Skattemessig kontinuitet ved grenseoverskridende fusjoner
Abstract
Selskaper med begrenset ansvar hjemmehørende utenfor Norge som har norske
aksjonærer eller driver virksomhet i Norge, har mulighet til å gjennomføre
grenseoverskridende fusjoner skattefritt i henhold til skatteloven § 11-11 femte
ledd.
Denne oppgaven tar sikte på å vurdere om selskaper hjemmehørende utenfor
Norge er dårligere stilt enn norske selskaper, når det kommer til muligheten for å
fusjonere med skattemessig kontinuitet etter de norske fusjonsskattereglene.
I henhold til skatteloven § 11-11 femte ledd, kan grenseoverskridende fusjoner
gjennomføres uten beskatning av selskapet og aksjonærene, forutsatt at
transaksjonen gjennomføres med kontinuitet både i Norge og i overdragende
selskaps stat. Dette må foregå etter prinsipper for skattemessig kontinuitet for
slike transaksjoner i den stat hvor det overdragende selskap er hjemmehørende, og
etter de prinsipper som følger av § 11-7. Således foreligger det et dobbelt
kontinuitetskrav både på selskaps- og aksjonærnivå ved grenseoverskridende
fusjoner. Det oppstilles også krav til uttaksbeskatning dersom eiendeler,
rettigheter eller forpliktelser tas ut av norsk beskatningsområde i forbindelse med
en grenseoverskridende fusjon. For å unngå beskatning må eiendeler mv.
videreføres med kontinuitet i en filial i Norge.
De norske reglene om grenseoverskridende fusjoner er ment være utformet i tråd
med de krav som oppstilles i EUs fusjonsskattedirektiv. Som oppgavens kapittel 3
og 4 skal vise, oppstår det tolkningsutfordringer ved anvendelsen av
bestemmelsen. Dette gjelder både siden sktl § 11-7 ble innført før sktl § 11-11, og
fordi fusjonsskattedirektivet åpner for valgfrihet både ved implementering og
anvendelsen av reglene som er oppstilt i direktivet. Dette medfører at hvert enkelt
fusjonstilfelle må vurderes konkret. Det søkes ofte om avklaring i BFU i forkant
av transaksjonen, i tilfeller der de skattepliktige er usikre på om skattefrihet kan
oppnås. De skattepliktige har i stor grad akseptert at reglene medfører en viss
forskjellsbehandling i forhold til nasjonale fusjoner.
Som svar på oppgavens problemstilling, kan det konkluderes med at det er noe
vanskeligere å oppnå skattefrihet ved grenseoverskridende fusjoner i henhold til
sktl § 11-11 femte ledd, enn ved nasjonale fusjoner. Om dette strider mot ikkediskrimineringsbestemmelsen
i skatteavtalen, eller mot Norges forpliktelser i
EØS-avtalen, drøftes i kapittel 5 og 6.
Description
Prosjektoppgave i Transaksjoner og omorganiseringer