• Bringing Excitement to Empirical Business Ethics Research: Thoughts on the Future of Business Ethics 

      Babalola, Mayowa T.; Bal, Matthijs; Cho, Charles H.; Garcia-Lorenzo, Lucia; Guedhami, Omrane; Liang, Hao; Shailer, Greg; van Gils, Suzanne (Peer reviewed; Journal article, 2022)
      To commemorate 40 years since the founding of the Journal of Business Ethics, the editors-in-chief of the journal have invited the editors to provide commentaries on the future of business ethics. This essay comprises a ...
    • Broad vs. Narrow brand positioning: Effects on competitive brand performance 

      Olsen, Lars Erling; Pappas, Ioannis; Samuelsen, Bendik Meling; Warlop, Luk (Peer reviewed; Journal article, 2022)
      Purpose –Brand managers can choose among two fundamentally different brand positioning strategies. One is a broad brand strategy, focusing on many favorable brand associations. The other is a narrow brand strategy, focusing ...
    • Broad vs. Narrow Brand Strategies: The Effects of Association Accessibility on Brand Performance 

      Olsen, Lars Erling (Series of Dissertations;1/2011, Doctoral thesis, 2011)
      The purpose of this dissertation is to investigate whether brands pursuing a narrow brand strategy perform better than brands pursuing a broad brand strategy. Specifically, the dissertation asks whether associative strength ...
    • Broadcasting revenues and sporting success in European football: Evidence from the Big Five leagues 

      Stenheim, Tonny; Gausemel Henriksen, Andreas; Stensager, Carl Magnus; Grønseth, Bjørn Ove; Madsen, Dag Øivind (Journal article; Peer reviewed, 2020)
      This paper examines the association between broadcasting revenues and sporting success in Europe’s Big Five football leagues (England, Italy, Spain, Germany, and France), and in particular how the distribution and allocation ...
    • Bruk av CRM-systemer i prospektering for tjenesteytende B2B-selskaper 

      Ranaldi, Lucas Baumann; Kragfoss, Sander; Stenersen, Jesper Benjamin (Bachelor thesis, 2023)
      Det er essensielt for bedrifter å tilegne seg nye kunder, og å beholde dem over tid. Ved å henvende seg til de potensielle kundene som er mest aktuelle i utgangspunktet, samt gi dem god oppfølging i startfasen, har man ...
    • Bruk av designtenkning i en digitaliseringsprosess 

      Haugan, Monica (Master thesis, 2022)
      I dagens samfunn er digitale verktøy og medier naturlig integrert i elevenes hverdag. Den teknologiske utviklingen går i et hurtig tempo, og dette gir skoler stadig nye utfordringer. Lærere og skoleledere har et stort ...
    • Bruk av ikke-finansiell prestasjonsmåling i norske produksjonsbedrifter 

      Frydenlund, Jonas; Madsen, Dag Øivind; Stenheim, Tonny; Grønseth, Bjørn Ove (Journal article; Peer reviewed, 2018)
      I de senere årene har prestasjonsmåling kommet i fokus, og særlig ikke-finansielle nøkkeltall og såkalt balansert målstyring har blitt stadig viktigere. I denne studien ser vi nærmere på bruk av ikke-finansiell prestasjonsmåling ...
    • Bruk av innholdsmarkedsføring i kundeklubber 

      Syversen, Karoline Gran (Bachelor thesis, 2017)
      ”Hvordan er forbrukernes holdning til kundeklubber i kosmetikkbransjen i dag, og hvordan kan innholdsmarkedsføring benyttes for å øke kundeklubbenes attraktivitet?” I denne bacheloroppgaven har jeg valgt å se på to ...
    • Bruk av investeringsanalysemetoder og avkastningskrav: Norge anno 2012 

      Berg, Terje; Østeby, Lise Korsemmoosor; Nesse, Line Graff (Journal article; Peer reviewed, 2013)
      Temaet for denne artikkelen er bruk av investeringsanalysemetoder og avkastningskrav blant Norges 500 største bedrifter. Undersøkelsen artikkelen bygger på, viser at nåverdimetoden og vektet totalavkastningskrav er mest ...
    • Bruk av kjente ansikt i markedskommunikasjonen 

      Gundersen, Martine; Hamre, Karoline Skjølingstad; Nesheim, Marianne (Bachelor thesis, 2018)
      I denne oppgaven var målet å se på hvilken effekt kjente ansikt har i markedskommunikasjon gjennom sosiale medier. Fokuset er rettet mot å bruke et “kjent ansikt” som et virkemiddel til å nå ut til forbrukere. Denne ...
    • Bruk av robotisert prosessautomasjon (RPA) i Helse Vest IKT 

      Fosse, Emilie Bjørndal (Bachelor thesis, 2018)
      Helse Vest IKT AS er et heleid datterselskap av Helse Vest RHF og har som formål å bidra til en bedre helsetjeneste ved innovativ bruk av IKT løsninger. Dette gjøres for å forenkle pasienthåndteringen i vid forstand. De ...
    • Bruk kompetansen din når du tar samfunnsansvar! 

