• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Bruk av kjente ansikt i markedskommunikasjonen

Gundersen, Martine; Hamre, Karoline Skjølingstad; Nesheim, Marianne
Bachelor thesis
Thumbnail
Åpne
1969448.pdf (5.080Mb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2572824
Utgivelsesdato
2018
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Bachelor [678]
Sammendrag
I denne oppgaven var målet å se på hvilken effekt kjente ansikt har i

markedskommunikasjon gjennom sosiale medier. Fokuset er rettet mot å bruke et

“kjent ansikt” som et virkemiddel til å nå ut til forbrukere. Denne trenden har

utviklet seg, og det har ført til en nytenkende måte å markedsføre på. Første tema

er markedskommunikasjon som viser hvordan man kommuniserer et budskap til

forbrukeren. Sentrale delemner innenfor markedskommunikasjon er word of

mouth. Det andre temaet vi har utdypet oss innenfor er sosiale medier hvor et

sentralt delemne er Instagram, som har et stort fokus i oppgaven. Det tredje

temaet omhandler fenomenet “celebrity endorsement” hvor vi videre ser på

hvilken effekt kjendiser har på forbrukeren. Det siste temaet omhandler

influensere, hvor vi videre går inn på bruken av ambassadører på Instagram.

Med mål om en bredere forståelse har vi tatt utgangspunkt i kvalitativ og

kvantitativ tilnærming. Kvantitativ tilnærming er brukt som primærmetode, hvor

vi utførte to eksperiment for å måle om det var en årsakssammenheng mellom

bruk av “kjent ansikt” vs. “ukjent ansikt” på Instagram. Vi utførte eksperimentene

ved hjelp av Adrienne som er en kjent Instagram ambassadør i Norge. Adrienne

har et samarbeid med bedriften Get Inspired, derfor blir bedriften nevnt i

oppgaven. Videre ble kvalitativ tilnærming, basert på seks dybdeintervju brukt

som sekundærmetode for å tilegne mer informasjon til forskningen. Funn viste at

forbrukeren i stor grad blir påvirket av å bli eksponert for reklame gjennom kjente

ansikt. Samtidig har det kommet opp et funn som påpeker at det kan skape en

negativ effekt hvis produkt og influenser ikke har en sammenheng. Med bakgrunn

av funn og drøfting konkluderes det med at man bør bruke nødvendige

virkemidler som vil maksimere effekten av markedsføring via influensere. Det er

viktig å vurdere målgruppe i forhold til produktet og valg av influenser.
Beskrivelse
Bacheloroppgave i Markedsføring fra Handelshøyskolen BI, 2018
Utgiver
Handelshøyskolen BI

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit