• Skattemessig kontinuitet ved grenseoverskridende fusjoner 

      Engerdahl, Malin (Master thesis, 2021)
      Selskaper med begrenset ansvar hjemmehørende utenfor Norge som har norske aksjonærer eller driver virksomhet i Norge, har mulighet til å gjennomføre grenseoverskridende fusjoner skattefritt i henhold til skatteloven § ...
    • Skattemessige tilpasningsmuligheter for boligutviklere ved bruk av borettslagsmodellen ; Er det nødvendig med en revisjon av gjeldende rett? 

      Storødegård, Christian Endrestad; Masdal, Knut (Master thesis, 2016)
      Oppgaven omhandler skattemessige tilpasningsmuligheter for boligutviklere ved bruk av borettslagsmodellen. Som følge av enkelte lovendringer de senere årene blir borettslagsandeler igjen sett på som en attraktiv eierform. ...
    • Skattemoral som samfunnsansvar: skattemyndighetenes kontrollaktiviteter – sett fra de autoriserte regnskapsførernes ståsted 

      Opsahl, Hanne; Kristensen, Roy (Journal article; Peer reviewed, 2013)
      Denne artikkelen er basert på en spørreundersøkelse som ble gjennomført i regnskapsførerbransjen i Norge i august/september 2012. Undersøkelsen ble gjennomført i regi av Norges Autoriserte Regnskapsføreres Forening (NARF), ...
    • Skattlegging av kryptovaluta 

      Karset, Ragnhild Marie Hafsahl; Stai, Petter (Master thesis, 2022)
      Formålet med denne oppgaven er å gi leser en oversikt over dagens rettskildebilde knyttet til beskatning av kryptovaluta, samt fremheve sider ved dagens føringer og praksis vi mener det kan være hensiktsmessig å endre. ...
    • Skattlegging av utenlandske filialer som driver kortere bygnings- og monteringsarbeid i Norge 

      Drivenes, Kjerstin (Master thesis, 2021)
      Hovedproblemstillingen i denne prosjektoppgaven er skattlegging av utenlandske filialer som driver kortere bygnings- og monteringsarbeid. Hvilke skattemessige hensyn må de utenlandske filialene ta om de kommer til Norge ...
    • Skål for barnas høytid 

      Eriksen, Gina Ross; Boge, Frida (Bachelor thesis, 2017)
      I denne bacheloroppgaven har vi utviklet en holdningskampanje på vegne av kampanjeorganisasjonen AV-OG-TIL, som arbeider for godt alkovett i det norske samfunnet. Kampanjens målgruppe er foreldre i alderen 30-39 år, ...
    • Sketching the Future of Human-Food Interaction: Emerging Directions for Future Practice 

      Deng, Jialin; Bertran, Ferran Altarriba; Obrist, Marianna; Mueller, Florian 'Floyd'; Velasco, Carlos (Peer reviewed; Journal article, 2022)
      There is an increasing interest in food within the Human-Computer Interaction (HCI) field with emerging interactive prototypes that augment, extend, and challenge the various ways in which people engage with food. The ...
    • Skjelbreid Poiree AS 

      Falkanger, Hendrik; Lidtun, Tor André Mountfield (Bachelor thesis, 2020)
      Vi ønsket å ta for oss et selskap som benytter seg av friluftsliv eller utendørsaktiviteter direkte opp mot sin verdiskaping. Skjelbreid Poiree AS var en passende virksomhet. Selskapet ble etablert av Liv Grete Skjelbreid ...
    • Skjønnfastsettelse av formue og inntekt ved interessefellesskap sktl. (§ 13-1) 

      Bakken, Marcela Teresa (Master thesis, 2022)
      Armlengdeprinsippet (engelsk arm´s length principle, ALP) er et prinsipp om hvilken pris som skal settes på varer og tjenester som handles internt mellom selskapene i et multinasjonalt konsern. Prisen skal settes lik det ...
    • Skoringen - Hvordan kan Skoringen forbedre sine selgerprestasjoner? 