      Varlid, Vebjørn; Moen, Kristine; Lervik-Olsen, Line (Journal article; Peer reviewed, 2017)
      Samfunnsansvar (CSR) har etter hvert blitt sett på som en hygienefaktor (Herzberg, 1959) i norsk næringsliv. Alle gjør det. Noen med en klar strategi, andre uten. Men kan samsvar mellom selskapets kjernekompetanse og valg ...
    • Bruken av særnamsmyndighet ved utleggsforretning 

      Martinsson-Nygaard, Tina Charlotte (Master thesis, 2019)
      Det er Skatteetaten sin oppgave å fastsette og innkreve merverdiavgiftskrav. Reglene for innfordring av disse kravene fremgår av skattebetalingsloven. Formålet med loven er å sikre at statens inntektsstrøm går som ...
    • Bruker Vintervoll prinsippene i PRINCE2? 

      Grevskott, Lars; Mawladat, Fatima; Yilmaz, Umra (Bachelor thesis, 2021)
      denne oppgaven viser vi til temaet prosjektstyring. Hensikten med denne oppgaven er å få en grunnleggende oversikt over og kunnskap om hvordan Vintervoll gjennomfører prosjektstyringen sin ved Lilleby byggeprosjekt. Vi ...
    • Brukerbetaling i lokalaviser – en trussel for bruksmangfold og lokaldemokrati? 

      Olsen, Ragnhild Kristine (Chapter, 2021)
      Mediepolitikken i Norge legger særlig vekt på å sikre tilgang til lokale medier i hele landet for å stimulere en felles, åpen og opplyst offentlig samtale. Denne ambisjonen er knyttet til en overordnet målsetting om å bidra ...
    • Brukerdrevet innovasjon i Norge 

      Hoholm, Thomas; Huse, Morten (Journal article; Peer reviewed, 2008)
      Konkurranse basert på innovasjon er en motor i den kunnskapsbaserte økonomien. Artikkelen beskriver situasjonen for brukerdrevet innovasjon i Norge. Dette inkluderer forsknings- og utviklingsinvesteringer, tenkning vedrørende ...
    • Brukeres motiver til å følge bedriftsprofiler på Instagram 

      Tronsvang, Nantika Sofie Martinussen; Ulriksborg, Tina Lovise (Bachelor thesis, 2020)
      Denne bacheloroppgaven er bygd opp etter ITMRD strukturen og består derfor av innledning, teori, metode, resultat og drøfting med konklusjon. Brukere på Instagram velger selv å følge bedriftsprofiler og utsetter seg ...
    • Brukergenerert innhold - #Repost En kvalitativ studie av effekten ved bedriftens bruk av brukergenerert innhold gjennom Instagram 

      Nilsen, Sunniva; Olsen, Julie Marthea Rommen (Bachelor thesis, 2020)
      Vi ønsker i denne bachelor oppgaven å undersøke effekten ved bedriftenes bruk av brukergenerert innhold gjennom plattformen Instagram. Vi ønsker å undersøke dette nærmere da det finnes lite informasjon om påvirkningen ...
    • Brukes pensjoner som resultatstyringsverktøy av børsnoterte foretak i Norge? 

      Braaten, Tom Kristian; Berg, Torbjørn (Master thesis, 2014-02-19)
      Oppgaven tar for seg analyser av om årsregnskapene til børsnoterte foretak i Norge viser indikasjoner på resultatstyring i forbindelse med regnskapsføring av pensjoner. Analysen omfatter statistisk testing av om det er ...
    • Bry Deg - si nei til narkotika 

      Ytreland, Håkon Synnes; Bakken, Renate Severson; Haukenes, Herman Willem (Bachelor thesis, 2019)
      Bacheloroppgaven fra studielinjen Kommunikasjonsledelse tar for seg en gjennomtenkt kampanje for prosjektet Bry Deg – si nei til narkotika v/ Handelshøyskolen BI, Bergen. Vår samarbeidspartner er NNPF, og herunder deres ...