• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Samfunnsansvar og lojalitet

Hesselberg, Linda; Hvidsteen, Magnus; Staver, Ragnhild Vegsund
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
1971287.pdf (3.630Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2572965
Date
2018
Metadata
Show full item record
Collections
  • Bachelor [678]
Abstract
Denne bacheloroppgaven tar for seg hva en spesifikk bedrifts samfunnsansvar har

å si for forbrukernes lojalitet. Vi har valgt å ta for oss skomerket TOMS. Følgende

problemstilling er formulert for oppgaven:

«Hva har samfunnsansvar å si for TOMS lojalitet?»

For å besvare oppgavens problemstilling gjennomførte vi en kvantitativ

undersøkelse. I undersøkelsen ønsket vi å se på to aspekter av atferdsmessig

lojalitet, og delte derfor opp analyseformålet i følgende undersøkelsesspørsmål:

1. Hvordan påvirker de uavhengige variablene vareprat, og hvilken forskjell

utgjør samfunnsansvar? (US1)

2. Hvordan påvirker de uavhengige variablene kjøpsintensjon, og hvilken

forskjell utgjør samfunnsansvar? (US2)

Vi tok utgangspunkt i en tidligere forskningsmodell, og justerte den etter vår

problemstilling. For å gjennomføre den kvantitative undersøkelsen benyttet oss av

en spørreundersøkelse for å samle inn data. Undersøkelsesdesignet har en kausal

tilnærming, og vi benyttet oss av et bekvemmelighetsutvalg. For å kvalitetssikre

variablene, gjennomførte vi en faktoranalyse. Analysen ga oss en optimalisert

forskningsmodell som vi anvendte videre i oppgaven.

Videre gjennomførte vi en korrelasjonsanalyse og flere regresjonsanalyser for å

svare på undersøkelsesspørsmålene. Resultatene fra analysene ble først rapportert,

og de forskjellige funnene ble drøftet videre. For å besvare det første

undersøkelsesspørsmålet (US1) gjennomførte vi to multiple regresjonsanalyser,

og fant ut at samfunnsansvar har en positiv påvirkning på vareprat. Vi

gjennomførte tilsvarende to multiple regresjonsanalyser for å svare på det andre

undersøkelsesspørsmålet (US2), og fant ut at samfunnsansvar hadde en negativ

påvirkning på respondentenes kjøpsintensjoner.

Videre drøfter vi rundt funnene fra disse analysene og konkluderer med at

samfunnsansvar både har positive og negative påvirkninger på lojalitet. Vi har

kommer frem til flere interessante funn, som danner et grunnlag for svært

interessant videre forskning.
Description
Bacheloroppgave i Markedsføring fra Handelshøyskolen BI, 2018
Publisher
Handelshøyskolen BI

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit