PRODUSENTERS UTVIDELSE TIL BÆREKRAFTIGE KATEGORIER : Betydningen av merkearkitektur : En studie om forbrukeres evaluering av nye plantebaserte produkter
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2786422Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Bachelor [817]
Sammendrag
Et økende fokus på klima og miljø har satt bærekraftig utvikling på agendaen.
Det grønne skiftet får naturligvis konsekvenser for forbrukermarkedet også, der
mange stiller krav til bærekraft og miljø når de handler. Grunnet dette må
bedrifter stadig omstille seg, og bør kunne tilby mer bærekraftige produkter for
å være konkurransedyktige. Formålet med studiet er å undersøke hvordan
leverandører som ikke har fokusert på bærekraft tidligere, på best mulig måte
kan utvide til bærekraftige kategorier. Merkearkitektur står sentralt når bedrifter
ønsker å utvide merkevaren eller produktkategorien, da strategien de velger
potensielt kan gi store implikasjoner i senere tid. Vi ønsker å se nærmere på
hvilken effekt ulike merkearkitekturer har på kjøpsintensjonen til forbrukere.
Følgende problemstilling ble derfor formulert;
“Hvilken rolle spiller merkearkitektur inn på ikke-bærekraftige produsenters
utvidelse til bærekraftige kategorier?”
Videre gjorde vi søk for å finne relevant litteratur og verdifulle kilder, for å få
tilstrekkelig med kunnskap. Dette ga oss en grunnleggende bakgrunn og innsikt
i temaet vi ville undersøke. Vi presenterer ulike merkearkitekturer, og ønsker å
se på ulike variabler som antageligvis kan forklare eller forsterke effekten av
arkitekturen på kjøpsintensjonen til forbrukerne. Variablene vi har undersøkt er
prisnivå, forbrukernes oppfatning av kvalitet på de ulike merkearkitekturene, og
deres kjøpsintensjon.
Oppgaven følger en kvantitativ undersøkelse med et eksperimentelt
forskningsdesign. Dataene har vi samlet inn via Qualtrics i og distribuert
gjennom Facebook. 192 respondenter ble delt i 4 grupper med to manipulasjoner
av merkearkitektur og to manipulasjoner av pris. En manipulasjonssjekk ble
gjennomført, der kun respondentene som bestod ble inkludert i videre analyser.
Resultatene i studiet er bekreftet gjennom regresjonsanalyser i JMP og en
mediator-analyse. Hovedresultatene viser at respondentene oppfatter at en
«subbrands» arkitektur er av høyere kvalitet enn en «House of brands»
arkitektur, og at en høyere oppfattet kvalitet leder til høyere kjøpsintensjon. Det
var ingen signifikante funn knyttet til prisnivå og vi kan derfor ikke konkludere
med at det påvirker effekten av merkearkitektur på forbrukeres kjøpsintensjon.
Beskrivelse
Bacheloroppgave i Markedsføringsledelse fra Handelshøyskolen BI, 2021