• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Politikkens mørke side

Mogensen, Tobias Lindhardt; Hagmansen, Jonas; Hennum, Helena Tømmerås
Bachelor thesis
Thumbnail
Åpne
2261795.pdf (2.098Mb)
Stimuli-vedlegg.pdf (219.6Kb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2620702
Utgivelsesdato
2019
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Bachelor [678]
Sammendrag
denne bacheloroppgaven blir det undersøkt hvordan ulike velgergruppers atferd, i

form av nytteeffekt, blir påvirket av negativ og positiv politisk reklame. Velgerne

er kategorisert etter personlighetstrekk, og apati til politiske valg og beslutninger.

Formålet med oppgaven er å finne ut om velgere reagerer ulikt på politisk reklame.

Kvantitativ metode ble benyttet sammen med et kausalt forskningsdesign i en

eksperimentell sammenheng. Survey ble operasjonalisert for å sjekke om atferd i

form av nytteeffekt for den politiske beslutningsprosessen, knyttet til negativ

politisk reklame, blir påvirket av personlighetstrekk eller apati.

Personlighetstrekkene ble identifisert i tråd med teorien fra ”The Big Five”, og

personlighetstesten BFI-2-XS ble brukt som måleverktøy. Videre ble nivået av

apati identifisert, før respondentene ble eksponert for tre fiktive stimuli, med ulik

grad av negativitet og positivitet. Utvalget i undersøkelsen var kvinner og menn,

med 157 respondenter totalt, 84 menn og 70 kvinner. Gjennomsnittsalderen for

utvalget var 24,9 år og tilknyttet studier ved Handelshøyskolen BI.

Spørreundersøkelsen ble delt via Facebook i ulike relevante fora.

Oppgaven inneholder tre hypoteser og en nullhypotese for å besvare

problemstillingen. Alle hypotesene er tilknyttet teori for negativ politisk reklame,

personlighet, apati og nytteeffekter.

Alle hypotesene ble testet gjennom en moderatoranalyse. Negativt og positivt

stimuli ble brukt som moderator knyttet opp mot personlighet og apati, som

predictor. Testene viste at det var delvis medhold i noen av hypotesene, men ingen

av interaksjonene ble signifikante. Derfor fikk ingen av hypotesene medhold.
Beskrivelse
Bacheloroppgave i Markedsføring fra Handelshøyskolen BI, 2019
Utgiver
Handelshøyskolen BI

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit