Blar i Scientific articles på utgivelsesdato
Viser treff 1-20 av 2223
-
An Empirical Investigation of Ex Post Transaction Costs
(Journal article; Peer reviewed, 1999)This study focuses on organizational efforts to constrain ex post transaction costs in interorganizational exchange. The theoretical model frames opportunism as a determinant of transaction costs and implicates cooperation ... -
How newcomers use role models in organizational socialization
(Journal article; Peer reviewed, 2004)This study examines how newcomers use colleagues as role models in organizational socialization, taking a multiple level approach to organizational socialization as individual, social and cultural learning processes. The ... -
Norway's Storting Election of September 2005: Back to the Left?
(Journal article; Peer reviewed, 2006) -
En empirisk kartlegging av norske bedrifters forventninger til egen krisehåndtering
(Journal article; Peer reviewed, 2006)Resultatene og konklusjonene i denne studien baserer seg på en empirisk kartlegging av et utvalg av 202 norske bedrifter, gjennomført sommeren 2005. To forhold rundt krisehåndtering er behandlet. For det første ser vi på ... -
Look who's talking! Aesthetic corporate communication in a dedifferentiated society
(Journal article; Peer reviewed, 2008)As a researcher in the field of art and aesthetics, I was surprised to find so much arty and beautiful vocabulary in the field of economics, so many aesthetic approaches in marketing and organizational theory: The aesthetic ... -
The impact of customers' perception of varying degrees of customer service on commitment and perceived relative attractiveness
(Journal article; Peer reviewed, 2008)The study is motivated by business' mixed response to increasing demand for customer service, leaving the question as to its impact on performance open. The study is concerned with the impact of customers' perception of ... -
Brukerdrevet innovasjon i Norge
(Journal article; Peer reviewed, 2008)Konkurranse basert på innovasjon er en motor i den kunnskapsbaserte økonomien. Artikkelen beskriver situasjonen for brukerdrevet innovasjon i Norge. Dette inkluderer forsknings- og utviklingsinvesteringer, tenkning vedrørende ... -
Samarbeid eller konkurranse: to alternative veier til lavere priser og kostnader
(Journal article; Peer reviewed, 2008)Spør en økonom om hvordan man skal få lavere priser og kostnader, og svaret vil høyst sannsynlig være konkurranse. Rådet er fulgt av politikere ved at de har deregulert markeder og oppløst tidligere monopoler innen blant ... -
Byggemarkedet - et "lemons"-marked eller velfungerende marked?
(Journal article; Peer reviewed, 2008)Norges Takseringsforbund har gjennom en undersøkelse i oktober 2007 anslått at problemene med manglende kontroll, slurv og feil utførelse i byggefasen representerer skader på ca 13 mill NOK på årsbasis i den norske ... -
Serviceinnovasjon - nye perspektiver og anvendelser
(Journal article; Peer reviewed, 2008)Når de fleste forbrukere og bedriftsledere tenker på innovasjon, er det ofte elegante og brukervennlige fysiske produkter som Apples iPhone eller iPod de først tenker på. Disse produktene er både effektive og nyttige og ... -
The impact of customers' perception of varying degrees of customer service on commitment and perceived relative attractiveness
(Journal article; Peer reviewed, 2008)The study is motivated by business' mixed response to increasing demand for customer service, leaving the question as to its impact on performance open. The study is concerned with the impact of customers' perception of ... -
Exploring Mediators: Effects of the Composition of Organizational Affiliation on Organization Survival and Mediator Performance
(Journal article; Peer reviewed, 2008)Market mediation literature has been taking primarily a triadic view in studying the role and impact of mediators, actors that occupy a middle position, on supply and demand conditions in markets. Mediating organizations ... -
Betydningen av sømløshet for lojalitet til nettkanalen
(Journal article; Peer reviewed, 2009)Mange bedrifter øker antallet salgskanaler – spesielt tas Internett i bruk som ny salgskanal i ganske stor skala. Men Internett er ikke bare «nok en kanal » – å etablere denne salgskanalen skaper nye, spesifikke utfordringer ... -
Heroisk HR - pragmatiske praktikere: Hvordan HR kan bidra til bedre resultater
(Journal article; Peer reviewed, 2009)Litteraturen om strategisk HR domineres av et urealistisk perspektiv på strategi, organisasjon og mennesker. En underliggende forutsetning er at organisasjoner bør designes som effektive instrumenter for realisering av ... -
Styreevalueringer - hva er det, og hvordan brukes de?
(Journal article; Peer reviewed, 2009)«Vi har styreevalueringer» I artikkelen går vi bak utsagn om at styreevalueringer gjennomføres. En effektiv og verdiskapende bruk av styreevalueringer krever mer. Det er viktig å forstå hva styreevalueringer er, hva de ... -
On Operations Research, Ethics and Value Conflicts
(Journal article, 2009)The paper addresses the question of how Operations Research ought to handle decision problems that involve value conflicts. First, we note that early OR was essentially value free with a mechanistic systems perspective, ... -
Regndans eller dans på roser?: Et kritisk blikk på den rådende læringstradisjonen i økonomi- og virksomhetsstyringsfagene
(Journal article; Peer reviewed, 2009)Denne artikkelen tar til orde for en omlegging av læringsopplegget i økonomi- og virksomhetsstyringsfagene på bachelornivå ved norske høyskoler og universiteter. Dette synet begrunnes med at den rådende tradisjonen kommer ... -
Can an SME become a global corporate citizen? Evidence from a case study
(Journal article; Peer reviewed, 2009)Global Corporate Citizenship (GCC) continues to become increasingly popular in large corporations. However, this concept has rarely been considered in small and medium size enterprises (SMEs). A case study of a Norwegian ... -
Pristilbud - veiledning eller villedning?
(Journal article; Peer reviewed, 2009)De fleste land har forbud mot villedende framstillinger i annonseringen av varer og tjenester. En detaljhandelskjede henviser ofte til en «førpris» når den vil understreke at et tilbud er gunstig. Hvis denne førprisen er ...