Bruk av kjente ansikt i markedskommunikasjonen
Abstract
I denne oppgaven var målet å se på hvilken effekt kjente ansikt har i
markedskommunikasjon gjennom sosiale medier. Fokuset er rettet mot å bruke et
“kjent ansikt” som et virkemiddel til å nå ut til forbrukere. Denne trenden har
utviklet seg, og det har ført til en nytenkende måte å markedsføre på. Første tema
er markedskommunikasjon som viser hvordan man kommuniserer et budskap til
forbrukeren. Sentrale delemner innenfor markedskommunikasjon er word of
mouth. Det andre temaet vi har utdypet oss innenfor er sosiale medier hvor et
sentralt delemne er Instagram, som har et stort fokus i oppgaven. Det tredje
temaet omhandler fenomenet “celebrity endorsement” hvor vi videre ser på
hvilken effekt kjendiser har på forbrukeren. Det siste temaet omhandler
influensere, hvor vi videre går inn på bruken av ambassadører på Instagram.
Med mål om en bredere forståelse har vi tatt utgangspunkt i kvalitativ og
kvantitativ tilnærming. Kvantitativ tilnærming er brukt som primærmetode, hvor
vi utførte to eksperiment for å måle om det var en årsakssammenheng mellom
bruk av “kjent ansikt” vs. “ukjent ansikt” på Instagram. Vi utførte eksperimentene
ved hjelp av Adrienne som er en kjent Instagram ambassadør i Norge. Adrienne
har et samarbeid med bedriften Get Inspired, derfor blir bedriften nevnt i
oppgaven. Videre ble kvalitativ tilnærming, basert på seks dybdeintervju brukt
som sekundærmetode for å tilegne mer informasjon til forskningen. Funn viste at
forbrukeren i stor grad blir påvirket av å bli eksponert for reklame gjennom kjente
ansikt. Samtidig har det kommet opp et funn som påpeker at det kan skape en
negativ effekt hvis produkt og influenser ikke har en sammenheng. Med bakgrunn
av funn og drøfting konkluderes det med at man bør bruke nødvendige
virkemidler som vil maksimere effekten av markedsføring via influensere. Det er
viktig å vurdere målgruppe i forhold til produktet og valg av influenser.
Description
Bacheloroppgave i Markedsføring fra Handelshøyskolen BI, 2018