      Villa, Carl Fredrik Erlandsen; Røthe, Bendik (Bachelor thesis, 2021)
      Denne bacheloroppgaven er skrevet på bakgrunn av vår fordypning innenfor faget Salgsledelse og personlig salg. Innledningsvis i oppgaven presenteres Skoringen, vår samarbeidsbedrift, formålet med denne bacheloroppgaven ...
    • Slicing the Pie: Quantifying the Aggregate and Distributional Effects of Trade 

      Galle, Simon; Rodriguez-Clare, Andres; Yi, Moises (Journal article; Peer reviewed, 2023)
      We develop a multi-sector gravity model with heterogeneous workers to quantify the aggregate and group-level welfare effects of trade. The model generalizes the specific-factors intuition to a setting with labour reallocation, ...
    • Sluttrapport "Samhandling og prosessledelse" 

      Kvålshaugen, Ragnhild; Swärd, Anna (Forskningsrapport;1/2018, Report, 2018)
      Konfliktnivået i anleggsprosjekter er et stadig tilbakevendende tema i den offentlige debatten. Debatten handler ofte om kontraktsformer, tildelingskriterier og ikke minst kvaliteten på samhandlingen mellom aktørene i disse ...
    • Small change, a lot of opinion. corporate rebranding from a stakeholder perspective 

      Kvarekvål, Elias Dalholt; Schneider, Theresa (Master thesis, 2019)
      In light of the recent rebranding of the Norwegian oil giant Equinor, this study investigates the differences in opinions on a high-profile rebranding, and how these can be explained through psychological theories on ...
    • Small details that make big differences: a radical approach to consumption experience as a firm’s differentiating strategy 

      Bolton, Ruth N.; Gustafsson, Anders; McColl-Kennedy, Janet; Sirianni, Nancy J.; Tse, David K. (Journal article; Peer reviewed, 2014)
      Purpose – Service organizations and marketers have focused too much of their energy on their core service’s performance and too little emphasis on designing a customer journey that enhances the entire customer experience. ...
    • Small-Group Instruction to Improve Student Performance in Mathematics in Early Grades: Results from a Randomized Field Experiment 

      Bonesrønning, Hans; Finseraas, Henning; Hardoy, Ines; Iversen, Jon Marius Vaag; Nyhus, Ole Henning; Opheim, Vibeke; Salvanes, Kari Vea; Sandsør, Astrid Marie Jorde; Schøne, Pål (Journal article; Peer reviewed, 2022)
      We investigate whether small-group instruction improves student performance in mathematics in the early grades using a large-scale RCT covering 159 Norwegian schools over four years. The students − 7–9 years old - are ...
    • Smart Media AS 

      Botn-Langøy, Aleksander Andre; Buarø, Andreas; Hoem, Tom Alexander (Bachelor thesis, 2019)
      Vår oppgave er inndelt i seks deler. 1.0 - Innledning og problemstilling Vår bacheloroppgave i Salgsledelse og personlig salg BTH 32031 bygger videre på vår fordypningsoppgave, der fokuset var å se hvordan Key Account ...
    • "Smart" diplomacy? Knowledge management in planned turnover environments 

      Minora, Christopher James (Master thesis, 2017)
      Modern communication has ended much of traditional diplomacy. As national leaders and analysts can connect directly with other foreign nations from inside their own boundaries, embassies and consulates have taken on a ...
    • Smarte kontrakter kan hindre grønnvasking 

      Silkoset, Ragnhild; Nygaard, Arne (Journal article; Peer reviewed, 2021)
      Evnen til å spore produktinformasjon har vært mulig gjennom ulike teknologier i årtier. Bidraget i denne artikkelen er å utvikle forståelsen av hvordan smarte kontrakter gjennom blokkjedeteknologien kan være en ...
    • Smarthotel 

      Ottesen, Ine Rydningen; Skordal, Eva Emilie; Olsen, Oddmund Johannes Holmen (Bachelor thesis, 2016)
      Beslutningsproblemet i denne oppgaven er: Har Smarthotel etablert merkekjennskap og hvilke fordeler kan merkekjennskap føre til? Formålet med oppgaven er å kartlegge merkekjennskapen til Smarthotel. Oppgaven belyser ...
    • SmartOptics AS 

      Schøyen, Felix; Haakstad, Simen Johannes (Bachelor thesis, 2021)
      SmartOptics er et selskap som tilbyr teknologiske fiberløsninger for kommunikasjon mellom datasentre og større systemer som sørger for at internett og telefoni fungerer ut til sluttbruker. I 2016 ble det fattet en ...