• Young media use 2019. Media preferences and behavior 

      Wilberg, Erik (Research report, 2018)
      This is a report on aspects of media usage among young people. The results are based upon a survey among business school students on Bachelor level at BI Norwegian Business School – campus Bergen. The survey was distributed ...
    • Youth enfranchisement, political responsiveness, and education expenditure: Evidence from the US 

      Bertocchi, Graziella; Dimico, Arcangelo; Lancia, Francesco; Russo, Alessia (Journal article; Peer reviewed, 2020)
      We examine the link between the political participation of the young and fiscal policies in the United States. We generate exogenous variation in participation using the passage of preregistration laws, which allow the ...
    • You’re fired: A study of public leader exits from 1945 to 2018 

      Hjersing, Sandra Windom; Berner, Thea Marie Holmberg (Master thesis, 2018)
      The present thesis examines if exiting leaders is a viable solution to problems in organizations, or if exiting leaders has become a practice of its own. To investigate what involuntary public leader exits (i.e. leader ...
    • Ytringsfrihet i mediesamfunnet 

      Rolland, Asle (Research Report, Research report, 2002)
      Temaet for dette essayet er ytringsfrihetens vilkår i et samfunn der tilgangen til det offentlige rom kontrolleres av uavhengige massemedier. Dette har tidligere vært drøftet av Ytringsfrihetskommisjonen i utredningen ...
    • Ytringsklima for å hjelpe hverandre blant finansrådgiverne i DNB Tromsø 

      Bratland, Hege; Tønnesen, Magnus (Master thesis, 2022)
      I denne oppgaven skal vi skrive om hvordan ytringsklimaet for å hjelpe hverandre er blant finansrådgivere i personmarkedet i DNB Tromsø, som er arbeidsplassen til en av de to studentene som skriver denne oppgaven. Vi vil ...
    • Ytringsklima i en avdeling i endring 

      Luong, Nghi Hue; Mårtensson, Hanna (Master thesis, 2022)
      I løpet av våren 2022 har vi lært og blitt inspirert av kurset Ytringsklima og ledelse og forstår hvor viktig ytringsklima er og hvordan det kan påvirke organisasjonens prestasjoner og relasjoner. Fordi ytringsklima er så ...
    • Ytringsklima og psykologisk trygghet på Energistasjonen AS 

      Ekeberg, Eirik; Zeller, Lisa Jenny (Master thesis, 2022)
      Vi har valgt å skrive om ytringsklimaet i teamet til student 1, som han er Regionleder for. Student 2 jobber med HR i et større konsern. Regionen består av 13 energistasjoner, fordelt i området mellom Asker -Kristiansand. ...
    • Ytringsklima på et fastlegekontor med tverrfaglige team 

      Uglenes, Inger Cecilia (Master thesis, 2023)
      Fastlegen er en profesjonsutøver som tradisjonelt sett arbeider veldig individuelt og alene. Samfunnet endrer seg, og mange ser på tverrfaglige team som fremtiden, også på fastlegekontor. I et prosjekt har flere fastlegekontor ...
    • Ytringsklima som verdiskaper i samspill 

      Sætre, Endre (Master thesis, 2017)
      Oppgaven handler om hvordan lederen kan skape et åpent ytringsklima. Et åpent ytringsklima er en helt sentral faktor for verdiskaping i samspillsprosjekter. Ved komplekse oppgaver der flere personer må samhandle for å ...
    • The zero-rent society: Evidence from hydropower and petroleum windfalls in Norwegian local governments 

      Andersen, Jørgen Juel; Sørensen, Rune Jørgen (Peer reviewed; Journal article, 2022)
      Economic theory and evidence suggest that political leaders take advantage of government revenue windfalls – particularly from natural resource exploitation – to enrich themselves. We revisit this hypothesis by combining ...
    • Å estimere handelsområder uten å følge kundene hjem 

      Hunneman, Auke; van Oest, Rutger D. (Journal article; Peer reviewed, 2012)
      Det er svært viktig å forstå den geografiske utstrekningen for varehandelsområder i detaljhandel. Gjeldende metoder for å tegne opp varehandelsområder er basert på undersøkelser og data fra lojalitetskort. Disse tilnærmingene ...
    • Å skape verdier sammen med kundene: hva er viktig? 

