Hvilket potensial har Vestre AS for å dreie virksomheten mot en sirkulær forretningsmodell og hva er konsekvensene av dette?
Abstract
Utemøbelprodusenten Vestre AS har hatt betydelig økonomisk vekst de senere
årene og har mer enn tredoblet omsetningen siden 2014. De har en sterk
bærekraftsprofil og ferdigstiller i disse dager det som omtales som verdens mest
bærekraftige møbelfabrikk, «The Plus», på Magnor.
I denne besvarelsen ser vi på følgende problemstilling: Hvilket potensial har
Vestre AS for å dreie virksomheten mot en sirkulær forretningsmodell og hva er
konsekvensene av dette?
For å besvare dette analyserte vi bedriftens nåværende bærekraftsarbeid ved å
gjennomgå bærekraftsrapport for 2020 og annen offentlig dokumentasjon. Basert
på denne innsikten plasserte vi Vestre i forhold til grønn vekst-trappen, og fikk
bekreftet at bedriften var på et høyt modenhetsnivå. Vi valgte derfor å rette vårt
fokus mot de øverste trinnene i trappen, og utarbeidet en intervjuguide med tema
som sirkulære forretningsmodeller, rollen til design i et sirkulært perspektiv og
samarbeid for å fremme grønn vekst. Vi gjennomførte intervjuer med
nøkkelpersoner i Vestre, samt relevante eksterne aktører med innsikt i
møbelbransjen.
Våre funn sett i lys av valgt teori, bekrefter at Vestre har et potensial for å dreie
virksomheten mot en sirkulær forretningsmodell. Vi belyser hvilke muligheter og
risikofaktorer dette innebærer og kommer med noen anbefalinger til hva Vestre
bør prioritere.
Description
Executive Master of Management i Grønn vekst og konkurransekraft fra Handelshøyskolen BI, 2022