• Hvilken trussel utgjør al-Shabaab for norske diplomater i Kenya og Somalia 

      Hersleth, Arild Ravlo (Master thesis, 2022)
      Trusselvurderingen er et verktøy for å vurdere tiltak som kan begrense eller eliminere et mulig terrorangrep, fra aktøren terrorgruppen al-Shabaab på norske diplomater i Kenya og Somalia. Metodikken som brukes er ...
    • Hvilken trussel utgjør IS for norske humanitære arbeidere i Irak? 

      Bade, Lars André Kinn (Master thesis, 2022)
      Terrorgruppen IS er militært bekjempet i Irak, men deres ideologi og strategiske retning består. Terrorgruppen har også mistet sin territorielle kontroll i Irak, men fremdeles har IS stor innflytelse i regionale områder ...
    • Hvilken trussel utgjør IS mot mål i Norge? 

      Søndrol, Laila; Henninen, Eigil (Master thesis, 2022)
      Ustabiliteten og uroen som følge av den arabiske våren i 2011 og den etterfølgende krigen i Syria, ledet direkte til det som skulle bli en av verdens største terrororganisasjoner. IS (Islamic State), også kjent som ISIL, ...
    • Hvilket potensial har Vestre AS for å dreie virksomheten mot en sirkulær forretningsmodell og hva er konsekvensene av dette? 

      Günther, Lars Bjarne; Røijen, Ida Aandal; Stadaas, Jannicke (Master thesis, 2022)
      Utemøbelprodusenten Vestre AS har hatt betydelig økonomisk vekst de senere årene og har mer enn tredoblet omsetningen siden 2014. De har en sterk bærekraftsprofil og ferdigstiller i disse dager det som omtales som verdens ...
    • Hvis vi ikke resirkulerer i dag - har vi ingenting å selge i morgen: “Hvordan kan Elkjøp som en hovedaktør øke innsatsen for å styrke sirkulær økonomi?” 

      Randen, Celine; Schei, Guro Klingenberg; Rosendahl, Mari (Bachelor thesis, 2023)
      Verdens naturressurser er under stort press, og det er derfor viktig at bruken av naturressurser reduseres. I Norge regnes Elkjøp som den største aktøren i elektronikkbransjen, og det er derfor viktig at Elkjøp går foran ...
    • Hvitvasking i banksektoren Undersøkelses- og rapporteringsplikten ved mistanke om hvitvasking 

      Taherkhani, Dena; Makuszewska, Edyta (Master thesis, 2022)
      Tema for denne masteroppgaven er hvitvasking i banksektoren. Med hvitvasking siktes det til enhver handling som bidrar til å sikre utbytte fra en straffbar handling. Fenomenet hvitvasking har eksistert i lang tid og Norge ...
    • Hvitvasking i eiendomsmeglingsbransjen 

      Døli, Jenny Marie; Olsbø, Peder (Master thesis, 2016)
      Økonomisk kriminalitet utgjør en stor trussel mot samfunnet, finanssystemets integritet, økonomiens virkeområde og rettstaten. Denne formen for kriminalitet er i vinden som aldri før. Kjøp av fast eiendom blir sett på som ...
    • Hvor bindende er en bindende forhåndsuttalelse? 

      Aslesen, Andreas Dæhli (Master thesis, 2023)
      Bindende forhåndsuttalelser er et nyttig verktøy for å skape forutberegnelighet rundt de skatte- og avgiftsmessige konsekvensene av en planlagt disposisjon, før den igangsettes. I denne oppgaven sees det litt nærmere på ...
    • Hvor effektive er de norske opphavsrettslige håndhevingsregler? 

      Eidsvold-Tøien, Irina; Viken, Monica (Journal article; Peer reviewed, 2019)
      Artikkelen sammenligner håndhevingsreglene for opphavsrett (musikk, bøker, filmer etc.) i Norge, Danmark og Sverige. Regelverket er pålagt gjennom et EU-direktiv. Slik vi ser det,har Norge de minst effektive reglene. Det ...
    • Hvor effektivt er gamification for å stimulere til bærekraftige kjøpsbeslutninger i klesbransjen? 

      Johannesen, Nina Kolstad; Ebne, Mathilde; Melchiorsen, Marthe Muldal (Bachelor thesis, 2023)
      Denne oppgaven omhandler hvordan aktører i klesbransjen kan stimulere bærekraftige kjøpsbeslutninger ved å implementere spill-elementer som et virkemiddel for å dulte forbrukeren i en bærekraftig retning. Bakgrunnen for ...
    • Hvor går grensen mellom personifisering og personvern? 

      Wengefelt, Erik John Alexander; Sørlie, Julie Rebecca Vollrem (Bachelor thesis, 2019)
      Forfatterne av dette studiet har analysert den økende bruken av personlig markedsføring og forbrukernes personvernsbekymring som en konsekvens av denne. Hensikten med oppgaven er å finne ut hvilken påvirkning den ...
    • Hvor går verden? Noen utvalgte krefter og trender 

      Isachsen, Arne Jon (CME Working paper series;4/2007, Working paper, 2007)
      Notatet tar for seg krefter og trender/utvikling framover innen politikk, økonomi, befolkningsutvikling og global oppvarming.
    • Hvor godt forberedt er norske selskaper i møte med åpenhetsloven? Orkla som case 

      Koffeld, Kjersti (Master thesis, 2022)
      Virksomheter blir møtt med stadig flere forventninger og krav fra ulike interessenter knyttet til bærekraft. Noen av kravene kommer i form av nye forskrifter og lover fra myndighetene. I denne oppgaven har jeg fokusert ...
    • Hvor kommer pengene fra? Kilder til meravkastning i Statens Pensjonsfond Utland 

      Husum, Hans Olav (CME Working paper series;4/2008, Working paper, 2008)
      Den akkumulerte meravkastningen fra Norges Banks aktive forvaltning av Statens Pensjonsfond – Utland fra starten i 1998 fram til utgangen av juni 2007 utgjorde omlag 36.5 milliarder kroner. Ved utgangen av første kvartal ...
    • Hvor skal Oljefondet ligge? 

      Isachsen, Arne Jon (Journal article, 2018)
      Oljefondet forvaltes av Norges Bank Investment Management (NBIM). De siste ti årene har fondet gitt samme avkastning som indeksen det måles mot, etter at kostnadene ved driften er tatt hensyn til. Det er et meget bra ...
    • “Hvor stor makt har influencere over kjøpsintensjon hos unge forbrukere i Norge?” 

      Kristopaityte, Ruta; Kvalsund, Enya Ose (Bachelor thesis, 2020)
      Influencer markedsføring har blitt en trend innen markedsføring og brukes av bedrifter som et salgsfremmende verktøy. Produktmarkedsføring gjennom influencere kan skape en illusjon av at det markedsførte produktet fremstår ...
    • Hvordan balansere mellom digitale og sosiale innovasjoner 

      Kurtmollaiev, Seidali; Lervik-Olsen, Line; Andreassen, Tor W. (Peer reviewed; Journal article, 2021)
      Ledere som ønsker at deres bedrift skal være relevant og attraktiv, må bedre balansere forholdet mellom to innovasjonsstrategier: digitalisering av kundefronten og innovasjoner forankret i samfunnsansvar. Sistnevnte kaller ...
    • Hvordan bedre motivasjonen i salgsgruppen til Info Consensus 

      Bjørge, Ronny (Bachelor thesis, 2014-09-10)
      Oppbygning: I del 1 av teori kapitelet ser vi nærmere på relevante motivasjonsteorier. Teoriene herfra blir benyttet til og lage et forskningsopplegg som består av en kvantitativ spørreundersøkelse og en kvalitativ intervju ...
    • Hvordan beholde og utvikle helsepersonell i Dovre 

      Sverdrup, Gunn; Vadet, Lene Marie; Ruset, Marcus Øvstedal (Master thesis, 2023)
      Målet med prosjektoppgaven har vært å finne fram til tiltak for hvordan man kan beholde og utvikle personell innen helse- og omsorgstjenesten i Dovre kommune. Valget av tema bygger på svar fra 5 intervjuer der ansatte, som ...
    • Hvordan benytter bedrifter seg au CRM til forbedring av kundereisen, i samsvar med GDPR? 

      Vindfallet, Linn Carine; Henriksen, Benedicte (Bachelor thesis, 2022)
      CRM benyttes som et verktøy innad bedrifter ettersom flere har innsett verdien i utviklingen. Det forutsettes at CRM vil vokse til å bli det største software markedet. Det antydes at markedet vil oppnå inntekter på rundt ...