• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Påvirker greenwashing bedrifters troverdighet og forbrukeres kjøpsintensjon og word-of-mouth tilknyttet klesindustrien?

Myrsveen, Emilie; Rødølen, Torunn; Kildal, Synne
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
2565359.pdf (1.870Mb)
Vedlegg 1 - Fokusgrupper & Sporreundersokelse.pdf (2.785Mb)
Vedlegg 2 - JMP.pdf (549.9Kb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/2683116
Date
2020
Metadata
Show full item record
Collections
  • Bachelor [572]
Abstract
Denne oppgaven handler i hovedsak om forbrukerens holdning og intensjon knyttet

til greenwashing. Vi har undersøkt om greenwashing påvirker forbrukernes

troverdighet til bedriften, og videre om det påvirker kjøpsintensjon og word-ofmouth.

Dette har vi gjort gjennom kvalitative og kvantitative undersøkelser, og

brukt H&M som et gjennomgående eksempel.

Vår problemstilling er følgende:

Påvirker greenwashing bedrifters troverdighet og forbrukeres kjøpsintensjon og

word-of-mouth tilknyttet klesindustrien?

For å besvare problemstillingen har vi funnet teori om blant annet grønn

markedsføring, greenwashing og H&M. Vi har også sett på teori om forbrukere,

samt sett på modeller som forsøker å forklare forbrukerens atferd.

Videre fant vi følgende undersøkelsesspørsmål gjennom fokusgrupper:

US1: Fører greenwashing til svekket troverdighet og merkevare?

US2: Hvordan påvirker greenwashing forbrukernes kjøpsintensjon?

US3: Hvordan påvirker greenwashing forbrukernes WOM?

US4: Hvor opptatt er forbrukere av å handle bærekraftige produkter?

Deretter utarbeidet vi en spørreskjemaundersøkelse basert på de funn som ble gjort

i gjennomføringen av fokusgruppenet. Dataene fra spørreskjemaundersøkelsen

brukte vi for å analysere undersøkelsesspørsmålene i form av student t test og

regresjonsanalyse på hypoteser tilknyttet undersøkelsesspørsmålene. Gjennom en

clusteranalyse fikk vi samlet respondentene i tre grupper: De miljøbevisste, De

nøytrale og De ikke-miljøbevisste.

Gjennom disse analysene fant vi at greenwashing har en negativ påvirkning på

forbrukere når det kommer til troverdighet, kjøpsintensjon og word-of-mouth. Vi

finner likevel at deres kjøpsintensjon er relativ høy i forhold til troverdighet og

word-of-mouth, noe som kan indikere at andre faktorer som pris, tilgjengelighet,

godt utvalg og design er viktigere enn troverdigheten de har til bedrifter.

Vi finner også at forbrukerne i liten grad undersøker eller er kritiske til

markedsføringen til bedrifter, og på den måten kan bedrifter i stor grad slippe unna

med misledende markedsføring. Samtidig ser vi at informasjon om greenwashing

kan redusere kjøpsintensjon.
Description
Bacheloroppgave i Markedsføringsledelse fra Handelshøyskolen BI, 2020
Publisher
Handelshøyskolen BI

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit