Effekten av personifisering og storytelling
Abstract
Å skape innhold som engasjerer og interesserer målgruppen, og det å sikre varige
relasjoner blant potensielle og eksisterende kunder gjennom overbevisende
innhold er en kunst - og kalles innholdsmarkedsføring. Selv om
innholdsmarkedsføring ikke er et nytt fenomen, har ny teknologi åpnet muligheten
for å benytte virkemidler for å fange oppmerksomheten til forbrukeren. Vi tenker
spesielt på personifisering og storytelling, to begrep som får stor plass i vår
oppgave. Med dette for øye, har vi utformet følgende problemstilling:
Hvor stor effekt har personifisering og storytelling i e-postmarkedsføring på
forbrukerens kjøpsintensjon?
Teorirammeverket presenterer forskning som er relevant for vår oppgave og
legger grunnlaget for hypoteseutviklingen. I metodekapittelet har vi benyttet
kvantitativ metode, med kausalt design i form av en spørreundersøkelse. Vi har
undersøkt effekten av personifisering og storytelling, og sett på hvordan disse
virkemidlene påvirker kjøpsintensjonen ved hjelp av e-postmarkedsføring. Videre
ble data fra spørreundersøkelsen overført fra Qualtrics og analysert i SAS JMP
14.
Spørreundersøkelsen introduserte et resultat der mange av respondentene stilte seg
veldig kritiske til å generelt motta nyhetsbrev, noe som kan være en praktisk
implikasjon for markedsføringsbransjen. Gjennomgående indikerer analysene at
virkemidlene kan ha god effekt på innholdsmarkedsføringen, såfremt det blir gjort
riktig. Personifisering kom best ut i variansanalysen og deskriptiv statistikk, mens
storytelling fikk best utfall i multippel regresjonsanalysen. Et overraskende funn
var R²´s lave forklaringskraft i personifisering, noe vi diskuterer videre i punkt
4.3.1. Etter fullført analysearbeid og diskusjon, med teoretisk rammeverk i
bakhodet ble det konkludert med at personifiserte nyhetsbrev har størst effekt på
forbrukerens kjøpsintensjon. Avslutningsvis vil vi med utgangspunkt i resultat og
teori komme med forslag til videre forskning i punkt 6.1.
Description
Bacheloroppgave i Digital markedsføringsledelse fra Handelshøyskolen BI, 2020