Ærlighet varer lengst: Åpen bloggsponsing er mer effektiv enn skjult
Journal article, Peer reviewed

View/ Open
Date
2014Metadata
Show full item recordCollections
- Scientific articles [2147]
Original version
Magma 2014;17(3)58-63Abstract
Bloggsponsing dreier seg om at en blogger mottar betaling fra en annonsør (for eksempel en bedrift) for å anmelde eller promotere annonsørens produkter i sin blogg. Til tross for at omfanget av blogging stadig øker (NM Incite 2012), finnes det lite kunnskap om hvordan en annonsør mest effektivt kan kommunisere sitt produkt gjennom blogg. Samtidig har markedsføringsloven bestemmelser som regulerer hva man kan foreta seg når det gjelder kommersiell kommunikasjon i blogger (Markedsføringsloven av 2009, § 3). Normalt vil en annonsør se på slike bestemmelser som en begrensning av sin sponsorvirksomhet. I denne artikkelen vil vi analysere muligheten for at den kommersielt mest effektive måten å sponse en blogg på også er den samme måten som loven krever. Altså at bloggen er åpen om at den blir sponset for å promotere annonsørens produkt. Resultatene fra denne analysen bør være av interesse for bloggere, sponsorer og forbrukermyndigheter.
Description
Versjon i BI Brage er som publisert i tidsskriftets papirutgave. Forlagets e-utgave er tilgjengelig fra www.magma.no