"Æresånøyea?" En studie av hvordan skrivefeil påvirker folks førsteinntrykk av bedrifter på Facebook.
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2465218Utgivelsesdato
2017Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I denne studien undersøkes det i hvilken grad skrivefeil i bedrifters
facebookinnlegg påvirker førsteinntrykket av bedrifter. Problemstillingen belyses
ved å gjennomføre et randomisert eksperiment med to fiktive bedrifters
facebooksider. Resultatene fra hypotesetestingen gir sterke indikasjoner på at
skrivefeil i bedrifters facebookinnlegg påvirker førsteinntrykket av bedrifter
negativt (N=746). Ser man på de to bedriftene samlet påvirker skrivefeil opplevd
førsteinntrykk, pålitelighet og profesjonalitet negativt, mens det er ingen statistisk
signifikante funn på at skrivefeil påvirker indikatorene vennlig, kompetent,
troverdig og handlingsintensjon. Videre viser resultatene en interaksjonseffekt
mellom skrivefeil og type bedrift. Skrivefeil i antatt viktige bedrifters
facebookinnlegg påvirker førsteinntrykket av bedrifter mer negativt enn antatt
uviktige bedrifter på indikatorene førsteinntrykk, pålitelig, profesjonell,
kompetent, troverdig og handlingsintensjon. Det er kun på opplevd vennlighet det
ikke er statistisk signifikant sammenheng. Resultatene viser ingen statistisk
signifikante funn på at de demokratiske faktorene kjønn, alder og utdannelse
modererer effekten av skrivefeil, noe som tyder på at effekten gjelder på tvers av
disse faktorene. Ikke bare kan funnene i denne studien være til nytte for bedrifter
som er opptatt av hvordan de oppfattes, og hvilket førsteinntrykk folk får av dem,
men de kan også være relevante i forsknings- og undervisningssammenheng.
Praktiske implikasjoner drøftes og videre forskning blir foreslått.
Beskrivelse
Executive Master of Management i Påvirkning og makt i lederrollen fra Handelshøyskolen BI, 2017