      Andreassen, Tor W.; Gustafsson, Anders; Gebauer, Heiko (Journal article; Peer reviewed, 2015)
      Det er en ny trend blant ledere og markedsførere å involvere kundene i tjenesteproduksjonen og leveransen. Fenomenet kalles blant annet «co-production » og «co-creation». I denne artikkelen kaller vi det for kundedelaktighet. ...
    • Åpent samarbeid gir innovative bedrifter 

      Biong, Harald; Krogstad, Lars Øystein; Stormyrbakken, Øyvind (Journal article, 2010)
      De senere årene har verden fått innovasjoner som oppslagsverket Wikipedia, nettleseren Firefox og operativsystemet Linux. Disse innovasjonene er resultat av en internasjonal dugnad basert på åpent ...
    • Åpner artikkel 29 i OECD sin modellskatteavtale opp for gjennomskjæring selv om vilkårene for «beneficial owner» er oppfylt? 

      Mong, Henrik Ask; Berge, Petter Gerhardsen (Master thesis, 2022)
      Oppgaven tar for seg to omdiskuterte regler i OECDs modellskatteavtale, nemlig artikkel 10 om «beneficial owner» og den generelle omgåelsesregelen i artikkel 29 (9), «The Principal Purpose Test». Vi har sett på sammenhengen ...
    • Årsaker til skatteflukt og skattens rolle på samfunnsøkonomisk effektivitetstap? 

      Mathisen, Aleksandra Franciska; Myhrvold, Marthe Konstanse (Bachelor thesis, 2018)
      Formålet med oppgaven er å få bredere kunnskap vedrørende årsaker til skatteflukt og dets påvirkning på skattesystemet ved å blant annet se på det samfunnsøkonomiske effektivitetstapet. Påvirkningskraften til skatteflukten ...
    • "Æresånøyea?" En studie av hvordan skrivefeil påvirker folks førsteinntrykk av bedrifter på Facebook. 

      Høistad, Linda Tuften (Master thesis, 2017)
      I denne studien undersøkes det i hvilken grad skrivefeil i bedrifters facebookinnlegg påvirker førsteinntrykket av bedrifter. Problemstillingen belyses ved å gjennomføre et randomisert eksperiment med to fiktive ...
    • Ærlighet varer lengst: Åpen bloggsponsing er mer effektiv enn skjult 

      Lanseng, Even Johan; Augensen, Helene; Moen, Maren (Journal article; Peer reviewed, 2014)
      Bloggsponsing dreier seg om at en blogger mottar betaling fra en annonsør (for eksempel en bedrift) for å anmelde eller promotere annonsørens produkter i sin blogg. Til tross for at omfanget av blogging stadig øker (NM ...
    • Økonomi er risikosport 

      Isachsen, Arne Jon (CME Working paper series;4/2011, Working paper, 2011)
      Dette arbeidsnotatet inneholder Arne Jon Isachsens 'Månedsbrevet' for første halvår i 2011.
    • Økonomi for ledere – Globale perspektiver 

      Eugster, Andrea Nina (Master thesis, 2021)
      Fredag, 26. November 2021 kunne vi atter en gang våkne til nyheten om børsfall verden rundt grunnet en ny mutasjon av Korona viruset. Dette er bare et eksempel på globale ringvirkninger som et eksternt sjokk som en pandemi ...
    • Økonomisk gevinst som et resultat av fokus på kommunikasjon, informasjon og kunnskap 

      Orlandi, Angelo Gunerius; Bjerkan, Magnus (Bachelor thesis, 2017)
      Dette er en bacheloroppgave skrevet i tilknytning til fordypningsfaget Forretningsutvikling og teknologi ved Handelshøyskolen BI i Oslo. Skribentene er to avgangselever ved studiet Økonomi og administrasjon. I tillegg ...