• Merking av reklame på Instagram, påvirker det kjøpsintensjonen til forbrukeren? 

      Svedin, Remet Elionor; Finseth, Cassandra (Bachelor thesis, 2021)
      Denne oppgaven er skrevet med bakgrunn i en økende bruk av annonser og reklamer på Instagram. Opinionsledere og ettertraktede mennesker har de siste årene kommet mer og mer fram i søkelyset, grunnet at influencer-marke ...
    • Navigating the Intricacies of Greenwashing Across Digital Formats: An Examination of Non-Greenwashing and Greenwashing Posts in Visual and Textual Contexts. 

      Laukas, Magnus Olafsen (Master thesis, 2023)
      This thesis seeks to bridge a research gap concerning the credibility of greenwashing in digital channels. It does so by exploring lifelike scenarios in the form of visual content—represented through brand awareness posts—and ...
    • Nettpatruljen - Forebygging av seksuell utpressing på sosiale medier 

      Ambjørseie, Lotte Martine; Gerø, Lukas; Norum, Marie (Bachelor thesis, 2023)
      Denne bacheloroppgaven tar for seg temaet seksuell utpressing på sosiale medier og hvordan politiets nettpatrulje kan bruke virkemidler som humor og skremsel i sin kommunikasjon for å forebygge dette fenomenet blant ungdom. ...
    • Norsk Tipping & utenlandske spillaktører 

      Steen, Frank Julius Vadla; Solheim, Morten (Bachelor thesis, 2021)
      Denne oppgaven, som omhandler Norsk Tipping og fremveksten av utenlandske spillselskap, bærer preg av både teori og praktisk arbeid. Formålet med prosjektet er å opparbeide en bredere innsikt for å komme til bunns i ...
    • Norske forbrukeres villighet til å kjøpe kinesisk elbil: Effektene av kognitiv, affektive og normative aspekter av Country-of-Origin 

      Lauritzen, Sindre; Langeset, Jan Åge (Bachelor thesis, 2023)
      Denne bacheloroppgaven har som formål å utforske faktorer som påvirker norske forbrukeres holdninger og kjøpsvillighet til kinesiske elbiler. Bakgrunnen for at vi ønsket å undersøke dette temaet var preget av den økende ...
    • På hvilken måte påvirker behavioral retargeting kjøpsvilligheten til forbrukere? 

      Plonski, Filip; Strandskog, Madelene (Bachelor thesis, 2023)
      Denne bacheloroppgaven handler om behavioral retargeting, som er en form for målrettet digital annonsering som er basert på forbrukeres tidligere søkemønster og internettadferd. Vi opplever stadig å bli eksponert for ...
    • På hvilken måte vil "cookiedøden" påvirke metode for målgruppemålretting i programmatisk annonsering? 

      Skomsvoll, Kirsten Hollevik (Bachelor thesis, 2023)
      Denne bacheloren ble utarbeidet våren 2023 ved Handelshøyskolen BI, og tar for seg problematikken rundt Google sin avvikling av tredjeparts cookie, og hvordan dette vil påvirke metode for målgruppemålretting i programmatisk ...
    • Påvirker greenwashing bedrifters troverdighet og forbrukeres kjøpsintensjon og word-of-mouth tilknyttet klesindustrien? 

      Myrsveen, Emilie; Rødølen, Torunn; Kildal, Synne (Bachelor thesis, 2020)
      Denne oppgaven handler i hovedsak om forbrukerens holdning og intensjon knyttet til greenwashing. Vi har undersøkt om greenwashing påvirker forbrukernes troverdighet til bedriften, og videre om det påvirker kjøpsintensjon ...
    • Påvirkningen av norske influenseres reklamemerking på Instagram - Generasjon Z sin produktkunnskap, troverdighet og kjøpsintensjon 

      Duesten, Sigrid Sundet; Kjersem, Silje Storbråten; Pedersen, Victoria Andrea Waage (Bachelor thesis, 2023)
      Instagram er en populær plattform på sosiale medier for influensere, og merkevarer benytter seg i økende grad av influenser-markedsføring for å nå ut til publikum. Generasjon Z har vokst opp i en digitalisert verden og ...
    • Personaliseringens kraft: TikToks innflytelse på forbrukernes kjøpsatferd 

      Tunem, Malin; Ellingsen, Irene; Eide, Amalie (Bachelor thesis, 2023)
      Vi har i denne bacheloroppgaven valgt å undersøke hvordan personalisering på TikTok påvirker forbrukeres kjøpsatferd, med følgende problemstilling: «Hvordan påvirker personalisering på TikTok forbrukernes kjøpsatferd?». ...
    • Personlig service ved kjøp av eksklusive møbler 

