• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

PRODUSENTERS UTVIDELSE TIL BÆREKRAFTIGE KATEGORIER : Betydningen av merkearkitektur : En studie om forbrukeres evaluering av nye plantebaserte produkter

Fjeld, Ingeborg; Hansen, Aurora Betten
Bachelor thesis
Thumbnail
Åpne
2912082.pdf (3.722Mb)
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2786422
Utgivelsesdato
2021
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Bachelor [678]
Sammendrag
Et økende fokus på klima og miljø har satt bærekraftig utvikling på agendaen.

Det grønne skiftet får naturligvis konsekvenser for forbrukermarkedet også, der

mange stiller krav til bærekraft og miljø når de handler. Grunnet dette må

bedrifter stadig omstille seg, og bør kunne tilby mer bærekraftige produkter for

å være konkurransedyktige. Formålet med studiet er å undersøke hvordan

leverandører som ikke har fokusert på bærekraft tidligere, på best mulig måte

kan utvide til bærekraftige kategorier. Merkearkitektur står sentralt når bedrifter

ønsker å utvide merkevaren eller produktkategorien, da strategien de velger

potensielt kan gi store implikasjoner i senere tid. Vi ønsker å se nærmere på

hvilken effekt ulike merkearkitekturer har på kjøpsintensjonen til forbrukere.

Følgende problemstilling ble derfor formulert;

“Hvilken rolle spiller merkearkitektur inn på ikke-bærekraftige produsenters

utvidelse til bærekraftige kategorier?”

Videre gjorde vi søk for å finne relevant litteratur og verdifulle kilder, for å få

tilstrekkelig med kunnskap. Dette ga oss en grunnleggende bakgrunn og innsikt

i temaet vi ville undersøke. Vi presenterer ulike merkearkitekturer, og ønsker å

se på ulike variabler som antageligvis kan forklare eller forsterke effekten av

arkitekturen på kjøpsintensjonen til forbrukerne. Variablene vi har undersøkt er

prisnivå, forbrukernes oppfatning av kvalitet på de ulike merkearkitekturene, og

deres kjøpsintensjon.

Oppgaven følger en kvantitativ undersøkelse med et eksperimentelt

forskningsdesign. Dataene har vi samlet inn via Qualtrics i og distribuert

gjennom Facebook. 192 respondenter ble delt i 4 grupper med to manipulasjoner

av merkearkitektur og to manipulasjoner av pris. En manipulasjonssjekk ble

gjennomført, der kun respondentene som bestod ble inkludert i videre analyser.

Resultatene i studiet er bekreftet gjennom regresjonsanalyser i JMP og en

mediator-analyse. Hovedresultatene viser at respondentene oppfatter at en

«subbrands» arkitektur er av høyere kvalitet enn en «House of brands»

arkitektur, og at en høyere oppfattet kvalitet leder til høyere kjøpsintensjon. Det

var ingen signifikante funn knyttet til prisnivå og vi kan derfor ikke konkludere

med at det påvirker effekten av merkearkitektur på forbrukeres kjøpsintensjon.
Beskrivelse
Bacheloroppgave i Markedsføringsledelse fra Handelshøyskolen BI, 2021
Utgiver
Handelshøyskolen BI

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit