• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

KO Consulting : etablering og vekst

Kjellgreen, Trude; Myhre, Per Olav; Opsahl, Kristina
Bachelor thesis
Thumbnail
Åpne
Oppgave 17 - m.navn BTH97431.pdf (7.088Mb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/94481
Utgivelsesdato
2012-10-18
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Bachelor [678]
Sammendrag
Vi har i denne oppgaven tatt for oss områder knyttet til etablering og vekst for

konsulentselskapet KO Consulting. KO Consulting er en studentbedrift som

driftes av tre studenter ved BI Trondheim, og bedriften leverer konsulenttjenester

innenfor strategisk markedsføring til små og mellomstore bedrifter. For å utføre

disse oppgavene benyttes studenter og nyutdannede, og oppdatert kompetanse står

sentralt.

Formålet med oppgaven har vært å kartlegge hvordan KO Consulting på

best mulig måte kan skape en solid plattform for å etablere seg og vokse i

markedet. Problemstillingen oppgaven har tatt utgangspunkt i er; Hvordan skal

KO Consulting etablere seg og vokse innenfor tjenestefeltet strategisk

markedsføring?.

For å belyse denne problemstillingen har vi i del to av oppgaven benyttet

teori som dekker problemstillingens problematikk. Vi har her presentert teori som

er relevant for å kunne belyse oppstarts- og markedsutfordringer for bedriften,

samt hvordan produkt og konsept kan bidra til en vellykket etablering i markedet.

Videre har vi i kapittel tre tatt for oss metode for gjennomføring av

undersøkelser. Formålet med undersøkelsene var å kartlegge og lære mer om

markedet for våre tjenester, samt potensielle kunders preferanser. Vi kom her frem

til at det var hensiktsmessig å benytte oss av både eksplorativt design i form av

dybdeintervjuer og læringssamtaler, og deskriptivt design i form av

spørreundersøkelse.

I kapittel 4 har vi presentert resultatene fra undersøkelsene. Gjennom

dybdeintervjuene og læringssamtalene fikk vi indikasjoner på at små og

mellomstore bedrifter ofte har mangelfull kompetanse innen marked, og at det

finnes solid potensiale for en bedrift basert på studenter og nyutdannede. Av

faktorer som skal til for å lykkes kom viktigheten av å spesialisere seg godt frem,

og det å ha en tydelig profil på bedriftens kompetanse anses som viktig.

Respondentene ga uttrykk for at det vil være godt mulig å få fotfeste i markedet

dersom man evner å kombinere en kvalitetstjeneste med litt lavere priser enn hva

som er tilfelle i dagens marked. Tidligere kunder oppga at KO Consulting leverte

svært bra i forhold til kriteriene de vektla ved valg av konsulenter, og i stor grad

oppfylte forventningene de hadde til tjenesteleveransen.

Gjennom spørreundersøkelsen avdekket vi en gruppering som utgjør et

potensielt segment, i stor grad bestående av bedrifter innen bygg og anlegg og teknisk virksomhet. Grupperingen kan kjennetegnes ved at de i liten grad har

benyttet seg av konsulenttjenester tidligere, i stor grad tror de kommer til å

benytte seg av de tjenestene vi kan tilby i fremtiden, er positive til å benytte

studenter, og i gjennomsnitt er villige til å betale mellom 501-600 kroner i timen.

I kapittel fem har vi drøftet teori, funn i undersøkelsene og empiri, før vi i

oppgavens siste del har konkludert og oppsummert innholdet i oppgaven ut i fra

viktige deler i oppstartsfasen og faktorer rundt tjenestene.

Under viktige faktorer for oppstartsfasen har vi kommet frem til at vi

gjennom en blue ocean-strategi vil skape verdiinnovasjon gjennom

kostnadssparing og økt kjøpeverdi for kunden, noe som igjen fører til at vi kan

tilby skreddersydde tjenester til et nytt marked. Vi har funnet ut at det finnes

grobunn for vår idé, og vi ønsker å utnytte oss av små og mellomstore bedrifters

mangel på økonomiske, tidsmessige og markedsmessige ressurser. Når det gjelder

marked har vi valgt å rette oss spesielt mot bedrifter innenfor bygg og anlegg og

teknologi, da disse bransjene har utmerket seg i forhold til undersøkelsene vi har

gjort. Vi mener også at vi gjennom å definere et klart segment kan spisse

markedsføringen for å treffe målgruppen bedre. Bedriften er i dag organisert som

en prosjektbedrift, og bedriftens grunnleggere innehar roller som både daglig

ledelse og styre. Vi ser det som hensiktsmessig å få på plass et kompetent styre,

slik at den daglige ledelsen kan ta seg av driften av selskapet. Kompetansen og

drivkreftene til bedriftens innehavere oppfattes som tilfredsstillende og

hensiktsmessige, og vi tror grunnleggerne har gode forutsetninger for å drifte KO

Consulting fremover.

Når det gjelder tjenestene KO Consulting skal tilby har vi kommet frem til

at markedsanalyse og digital kommunikasjon er det som vil være mest

hensiktsmessig. Dette på bakgrunn av dybdeintervjuene, markedsundersøkelsene,

forutsetningene til bedriftens innehavere og det bedriftens medarbeidere ønsker å

jobbe med. En svært viktig del av tjenesteleveransen er selve prosessen rundt

prosjektarbeidet, og nytteverdi, skreddersøm, effektivitet, kompetanse og

profesjonalitet blir svært viktige faktorer for tjenestene som skal tilbys.

For å markedsføre tjenestene ønsker vi å rette oss direkte mot målgruppen,

og vil blant annet gjøre dette ved deltakelse på messer, bransjesamlinger,

konferanser, bedriftsforum og lignende, aktiv bruk av nettside og blogg, PR,

direkte kontakt via telefon og mail, samt presentasjoner i forbindelse med møter.
Beskrivelse
Bacheloroppgave i Bedriftsutvikling for SMB fra Handelshøyskolen BI, 2012

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit