• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Posisjonering av Kultursenteret ISAK

Espenes, Thale Merete
Bachelor thesis
Thumbnail
Åpne
oppgave21.pdf (4.620Mb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/219330
Utgivelsesdato
2014-09-11
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Bachelor [678]
Sammendrag
Denne oppgaven er skrevet om Kultursenteret ISAK i Trondheim. Deres

virksomhet, som er en del av Kulturenheten i Trondheim Kommune, er til for å gi

ungdom et sted utforske og oppleve kultur. Kultursenteret ISAK har behov for å

kartlegge sin kjennskap og omdømme i markedet, slik at de kan utarbeide

målrettede tiltak for å rekruttere nye kulturaktører til huset. En slik ekstern

markedsorientering har ikke blitt gjennomført tidligere. I samarbeid med

fungerende daglig leder Tone By, har jeg valgt å jobbe med problemstillingen:

Hvordan bør Kultursenteret ISAK posisjonere seg

blant sin målgruppe i Trondheim?

For å kunne si noe om hvilken strategi Kultursenteret ISAK bør legge opp i

forhold til ønsket posisjonering, gikk jeg først igjennom relevant faglitteratur og

teorier på områdene forbrukeratferd, merkevarebygging, omdømmebygging og

posisjonering. I dette søket valgte jeg ut merkevarepyramiden, assosiasjonsnettverk

og trestegsprosessen for god posisjonering som hovedteoriene jeg ønsket

å forfølge gjennom oppgaven og bruke i egne undersøkelser. Hensikten med

oppgaven er å knytte sammen eksisterende teorier med primærdata samlet inn

gjennom egne empiriske studier, for så å komme frem til en løsning på

problemstillingen.

Som en sentral del av oppgaven har jeg gjennomført egne undersøkelser av

markedet. Undersøkelsene er rettet mot elever i videregående skole, henholdsvis

første års elever. Metodene som er benyttet for datainnsamling ble gjennomføring

av en fokusgruppe som en kvalitativ forundersøkelse, som ble fulgt opp av en

kvantitativ spørreundersøkelse i form at et selvutfyllende spørreskjema. Her gikk

jeg aktivt ut å kontaktet lærere i første års klasser på utvalgte videregående skoler

for å få komme inn i timen og gjennomføre spørreundersøkelsen, og fikk til

sammen inn 200 utfylte spørreskjemaer i løpet av datainnsamlingsperioden.

Resultatet av spørreundersøkelsen viste meg at den generelle kjennskapen

til Kultursenteret ISAK er lav, men at det store flertallet har en positiv holdning.

Det eksisterer en usikkerhet rundt det faktum at Kultursenteret ISAK er et gratis

tilbud til ungdom. Dette sammen med friheten til å bruke ISAK til det man vil,

mener jeg er viktig å få på plass som sterke assosiasjoner, for å oppnå en klar

identitet og posisjon.

Dette resulterte i noen konkrete anbefalinger for hvordan Kultursenteret

ISAK skal utarbeide en strategi mot fremtidig posisjonering. Det er i første

omgang nødvendig å fokusere på å definere eget merkekonsept og bli mer bevisst

på hvem de faktisk konkurrerer med. Deretter må sterke, positive og unike

assosiasjoner forsterkes hos målgruppen, og benyttes til å kommunisere en tydelig

identitet. Ved å lykkes med dette kan de bruke sine styrker til å etablere

nødvendige differensieringspunkter for å oppnå den markedsposisjonen de ønsker.
Beskrivelse
Bacheloroppgave i Markedsføring fra Handelshøyskolen BI, 2014

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit