Posisjonering av Kultursenteret ISAK
Abstract
Denne oppgaven er skrevet om Kultursenteret ISAK i Trondheim. Deres
virksomhet, som er en del av Kulturenheten i Trondheim Kommune, er til for å gi
ungdom et sted utforske og oppleve kultur. Kultursenteret ISAK har behov for å
kartlegge sin kjennskap og omdømme i markedet, slik at de kan utarbeide
målrettede tiltak for å rekruttere nye kulturaktører til huset. En slik ekstern
markedsorientering har ikke blitt gjennomført tidligere. I samarbeid med
fungerende daglig leder Tone By, har jeg valgt å jobbe med problemstillingen:
Hvordan bør Kultursenteret ISAK posisjonere seg
blant sin målgruppe i Trondheim?
For å kunne si noe om hvilken strategi Kultursenteret ISAK bør legge opp i
forhold til ønsket posisjonering, gikk jeg først igjennom relevant faglitteratur og
teorier på områdene forbrukeratferd, merkevarebygging, omdømmebygging og
posisjonering. I dette søket valgte jeg ut merkevarepyramiden, assosiasjonsnettverk
og trestegsprosessen for god posisjonering som hovedteoriene jeg ønsket
å forfølge gjennom oppgaven og bruke i egne undersøkelser. Hensikten med
oppgaven er å knytte sammen eksisterende teorier med primærdata samlet inn
gjennom egne empiriske studier, for så å komme frem til en løsning på
problemstillingen.
Som en sentral del av oppgaven har jeg gjennomført egne undersøkelser av
markedet. Undersøkelsene er rettet mot elever i videregående skole, henholdsvis
første års elever. Metodene som er benyttet for datainnsamling ble gjennomføring
av en fokusgruppe som en kvalitativ forundersøkelse, som ble fulgt opp av en
kvantitativ spørreundersøkelse i form at et selvutfyllende spørreskjema. Her gikk
jeg aktivt ut å kontaktet lærere i første års klasser på utvalgte videregående skoler
for å få komme inn i timen og gjennomføre spørreundersøkelsen, og fikk til
sammen inn 200 utfylte spørreskjemaer i løpet av datainnsamlingsperioden.
Resultatet av spørreundersøkelsen viste meg at den generelle kjennskapen
til Kultursenteret ISAK er lav, men at det store flertallet har en positiv holdning.
Det eksisterer en usikkerhet rundt det faktum at Kultursenteret ISAK er et gratis
tilbud til ungdom. Dette sammen med friheten til å bruke ISAK til det man vil,
mener jeg er viktig å få på plass som sterke assosiasjoner, for å oppnå en klar
identitet og posisjon.
Dette resulterte i noen konkrete anbefalinger for hvordan Kultursenteret
ISAK skal utarbeide en strategi mot fremtidig posisjonering. Det er i første
omgang nødvendig å fokusere på å definere eget merkekonsept og bli mer bevisst
på hvem de faktisk konkurrerer med. Deretter må sterke, positive og unike
assosiasjoner forsterkes hos målgruppen, og benyttes til å kommunisere en tydelig
identitet. Ved å lykkes med dette kan de bruke sine styrker til å etablere
nødvendige differensieringspunkter for å oppnå den markedsposisjonen de ønsker.
Description
Bacheloroppgave i Markedsføring fra Handelshøyskolen BI, 2014