• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kunstig intelligens i rekruttering: Norske tech-ansattes reaksjoner på diskriminering

Sætrang, Adrian; Ilic, Selin Alexandra
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
2565893.pdf (1.875Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/2684458
Date
2020
Metadata
Show full item record
Collections
  • Bachelor [572]
Abstract
Hensikten med denne oppgaven er å se nærmere på bruken av kunstig intelligens i

rekruttering, hvor vårt hovedfokus ligger på reaksjoner knyttet til

kjønnsdiskriminering. Vi valgte å undersøke et utvalg med kunnskap om teknologi,

og derfor ble vårt forskningsspørsmål:

«Hvordan reagerer norske tech-ansatte på diskriminering i rekrutteringsprosesser

når denne utføres av en kunstig intelligens?»

For å besvare dette spørsmålet ble det formulert en hypotese hvor vi påstår at det blir

målt mindre moralsk forargelse når en diskriminering blir gjort av en kunstig

intelligens sammenlignet med et menneske. Studien ble gjennomført som et

eksperiment, hvor vi ønsket å måle forskjell i moralsk forargelse blant respondentene.

De ble delt i to grupper med hver sin tilhørende case som omhandlet diskriminering

av kvinner, hvor forskjellen var hvem som utførte diskrimineringen – en HRspesialist

eller en algoritme.

Resultatene viser at tech-ansatte blir mindre moralsk forarget ved diskriminering gjort

av kunstig intelligens. De ser også løsninger for hvordan feilen kan rettes opp fremfor

å skrote hele algoritmen. Dette kan knyttes opp mot deres kunnskap om teknologi. Vi

kan konkludere med at det med fordel kan benyttes kunstig intelligens i

rekrutteringsprosesser og at man på denne måten kan redusere diskriminering. Bruk

av menneskelige ressurser og etiske problemstillinger som vi presenterer i oppgaven

må likevel tas i betraktning for å oppnå rettferdig rekruttering.
Description
Bacheloroppgave i Markedsføringsledelse fra Handelshøyskolen BI, 2020
Publisher
Handelshøyskolen BI

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit