• Ye olde CSR: the historic roots of corporate social responsibility in Norway 

      Ihlen, Øyvind; Høivik, Heidi von Weltzien (Journal article; Peer reviewed, 2015)
      This essay traces the roots of corporate social responsibility (CSR) in Norway. It is argued that a basic tenet of CSR, an orientation toward the concerns of stakeholders, has a long history in Norwegian business, predating ...
    • You can't ‘fake it till you make it’: Cooperative motivation does not help proself trustees 

      Acar-Burkay, Sinem; Schei, Vidar; Beersma, Bianca; Warlop, Luk (Journal article; Peer reviewed, 2021)
      Cooperative motivation can be rooted in individual differences as well as in external factors, such as instructions from superiors, incentive schemes, policy agendas, or social relationships. Whereas cooperative motivation ...
    • You care about me, but can I count on you? Applying a psychological contract perspective to investigate what makes employees willing to be internally employable 

      Solberg, Elizabeth; Lapointe, Émilie; Dysvik, Anders (Journal article; Peer reviewed, 2020)
      For this study, we adopted a psychological contract-based perspective to investigate whether the fulfillment of perceived developmental promises made to employees is positively related to their willingness to accept internal ...
    • Youth enfranchisement, political responsiveness, and education expenditure: Evidence from the US 

      Bertocchi, Graziella; Dimico, Arcangelo; Lancia, Francesco; Russo, Alessia (Journal article; Peer reviewed, 2020)
      We examine the link between the political participation of the young and fiscal policies in the United States. We generate exogenous variation in participation using the passage of preregistration laws, which allow the ...
    • Å estimere handelsområder uten å følge kundene hjem 

      Hunneman, Auke; van Oest, Rutger D. (Journal article; Peer reviewed, 2012)
      Det er svært viktig å forstå den geografiske utstrekningen for varehandelsområder i detaljhandel. Gjeldende metoder for å tegne opp varehandelsområder er basert på undersøkelser og data fra lojalitetskort. Disse tilnærmingene ...
    • Å skape verdier sammen med kundene: hva er viktig? 

      Andreassen, Tor W.; Gustafsson, Anders; Gebauer, Heiko (Journal article; Peer reviewed, 2015)
      Det er en ny trend blant ledere og markedsførere å involvere kundene i tjenesteproduksjonen og leveransen. Fenomenet kalles blant annet «co-production » og «co-creation». I denne artikkelen kaller vi det for kundedelaktighet. ...
    • Åpent samarbeid gir innovative bedrifter 

      Biong, Harald; Krogstad, Lars Øystein; Stormyrbakken, Øyvind (Journal article, 2010)
      De senere årene har verden fått innovasjoner som oppslagsverket Wikipedia, nettleseren Firefox og operativsystemet Linux. Disse innovasjonene er resultat av en internasjonal dugnad basert på åpent ...
    • Ærlighet varer lengst: Åpen bloggsponsing er mer effektiv enn skjult 

      Lanseng, Even Johan; Augensen, Helene; Moen, Maren (Journal article; Peer reviewed, 2014)
      Bloggsponsing dreier seg om at en blogger mottar betaling fra en annonsør (for eksempel en bedrift) for å anmelde eller promotere annonsørens produkter i sin blogg. Til tross for at omfanget av blogging stadig øker (NM ...