Sluttrapport "Samhandling og prosessledelse"
Report
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2491006Utgivelsesdato
2018Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Research Reports [141]
Sammendrag
Konfliktnivået i anleggsprosjekter er et stadig tilbakevendende tema i den offentlige debatten. Debatten handler ofte om kontraktsformer, tildelingskriterier og ikke minst kvaliteten på samhandlingen mellom aktørene i disse interorganisatoriske prosjektene. Tidligere forskning har vist at utvikling av tillit og gode relasjoner er spesielt viktig for å unngå konflikter. I studien som presenteres her, utdyper vi dette. Studien er gjennomført som en case-studie av E16 Bagn-Bjørgo. Her har vi gjort intervjuer, spørreundersøkelser, dokumentanalyser og observasjoner i møter for å undersøke:
• Betingelsene for at gode intensjoner fra Samhandlingsfasen (SHF) tas med inn i prosjektgjennomføringen
• Om måling av samhandlingskvalitet underveis i prosjektet bidrar til å sette mer fokus på samhandlingskvalitet og relasjoner i prosjektgjennomføringen
• Identifikasjon av former for kontroll som bidrar til å utvikle og opprettholde tillit i relasjonene
Vi finner at kvaliteten på gjennomføringen av SHF er viktig for å gi prosjektet en god start. Her utvikles det tillit mellom aktørene ved at man viser kompetanse og velvillighet. Videre ved temasamlinger skaper man felles oppgaveforståelse og i tillegg defineres strukturer og regler for samhandling som synliggjøres gjennom samhandlingsplakaten. Det er viktig å merke seg at tilliten som utvikler seg i SSHF er midlertidig. Hvis den skal styrkes og opprettholdes, så har vi identifisert problemløsningorientert atferd og ledelse som spesielt kritiske faktorer. Problemløsning handler om å finne gode løsninger på uforutsette forhold som oppstår underveis i prosjektet. Det å ha kompetente medarbeidere hos både byggherre og entreprenør er avgjørende. Samarbeid innad i ledelsen er viktig, men det er også viktig å myndiggjøre folkene som faktisk utfører de konkrete arbeidsoppgavene slik at de sammen finner gode løsninger. Å skape et felles lederteam for prosjektet hvor man samarbeider på tvers av organisasjonene er viktig. Det er viktig at ledere framsnakker de andre partene. Dette har en smitteeffekt nedover i organisasjonene. Kontroll er en nødvendig del av anleggsprosjekter for å sørge for at det man bygger faktisk er i henhold til de standarder som er satt. Måten å gjøre kontroll på har imidlertid stor betydning for utvikling og bibehold av tillitsrelasjoner. Vi identifiserer tre praksiser for kontroll som bidrar til bygge og opprettholde tillitsfulle relasjoner; informerende praksis, problemløsende praksis og proaktiv praksis.