Hvor godt forberedt er norske selskaper i møte med åpenhetsloven? Orkla som case
Abstract
Virksomheter blir møtt med stadig flere forventninger og krav fra ulike interessenter
knyttet til bærekraft. Noen av kravene kommer i form av nye forskrifter og lover fra
myndighetene. I denne oppgaven har jeg fokusert på åpenhetsloven og hvilke
forpliktelser som følger av denne. Formålet med loven er å fremme selskapers respekt
for menneskerettighetene og anstendige arbeidsforhold. Plikten til å gjennomføre og
redegjøre for aktsomhetsvurderinger er et sentralt punkt i loven, det samme er
allmenhetens rett til informasjon.
Jeg har brukt Orkla som case for å se på hvor godt forberedt norske selskaper er i møte
med loven når den trer i kraft 1. juli 2022. Orkla er et av de største børsnoterte
selskapene i Norge, og er et interessant case fordi de opererer i flere land og har svært
mange underleverandører.
Med utgangspunkt i steg seks (rapportering) i Ditlev-Simonsens steg-for-steg-modell for
innføring av bærekraft i et selskap, ser jeg særlig på Orklas arbeid med
bærekraftsrapportering. Videre bruker jeg Carrolls arbeid knyttet til «philosophy of
responsiveness» for å si noe om hvor modent selskapet er i møte med
bærekraftsforventninger og åpenhetsloven. Som metodisk tilnærming gjør jeg en
deskstudie av offentlig tilgjengelig informasjon.
Gjennom drøfting av funn sett opp mot teori og krav i åpenhetsloven konkluderer jeg
med at Orkla står godt rustet i møte med åpenhetsloven. Samtidig har jeg i oppgaven
kun sett på ett selskap og det er for tynt underlag til å kunne konkludere på generelt
grunnlag hvorvidt norske selskaper er klare når åpenhetsloven trer i kraft.
Description
Executive Master of Management i Bærekraft i praksis fra Handelshøyskolen BI, 2022