• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Norsk Tipping & utenlandske spillaktører

Steen, Frank Julius Vadla; Solheim, Morten
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
2912691 (1).pdf (7.088Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/2787723
Date
2021
Metadata
Show full item record
Collections
  • Bachelor [817]
Abstract
Denne oppgaven, som omhandler Norsk Tipping og fremveksten av utenlandske

spillselskap, bærer preg av både teori og praktisk arbeid. Formålet med prosjektet

er å opparbeide en bredere innsikt for å komme til bunns i problemstillingen vår:

Hva er årsaken til at nordmenn vraker Norsk Tipping til fordel for utenlandske

spillselskaper?

For å best mulig kunne svare på problemstillingen er oppgaven strukturert med en

teoretisk hoveddel hvor de største funnene blir presentert. I denne delen har det

blitt gjort flere betydelige litteratursøk som senere er med på utformingen av det

praktiske arbeidet som er blitt gjort.

Videre tar oppgaven fatt på metodedelen som presenterer de metodene som er blitt

anvendt. Til tross for flere omfattende litteratursøk fant vi det nødvendig å benytte

oss av både kvalitativ og kvantitativ metode da tidligere forskning var lite rettet

mot vår problemstilling. Dette tatt i betraktning ble det utført fire dybdeintervjuer

hvor intervjuene ble gjennomført i en til en situasjon med intervjuguide som

utgangspunkt. Med bakgrunn i opparbeidet teori ble det også utformet et

spørreskjema bestående av 19 spørsmål. Etter endt spørreundersøkelse satt vi

igjen med et utvalg på 205 respondenter som vi tok med til videre analyse.

Etter de såkalte “missing values” ble vi sittende igjen med et utvalg på 131. Blant

annet kom det frem at 25 prosent hadde en svært dårlig holdning til Norsk

Tipping, mens kun 6 prosent var i kategorien svært god.

Oppgaven tar videre for seg en analysedel hvor det blir lagt til rette for

analysearbeid med utgangspunkt i spørreskjemaet. Det ble tatt i bruk

Clusteranalyse for å finne ut om det var noen sammenhenger mellom utvalgte

variabler. ANOVA ble benyttet for å finne ut om det var noen signifikante

forskjeller mellom clusterne i forhold til deres holdninger til de ulike

spillselskapene. På bakgrunn av oppgavens undersøkelsesspørsmål ønsket vi å

benytte oss av en Kji-kvadrat test for å undersøke om det fantes noen

sammenhenger mellom variablene som var på nominalnivå. For å avslutte

metodedelen anvendte vi oss av en T-test for to uavhengige stikkprøver for å

kunne konkludere på våre hypotesespørsmål. Avslutningsvis blir det diskusjon av undersøkelsesspørsmål samt en avsluttende

kommentar med en mulig forklaring på valgt problemstilling.
Description
Bacheloroppgave i Markedsføringsledelse fra Handelshøyskolen BI, 2021
Publisher
Handelshøyskolen BI

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit