• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Skoringen - Hvordan kan Skoringen forbedre sine selgerprestasjoner?

Villa, Carl Fredrik Erlandsen; Røthe, Bendik
Bachelor thesis
Thumbnail
Åpne
2904766.pdf (2.600Mb)
vedlegg - bacheloroppgave.pdf (2.216Mb)
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2779231
Utgivelsesdato
2021
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Bachelor [678]
Sammendrag
Denne bacheloroppgaven er skrevet på bakgrunn av vår fordypning innenfor faget

Salgsledelse og personlig salg. Innledningsvis i oppgaven presenteres Skoringen,

vår samarbeidsbedrift, formålet med denne bacheloroppgaven og bakgrunn for

valgt problemstilling. Denne oppgaven har tatt utgangpunkt i hva det er som

motiverer selgerne og hvordan disse kan prestere best mulig. Relevant teori er

hentet fra pensumbøker og annen litteratur for å kunne støtte opp under funnene.

Hovedsakelig er to hovedmodeller som blir belyst, prestasjonssystemet til

Johnston & Marshall, og Hofbauer. Andre relevante modeller er også beskrevet

for å kunne støtte opp under teorien og se en helhetlig sammenheng.

Vår problemstilling er: Hvordan kan Skoringen forbedre sine selgerprestasjoner?

Formålet med oppgaven var å kunne se på ulike prestasjons- og

motivasjonsteorier i sammenheng med motiverende lederatferdsteori, mot

fungerende praksis. Noe av teorien er hentet fra vår fordypningsoppgave, samt

noe nytt for å knytte dette opp mot motivasjonsteori. Dette gav oss grunnlaget for

den videre undersøkelsen. Vi valgte å bruke to ulike spørreundersøkelser for å

finne svar på våre undersøkelsesspørsmål, som igjen skulle hjelpe oss til å belyse

vår problemstilling. En spørreundersøkelse var for forbrukere av sko, mens den

andre var for selgerne i Skoringen.

På den måten kunne vi kartlegge om forbruker og selger vektlegger de ulike

faktorene ved kjøp av sko likt, som igjen kunne gi oss en indikator på hvordan

butikkene utnytter sine ressurser og hvordan de presterer. Vi fant en del avvik, og

resultatene viser at selgerne har større forventninger enn kunden.

Vi anbefaler Skoringen å anerkjenne hvor stor innflytelse ledelsen har på

motivasjon og prestasjon. Videre bygge på faktorer som (SMARTE) mål, trivsel,

arbeidsmiljø og utarbeidelse av belønningssystem, da resultatene viser at dette er

sentrale faktorer som er grunnleggende for gode prestasjoner.
Beskrivelse
Bacheloroppgave i Salgsledelse og personlig salg fra Handelshøyskolen BI, 2021
Utgiver
Handelshøyskolen BI

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit