Lansering av sukkerfri sjokolade - Nidar
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2778406Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Bachelor [819]
Sammendrag
Det finnes et marked for sukkerfritt godteri i utlandet, mens i Norge er dette svært
dårlig utnyttet. Det kan være risikabelt for en godteriprodusent å tilby sukkerfri
sjokolade som et av sine produkter, da en sukkerfri sjokoladevariant kan gi
kunden mer “sunne” assosiasjoner, hvilket vil være en kontrast til hva en
sjokolade er assosiert med, nemlig noe godt og «usunt».
Formålet med vår oppgave er å gi en anbefaling om hvilken strategi for
merkearkitektur bedriften Nidar bør velge ved lanseringen av en sukkerfri
sjokolade for å optimalisere morsmerkets effekt ved markedskommunikasjonen,
og minimere risikoen for skade på morsmerket. Vi tror at ved å entre markedet for
sukkerfri sjokolade når det fremdeles er ungt, kan gi en fremtidig rolle som en
markedsleder i et voksende marked med stort potensiale. Vi har på bakgrunn av
dette formulert følgende problemstilling:
“Med utgangspunkt i merkearkitektur, hvilken strategi bør Nidar velge ved
lanseringen av en sukkerfri sjokolade?”
For å innsamle data som kan hjelpe oss med å trekke en konklusjon, har vi valgt et
deskriptivt design ved denne oppgaven. Vi har valgt å benytte oss av kvantitativ
metode, da vi ser på dette som mest hensiktsmessig for innhenting av informasjon
til å besvare vår problemstilling. Våre analyser ble gjennomført ved bruk av det
statistiske programmet SAS JMP, en programvare som hovedsakelig benyttes for
statistiske beregninger og grafiske fremstillinger. Vi har benyttet oss av deskriptiv
analyse, regresjonsanalyse og Anova-test.
På bakgrunn av teorien vi har lagt frem, våre analyser og våre funn, anbefaler vi
Nidar å lansere en sukkerfri sjokolade som et Subbrand.
Beskrivelse
Bacheloroppgave i Markedsføringsledelse fra Handelshøyskolen BI, 2021