• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Bruk av kjente ansikt i markedskommunikasjonen

Gundersen, Martine; Hamre, Karoline Skjølingstad; Nesheim, Marianne
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
1969448.pdf (5.080Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2572824
Date
2018
Metadata
Show full item record
Collections
  • Bachelor [678]
Abstract
I denne oppgaven var målet å se på hvilken effekt kjente ansikt har i

markedskommunikasjon gjennom sosiale medier. Fokuset er rettet mot å bruke et

“kjent ansikt” som et virkemiddel til å nå ut til forbrukere. Denne trenden har

utviklet seg, og det har ført til en nytenkende måte å markedsføre på. Første tema

er markedskommunikasjon som viser hvordan man kommuniserer et budskap til

forbrukeren. Sentrale delemner innenfor markedskommunikasjon er word of

mouth. Det andre temaet vi har utdypet oss innenfor er sosiale medier hvor et

sentralt delemne er Instagram, som har et stort fokus i oppgaven. Det tredje

temaet omhandler fenomenet “celebrity endorsement” hvor vi videre ser på

hvilken effekt kjendiser har på forbrukeren. Det siste temaet omhandler

influensere, hvor vi videre går inn på bruken av ambassadører på Instagram.

Med mål om en bredere forståelse har vi tatt utgangspunkt i kvalitativ og

kvantitativ tilnærming. Kvantitativ tilnærming er brukt som primærmetode, hvor

vi utførte to eksperiment for å måle om det var en årsakssammenheng mellom

bruk av “kjent ansikt” vs. “ukjent ansikt” på Instagram. Vi utførte eksperimentene

ved hjelp av Adrienne som er en kjent Instagram ambassadør i Norge. Adrienne

har et samarbeid med bedriften Get Inspired, derfor blir bedriften nevnt i

oppgaven. Videre ble kvalitativ tilnærming, basert på seks dybdeintervju brukt

som sekundærmetode for å tilegne mer informasjon til forskningen. Funn viste at

forbrukeren i stor grad blir påvirket av å bli eksponert for reklame gjennom kjente

ansikt. Samtidig har det kommet opp et funn som påpeker at det kan skape en

negativ effekt hvis produkt og influenser ikke har en sammenheng. Med bakgrunn

av funn og drøfting konkluderes det med at man bør bruke nødvendige

virkemidler som vil maksimere effekten av markedsføring via influensere. Det er

viktig å vurdere målgruppe i forhold til produktet og valg av influenser.
Description
Bacheloroppgave i Markedsføring fra Handelshøyskolen BI, 2018
Publisher
Handelshøyskolen BI

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit