Politikkens mørke side
Abstract
denne bacheloroppgaven blir det undersøkt hvordan ulike velgergruppers atferd, i
form av nytteeffekt, blir påvirket av negativ og positiv politisk reklame. Velgerne
er kategorisert etter personlighetstrekk, og apati til politiske valg og beslutninger.
Formålet med oppgaven er å finne ut om velgere reagerer ulikt på politisk reklame.
Kvantitativ metode ble benyttet sammen med et kausalt forskningsdesign i en
eksperimentell sammenheng. Survey ble operasjonalisert for å sjekke om atferd i
form av nytteeffekt for den politiske beslutningsprosessen, knyttet til negativ
politisk reklame, blir påvirket av personlighetstrekk eller apati.
Personlighetstrekkene ble identifisert i tråd med teorien fra ”The Big Five”, og
personlighetstesten BFI-2-XS ble brukt som måleverktøy. Videre ble nivået av
apati identifisert, før respondentene ble eksponert for tre fiktive stimuli, med ulik
grad av negativitet og positivitet. Utvalget i undersøkelsen var kvinner og menn,
med 157 respondenter totalt, 84 menn og 70 kvinner. Gjennomsnittsalderen for
utvalget var 24,9 år og tilknyttet studier ved Handelshøyskolen BI.
Spørreundersøkelsen ble delt via Facebook i ulike relevante fora.
Oppgaven inneholder tre hypoteser og en nullhypotese for å besvare
problemstillingen. Alle hypotesene er tilknyttet teori for negativ politisk reklame,
personlighet, apati og nytteeffekter.
Alle hypotesene ble testet gjennom en moderatoranalyse. Negativt og positivt
stimuli ble brukt som moderator knyttet opp mot personlighet og apati, som
predictor. Testene viste at det var delvis medhold i noen av hypotesene, men ingen
av interaksjonene ble signifikante. Derfor fikk ingen av hypotesene medhold.
Description
Bacheloroppgave i Markedsføring fra Handelshøyskolen BI, 2019