      Reinhaug, Veronika; Solemsli, Anniken; Sæther, Marie Hagerup (Bachelor thesis, 2015-06-01)
      Møbel- og interiørbransjen har i tidsrommet 2007 til 2011 opplevd sterk motvind. Vindretningen er imidlertid i ferd med å snu. Høy kjøpekraft blant befolkningen, i kombinasjon med en økende interesse for interiør, har ...
    • Politikkens mørke side 

      Mogensen, Tobias Lindhardt; Hagmansen, Jonas; Hennum, Helena Tømmerås (Bachelor thesis, 2019)
      denne bacheloroppgaven blir det undersøkt hvordan ulike velgergruppers atferd, i form av nytteeffekt, blir påvirket av negativ og positiv politisk reklame. Velgerne er kategorisert etter personlighetstrekk, og apati til ...
    • Posisjonering av Kultursenteret ISAK 

      Espenes, Thale Merete (Bachelor thesis, 2014-09-11)
      Denne oppgaven er skrevet om Kultursenteret ISAK i Trondheim. Deres virksomhet, som er en del av Kulturenheten i Trondheim Kommune, er til for å gi ungdom et sted utforske og oppleve kultur. Kultursenteret ISAK har behov ...
    • PRODUSENTERS UTVIDELSE TIL BÆREKRAFTIGE KATEGORIER : Betydningen av merkearkitektur : En studie om forbrukeres evaluering av nye plantebaserte produkter 

      Fjeld, Ingeborg; Hansen, Aurora Betten (Bachelor thesis, 2021)
      Et økende fokus på klima og miljø har satt bærekraftig utvikling på agendaen. Det grønne skiftet får naturligvis konsekvenser for forbrukermarkedet også, der mange stiller krav til bærekraft og miljø når de handler. ...
    • Prososial motivasjon og kama muta 

      Melkevik, Mathilde Fagertun; Gjernes, Sanne Ødegård; Olaussen, Miriam (Bachelor thesis, 2020)
      I dette studiet har vi sett nærmere på om følelsen av å bli oppløftet og rørt kan påvirke mennesker til å gjøre noe godt for andre, på eget initiativ. Slik atferd er drevet av prososial motivasjon. Utgangspunktet for ...
    • Relasjonsmarkedsføring med dagens Kina 

      Nordlund, Willfred; Willumsen, Andrè Enger; Ødegård, Jon Helge (Bachelor thesis, 2012-10-18)
      Målet for denne oppgaven er å finne hvordan utvikling av leverandørrelasjoner og relasjonsmarkedsføring ser ut i Kina innenfor høyteknologi eller omfattende produkter. Målet er forsøkt nådd gjennom en problemstilling som ...
    • Samfunnsansvar og egne merkevarer i dagligvare 

      Birkenes, Fredrik; Gaarder, Maren; Kristiansen, Mathias (Bachelor thesis, 2019)
      Det blir mer og mer interessant for bedrifter å markedsføre seg som bærekraftige i dagens samfunn. Takket være miljøgenerasjonen har et sentralt spørsmål blitt om det faktisk dras fordeler av slik type markedsføring, ...
    • Samfunnsansvar og lojalitet 

      Hesselberg, Linda; Hvidsteen, Magnus; Staver, Ragnhild Vegsund (Bachelor thesis, 2018)
      Denne bacheloroppgaven tar for seg hva en spesifikk bedrifts samfunnsansvar har å si for forbrukernes lojalitet. Vi har valgt å ta for oss skomerket TOMS. Følgende problemstilling er formulert for oppgaven: «Hva har ...
    • Showrooming - lavprofitt vs. høyprofitt 

      Eineteig, Malene Lund; Bie, Tale Rutgerson; Lyon, Julia Vesterhus (Bachelor thesis, 2021)
      Showrooming er et fenomen som går ut på at kunder finner et produkt i en fysisk butikk, men gjennomfører kjøpet billigere på nett. Som følge av økt digitalisering og endring i folks handlevaner ønsket vi å finne ut nærmere ...
    • Showrooming og Webrooming 

      Larsen, Caroline Skaar; Høvik, Mathilde Gulseth (Bachelor thesis, 2021)
      Denne oppgaven tar for seg fenomenene «showrooming» og «webrooming», og moralaspektet knyttet til disse. Hensikten med denne studien er å utforske hvordan moral og etikk kan ha en påvirkning på forbrukernes showrooming ...