• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Effekten av personifisering og storytelling

Asp, Stine Haugan; Torbergsen, Stine Marlen Wiik
Bachelor thesis
Thumbnail
Åpne
2565846.pdf (3.368Mb)
Sporreundersokelse.pdf (2.122Mb)
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2684593
Utgivelsesdato
2020
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Bachelor [571]
Sammendrag
Å skape innhold som engasjerer og interesserer målgruppen, og det å sikre varige

relasjoner blant potensielle og eksisterende kunder gjennom overbevisende

innhold er en kunst - og kalles innholdsmarkedsføring. Selv om

innholdsmarkedsføring ikke er et nytt fenomen, har ny teknologi åpnet muligheten

for å benytte virkemidler for å fange oppmerksomheten til forbrukeren. Vi tenker

spesielt på personifisering og storytelling, to begrep som får stor plass i vår

oppgave. Med dette for øye, har vi utformet følgende problemstilling:

Hvor stor effekt har personifisering og storytelling i e-postmarkedsføring på

forbrukerens kjøpsintensjon?

Teorirammeverket presenterer forskning som er relevant for vår oppgave og

legger grunnlaget for hypoteseutviklingen. I metodekapittelet har vi benyttet

kvantitativ metode, med kausalt design i form av en spørreundersøkelse. Vi har

undersøkt effekten av personifisering og storytelling, og sett på hvordan disse

virkemidlene påvirker kjøpsintensjonen ved hjelp av e-postmarkedsføring. Videre

ble data fra spørreundersøkelsen overført fra Qualtrics og analysert i SAS JMP

14.

Spørreundersøkelsen introduserte et resultat der mange av respondentene stilte seg

veldig kritiske til å generelt motta nyhetsbrev, noe som kan være en praktisk

implikasjon for markedsføringsbransjen. Gjennomgående indikerer analysene at

virkemidlene kan ha god effekt på innholdsmarkedsføringen, såfremt det blir gjort

riktig. Personifisering kom best ut i variansanalysen og deskriptiv statistikk, mens

storytelling fikk best utfall i multippel regresjonsanalysen. Et overraskende funn

var R²´s lave forklaringskraft i personifisering, noe vi diskuterer videre i punkt

4.3.1. Etter fullført analysearbeid og diskusjon, med teoretisk rammeverk i

bakhodet ble det konkludert med at personifiserte nyhetsbrev har størst effekt på

forbrukerens kjøpsintensjon. Avslutningsvis vil vi med utgangspunkt i resultat og

teori komme med forslag til videre forskning i punkt 6.1.
Beskrivelse
Bacheloroppgave i Digital markedsføringsledelse fra Handelshøyskolen BI, 2020
Utgiver
Handelshøyskolen BI

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit