• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Bry Deg - si nei til narkotika

Ytreland, Håkon Synnes; Bakken, Renate Severson; Haukenes, Herman Willem
Bachelor thesis
Thumbnail
Åpne
2259990.pdf (2.378Mb)
Vedlegg - Bry Deg si nei til narkotika.pdf (1.477Mb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2619513
Utgivelsesdato
2019
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Bachelor [678]
Sammendrag
Bacheloroppgaven fra studielinjen Kommunikasjonsledelse tar for seg en

gjennomtenkt kampanje for prosjektet Bry Deg – si nei til narkotika v/

Handelshøyskolen BI, Bergen.

Vår samarbeidspartner er NNPF, og herunder deres prosjekt Bry Deg – si nei til

narkotika. Etter dialog med kontaktperson i Bry Deg, Torbjørn Nervik, ble det

etablert en plan over hva som ønskes å oppnås med kommunikasjonskampanjen.

Målgruppen ble satt til ungdom i alderen 15 til 19 år, og er dermed primært de

ønskede å kommunisere med.

Problemstillingen kampanjen tar for seg er «Hvordan kan Bry Deg gjennom en

informasjons- og holdningskampanje endre ungdommens atferd og oppfatning av

narkotika og rus». Kampanjen bygger på pensumlitteraturen Strategic Planning

for Public Relations av Ronald D. Smith, og er utviklet ut i fra dens oppdeling av

fire faser vedrørende kampanjeplanleggingen.

I fase 1 benyttes ulike metoder for datainnsamling for å tilegne nærmere innsikt i

nåsituasjonen til Bry Deg, samt kartlegge hvem målgruppen faktisk er. I

situasjonsanalysen benyttes SWOT og PESTEL analyse for å få en oversikt over

eksterne og interne faktorer som har innvirkning på Bry Deg. En

interessentanalyse ble også gjort for å kartlegge hvem som blir påvirket av, eller

kan påvirke Bry Deg som organisasjon, og hvem som mottar kampanjen. Her

presenteres også Bry Deg sin visjon og strategi slik den er i dag, for å avklare

utgangspunktet.

I den primære datainnsamlingen utførtes en spørreundersøkelse og

dybdeintervjuer. Spørreundersøkelsen ble distribuert til målgruppen, og videre

analysert i dataprogrammet JMP. Cluster-analyse ble benyttet for å trekke

sammenligninger mellom respondentenes svar, og for å illustrere målgruppen

tydeligere. Clusterne ble navngitt Motstandere, Gråsone gjengen og Aktive

røykere, som gjorde at vi segmenterte kampanjen med Gråsone gjengen som

primær målgruppe. Geografisk er likevel kampanjen rettet mot hele Norge, da Bry

Deg har lokallag som arbeider på tvers av landet. Dybdeintervjuene ble utført da temaet var for sensitivt til å ha fokusgrupper, og vi brukte seks respondenter som

hadde hatt ulik erfaring med cannabis.

Fase 2 tar utgangspunkt i informasjonen fra fase 1, og utvikler strategi med

hovedmål og delmål som Bry Deg kan oppnå gjennom en slik kampanje.

SMART-modellen ble benyttet for å utvikle delmål, da hovedmålet i denne

kampanjen er å redusere bagatellisering og bruk av narkotiske stoffer blant

målgruppen. Fra pensumlitteratur ble det valgt proaktive

kommunikasjonsstrategier, samt presentert en begrunnelse for bruk av

appellformene ethos, logos og pathos til kampanjen. Videre forklares bruk av

Elaboration Likelihood modellen, før kampanjekonseptet presenteres med sitt

power word og tag line. Kampanjen har fått navnet Ditt verktøy til å si nei, da den

bygger på en idé om at ungdommen i målgruppen kan benytte Bry Deg som hjelp

til å si nei til narkotika.

Tredje fase er kampanjetaktikker, der det er valgt ulike medier for å fremme

budskapet. De seks valgte taktikkene er henholdsvis:

❖ Publisitetsstunt

❖ Publikumsdeltakelse på Instagram

❖ Stand og foredrag

❖ Snapchat-filter

❖ Kampanjenettside

❖ Kampanjebilder

Med et budsjett på 100.000, er disse tiltakene noe de estimerte prisene tilsier at

Bry Deg kan gjennomføre.

Fase 4 tar for seg evalueringen av kampanjen, på bakgrunn av

implementeringsrapport, progresjonsrapport og sluttrapport. Målemetodene er

teoretiske da kampanjen ikke er iverksatt, men dersom Bry Deg ville velge å

benytte seg av kampanjeplanen er dette et forslag til hvordan de kan evaluere

utfallet. Målet med kampanjen var å redusere bagatellisering og bruk av

narkotiske stoffer blant målgruppen, og gjennom å følge denne kampanjeplanen er

det noe vi mener er mulig og gjennomførbart for Bry Deg!
Beskrivelse
Bacheloroppgave i Kampanjeplanlegging fra Handelshøyskolen BI, 2019
Utgiver
Handelshøyskolen BI

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit