Now showing items 1798-1817 of 6512

    • Essays on relational outcomes in mixed-motive situations 

      Acar-Burkay, Sinem (Series of Dissertations;7/2014, Doctoral thesis, 2014-06-19)
      The current dissertation comprises three chapters, each of which is a separate research article, on relational outcomes in mixed-motive situations. Chapter 1 uncovers how trustors’ social-cognitive motivation to manage ...
    • Establishing corporate ventures in the context of new media innovation 

      Aale, Christina; Drugli, Oda Krohn (Master thesis, 2016)
      In response to the need for research examining the effects of individuals on all forms of corporate entrepreneurship, we investigate the role of individuals, teams and managers in the process of establishing- and developing ...
    • Estimating Pricing Rigidities in Bilateral Transactions Markets 

      Oglend, Atle; Asche, Frank; Straume, Hans-Martin (Journal article; Peer reviewed, 2021)
      Many price indices are constructed using bilateral transaction prices. This paper shows how the time series behavior of cross-sectional price moments can reveal useful information about pricing behavior in bilateral ...
    • Estimating taxable income responses using the Norwegian tax reform in 2006 

      Gravdal, Elisabeth Aune; Sleire, Mathias Hosøy (Master thesis, 2019)
      In this paper, we will examine the Norwegian tax reform from 2006, which included a decrease in overall marginal taxes. By using the approach of Gruber & Saez (2002), we will provide new estimates of the elasticity of ...
    • Estimating the Elasticity of Intertemporal Substitution using Dividend Tax News Shocks 

      Holm, Martin B.; Jamilov, Rustam; Jasinski, Marek; Nenov, Plamen (HOFIMAR Working Paper Series;2/2024, Working paper, 2024-07)
      This paper studies the spending response to news about a dividend tax reform to estimate the elasticity of intertemporal substitution (EIS). The Norwegian dividend tax reform was proposed in 2003, announced in 2004, and ...
    • Et bilde sier mer enn tusen ord : Hvordan bilde på CV påvirker vurderingen av en jobbsøker 

      Sandvik, Åsmund Haugstad; Hansen, Christian Lundevall (Master thesis, 2017)
      Bør man legge ved bilde av seg selv på jobbsøknaden? De lærde strides. På den ene siden kan det gjøre jobbsøknaden mer personlig, og at det er enklere å skille seg ut. På den andre siden, er det å skille seg ut alltid ...
    • Et dult for en sunnere hverdag 

      Blokkum, Katrine Haugen; Larssen, Line Bjerkset; Engh, Maren Valheim (Bachelor thesis, 2019)
      Kan utvalgte dult få kunder som handler matvarer på nett til å ende opp med en sunnere handlekurv? I denne oppgaven har vi gjennomført et eksperiment i nettbutikken til Meny for å finne svar på akkurat dette. Med ...
    • Et ekspansivt budsjett, preget av usikkerhet 

      Bjørnland, Hilde C (Journal article, 2020)
      ‘Regjeringen lot seg ikke lede inn i fristelsen, men har levert et overraskende nøkternt budsjett…’, kunne man lese i en kommentar i E24 etter at regjeringen la frem nasjonalbudsjettet 7. oktober. Og mange av kommentarene ...
    • Et forbedringsarbeid om å øke barnehagekvalitet: "Alle situasjoner, både lek og rutinesituasjoner, rommer gode læringsmuligheter." 

      Meiltoft, Linda; Rønningen, Lillian (Master thesis, 2022)
      Dette er et forbedringsarbeid for å øke kvaliteten på tilbudet i barnehagen generelt, men spesielt er fokuset her rettet mot barns læringsmiljø, og personalets handlingskompetanse i hverdagsøyeblikkene. Deltagelsen i Trygg ...
    • Et kunnskapsbasert reiseliv 

      Jacobsen, Erik W.; Espelien, Anne (Forskningsrapport;01/2011, Research report, 2011)
      Prosjektet ”Et kunnskapsbasert Reiseliv” inngår som delprosjektet i det store nasjonale forskningsprosjektet ”Et kunnskapsbasert Norge” som gjennomføres ved Handelshøyskolen BI under ledelse av professor Torger Reve. ...
    • Et kvantitativt studie om hvordan ulike faktorer påvirker følgeres tilknytning og kjøpsintensjon til strikkedesignere / strikkebedrifter på Instagram 

      Amundsen, Pia Marlene Øye; Hasselø, Marte (Bachelor thesis, 2021)
      Sosiale medier er kanaler som kan benyttes av bedrifter til å selge og skape kontakt med følgere. Instagram er en kanal med mange brukere og gode muligheter for bedrifter til å oppnå kontakt med relevante kundegrupper. ...
    • Et retrospektivt case-studie av Dale eiendomsutvikling 

      Kristiansen, Benedikte Karoline; Bayanloo, Maryam (Bachelor thesis, 2017)
      Med denne bacheloroppgaven i prosjektledelse ønsker vi å undersøke om strategisk prosjekttilnærming kunne bidratt positivt til Dale Eiendomsutvikling som i utgangspunktet ikke drev prosjektbasert. Dernest ønsker vi å ...
    • Et ”trykklart” prosjekt 

      Andresen, Kenneth Kopperud; Bangjord Hove, Tommy; Sivertsen, Anders (Bachelor thesis, 2015-06-01)
      Hitra-Frøya bestemte seg i slutten av 2013 for å starte et nytt prosjekt med tittelen Hitra-Frøya Pluss. Denne oppgaven fokuserer på temaet prosjektgjennomføring og problemstillingen Hvordan gjennomførte Hitra-Frøya ...
    • The ethical dimension of public relations in Europe: Digital channels, moral challenges, resources, and training 

      Hagelstein, Jens; Einwiller, Sabine; Zerfass, Ansgar (Peer reviewed; Journal article, 2021)
      Digital communication tools and practices improve the spread and impact of organisational messages. Quite often, however, they also pose moral problems. This article examines how often public relations practitioners encounter ...
    • Ethical navigation in leadership training 

      Kvalnes, Øyvind; Øverenget, Einar (Journal article; Peer reviewed, 2012)
      Business leaders frequently face dilemmas, circumstances where whatever course of action they choose, something of important value will be offended. How can an organisation prepare its decision makers for such situations? ...
    • Ethics and Society: A Theory of Comparative Worldviews 

      Zhang, Tong (Journal article, 2022)
      This article outlines a theist social science paradigm. The central thesis, derived from the assumption of an omnibenevolent and powerful God, is the Law of Divine Selection. It states that the motives of people, or the ...
    • Ethnically Biased? Experimental Evidence from Kenya 

      Berge, Lars Ivar Oppedal; Bjorvatn, Kjetil; Galle, Simon; Miguel, Edward; Posner, Daniel; Tungodden, Bertil; Zhang, Kelly (Journal article; Peer reviewed, 2019)
      Ethnicity has been shown to shape political, social, and economic behavior in Africa, but the underlying mechanisms remain contested. We utilize lab experiments to isolate one mechanism—an individual's bias in favor of ...
    • Etikk som butikk : et fremtidig konkurransefortrinn i klesbransjen? 

      Ludvigsen, Line Spets; Pedersen, June Karine (Bachelor thesis, 2013-12-18)
      Denne oppgavens problemstilling omhandler hvordan etikk kan bli et fremtidig konkurransefortrinn for klesbransjen. Oppgaven er engasjert av det vi har sett i mediebildet den siste tiden hvor spørsmålet om etikk i klesbransjen ...
    • Etter oljen: Utfordringer for norsk økonomi 

      Mork, Knut Anton (CME Working Papers;2/2013, Working paper, 2013)
      Petroleumsressursene er viktigste årsak til at Norge ligger på inntektstoppen i OECD, selv om en bare ser på fastlandsøkonomien. Ved hjelp av en naturlig, lokal monopolfordel har denne klart å tilegne seg store deler av ...
    • Etterlevelse som bidrag til virksomhetsstyring 

      Jenssen, Caroline Nerlien; Øhrbom, Thomas (Master thesis, 2023)
      Det å sikre god virksomhetsstyring er avgjørende dersom virksomheten skal vokse og utvikle seg, og samtidig håndtere krevende perioder og hendelser. Denne oppgaven handler om hvordan etterlevelse kan være et bidrag til at ...