifikant med
tilfredshet med tjenesteyter, og vi kan trekke konklusjon om at mediatorene vi benyttet oss av, vil kunne ha en effekt på kundens oppfattede tilfredshet med
tjenesteyter.
Vi fant også at ansatte som fremstår som kompetente og varme, og som ikke
vekker avsky og sinne hos sine kunder, vil kunne øke tilfredsheten med
tjenesteyter, og vi opplever dette som funn med overføringsverdi uavhengig av
pandemien.
Beskrivelse
Bacheloroppgave i Markedsføringsledelse fra Handelshøyskolen BI, 2021