KO Consulting : etablering og vekst
Abstract
Vi har i denne oppgaven tatt for oss områder knyttet til etablering og vekst for
konsulentselskapet KO Consulting. KO Consulting er en studentbedrift som
driftes av tre studenter ved BI Trondheim, og bedriften leverer konsulenttjenester
innenfor strategisk markedsføring til små og mellomstore bedrifter. For å utføre
disse oppgavene benyttes studenter og nyutdannede, og oppdatert kompetanse står
sentralt.
Formålet med oppgaven har vært å kartlegge hvordan KO Consulting på
best mulig måte kan skape en solid plattform for å etablere seg og vokse i
markedet. Problemstillingen oppgaven har tatt utgangspunkt i er; Hvordan skal
KO Consulting etablere seg og vokse innenfor tjenestefeltet strategisk
markedsføring?.
For å belyse denne problemstillingen har vi i del to av oppgaven benyttet
teori som dekker problemstillingens problematikk. Vi har her presentert teori som
er relevant for å kunne belyse oppstarts- og markedsutfordringer for bedriften,
samt hvordan produkt og konsept kan bidra til en vellykket etablering i markedet.
Videre har vi i kapittel tre tatt for oss metode for gjennomføring av
undersøkelser. Formålet med undersøkelsene var å kartlegge og lære mer om
markedet for våre tjenester, samt potensielle kunders preferanser. Vi kom her frem
til at det var hensiktsmessig å benytte oss av både eksplorativt design i form av
dybdeintervjuer og læringssamtaler, og deskriptivt design i form av
spørreundersøkelse.
I kapittel 4 har vi presentert resultatene fra undersøkelsene. Gjennom
dybdeintervjuene og læringssamtalene fikk vi indikasjoner på at små og
mellomstore bedrifter ofte har mangelfull kompetanse innen marked, og at det
finnes solid potensiale for en bedrift basert på studenter og nyutdannede. Av
faktorer som skal til for å lykkes kom viktigheten av å spesialisere seg godt frem,
og det å ha en tydelig profil på bedriftens kompetanse anses som viktig.
Respondentene ga uttrykk for at det vil være godt mulig å få fotfeste i markedet
dersom man evner å kombinere en kvalitetstjeneste med litt lavere priser enn hva
som er tilfelle i dagens marked. Tidligere kunder oppga at KO Consulting leverte
svært bra i forhold til kriteriene de vektla ved valg av konsulenter, og i stor grad
oppfylte forventningene de hadde til tjenesteleveransen.
Gjennom spørreundersøkelsen avdekket vi en gruppering som utgjør et
potensielt segment, i stor grad bestående av bedrifter innen bygg og anlegg og teknisk virksomhet. Grupperingen kan kjennetegnes ved at de i liten grad har
benyttet seg av konsulenttjenester tidligere, i stor grad tror de kommer til å
benytte seg av de tjenestene vi kan tilby i fremtiden, er positive til å benytte
studenter, og i gjennomsnitt er villige til å betale mellom 501-600 kroner i timen.
I kapittel fem har vi drøftet teori, funn i undersøkelsene og empiri, før vi i
oppgavens siste del har konkludert og oppsummert innholdet i oppgaven ut i fra
viktige deler i oppstartsfasen og faktorer rundt tjenestene.
Under viktige faktorer for oppstartsfasen har vi kommet frem til at vi
gjennom en blue ocean-strategi vil skape verdiinnovasjon gjennom
kostnadssparing og økt kjøpeverdi for kunden, noe som igjen fører til at vi kan
tilby skreddersydde tjenester til et nytt marked. Vi har funnet ut at det finnes
grobunn for vår idé, og vi ønsker å utnytte oss av små og mellomstore bedrifters
mangel på økonomiske, tidsmessige og markedsmessige ressurser. Når det gjelder
marked har vi valgt å rette oss spesielt mot bedrifter innenfor bygg og anlegg og
teknologi, da disse bransjene har utmerket seg i forhold til undersøkelsene vi har
gjort. Vi mener også at vi gjennom å definere et klart segment kan spisse
markedsføringen for å treffe målgruppen bedre. Bedriften er i dag organisert som
en prosjektbedrift, og bedriftens grunnleggere innehar roller som både daglig
ledelse og styre. Vi ser det som hensiktsmessig å få på plass et kompetent styre,
slik at den daglige ledelsen kan ta seg av driften av selskapet. Kompetansen og
drivkreftene til bedriftens innehavere oppfattes som tilfredsstillende og
hensiktsmessige, og vi tror grunnleggerne har gode forutsetninger for å drifte KO
Consulting fremover.
Når det gjelder tjenestene KO Consulting skal tilby har vi kommet frem til
at markedsanalyse og digital kommunikasjon er det som vil være mest
hensiktsmessig. Dette på bakgrunn av dybdeintervjuene, markedsundersøkelsene,
forutsetningene til bedriftens innehavere og det bedriftens medarbeidere ønsker å
jobbe med. En svært viktig del av tjenesteleveransen er selve prosessen rundt
prosjektarbeidet, og nytteverdi, skreddersøm, effektivitet, kompetanse og
profesjonalitet blir svært viktige faktorer for tjenestene som skal tilbys.
For å markedsføre tjenestene ønsker vi å rette oss direkte mot målgruppen,
og vil blant annet gjøre dette ved deltakelse på messer, bransjesamlinger,
konferanser, bedriftsforum og lignende, aktiv bruk av nettside og blogg, PR,
direkte kontakt via telefon og mail, samt presentasjoner i forbindelse med møter.
Description
Bacheloroppgave i Bedriftsutvikling for SMB fra Handelshøyskolen BI, 2012